Jag fattar ingenting, skatteverket måste ha gjort något fel. Dom räknar alltid att jag ska betala tillbaka på skatten, men det kan ju inte stämma. Jag har ett jobb, samma arbetsgivare. ibland jobbar jag mer, ibland mindre. förra året tjänade jag knappt 300.000 kr. Jag ska betala 2000 till skatteverket.
Kan det verkligen vara så illa att dom månader jag tjänar mer så dras för lite skatt i förhållande till dom månaderna jag tjänar mindre? Är skattestegen sådan, eller ska jag börja rota någon annanstans för att se vart dom har gjort fel?
Din arbetsgivare beräknar din skatt på varje enskild månadsutbetalning, medan skatteverket beräknar din skatt på den totala årsinkomsten. Så om man har lite varierande månadslön så kan det bli fel.
Det är egentligen bättre att få restskatt än tvärtom. Varför låna ut pengar till staten för obefintlig ränta när du kan ha dom själv och få lite avkastning på dem.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!