2012-03-24, 17:12
Medlem
Jag fattar ingenting, skatteverket måste ha gjort något fel. Dom räknar alltid att jag ska betala tillbaka på skatten, men det kan ju inte stämma. Jag har ett jobb, samma arbetsgivare. ibland jobbar jag mer, ibland mindre. förra året tjänade jag knappt 300.000 kr. Jag ska betala 2000 till skatteverket.

Kan det verkligen vara så illa att dom månader jag tjänar mer så dras för lite skatt i förhållande till dom månaderna jag tjänar mindre? Är skattestegen sådan, eller ska jag börja rota någon annanstans för att se vart dom har gjort fel?
Citera
2012-03-24, 17:21
Medlem
toby79s avatar
Du kan ju börja med att säga åt din arbetsgivare att dra mer skatt i fortsättningen.
Citera
2012-03-24, 17:22
Medlem
Din arbetsgivare beräknar din skatt på varje enskild månadsutbetalning, medan skatteverket beräknar din skatt på den totala årsinkomsten. Så om man har lite varierande månadslön så kan det bli fel.

Det är egentligen bättre att få restskatt än tvärtom. Varför låna ut pengar till staten för obefintlig ränta när du kan ha dom själv och få lite avkastning på dem.
Citera
2012-03-24, 21:16
Medlem
vet någon varför jag inte kan deklarera elektroniskt ? har aldrig deklarerat förut..
Citera
2012-03-24, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MG00
vet någon varför jag inte kan deklarera elektroniskt ? har aldrig deklarerat förut..
för din arbetsgivare varit slö när han lämnat dina kontrolluppgifter till skatteverket.
Citera
2012-03-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurf80
för din arbetsgivare varit slö när han lämnat dina kontrolluppgifter till skatteverket.
aa kan stämma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in