2012-03-25, 01:14
Medlem
Hur stor är risken att jag blir nekad ifall jag går in på banken och vill låna 15000?
Jag har skulder på bla Remembercard där jag har 20000 att betala in och sedan har jag på Swedbank ett lån på 62000.
Båda lånen håller jag på och betalar in förfullt, så det är inga problem med återbetalningen.

Kan dem neka mig ett lån på 15000 för att jag är 59 år gammal och har dem där skulderna?
Citera
2012-03-25, 01:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är aldrig positivt med andra krediter vid en låneansökan. Dock så ser de mer på helheten,
De tittar på vilka inkomster och utgifter du har för att se om du har utrymme att låna.
Beroende på vem man lånar av är kraven olika men ofta krävs inga betalningsanmärkningar, anställning, samt inte för många förfrågningar på din UC. Åldern spelar också roll.
Citera
2012-03-25, 01:28
Medlem
Jag tänkte att jag ställer frågan här för att se om det ens är värt ett försök att gå till banken och ansöka om ett lån, trots mina skulder och åldern.
Citera
2012-03-25, 01:52
Medlem
Spyrrans avatar
Så vitt jag vet så brukar bankerna sällan bry sig om ålder när folk vill låna pengar, enda kravet är väl att de är över 18 år?

Bankerna brukar ju kolla på andra faktorer än åldern. Som till exempel årsinkomst, eventuella skulder, betalningsanmärkningar, tidigare och nuvarande lån, om man bedöms ha råd att ta nytt lån och klara av att betala tillbaka (amortering + ränta). Så det är svårt att säga om just du kan få ett lån baserat på det lilla som vi vet om dig. Det bästa är faktiskt att gå till banken och prata om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in