2012-03-24, 13:40
Medlem
farrres avatar
Hej,

Trots otaliga "trial & error" får jag inte till hur jag ska bestämma x:

"En punkt på linjen har y-koordinaten -4. Bestäm punktens x-koordinat om linjen är:

2y + 3x = 7"

Jag tror jag har blivit såpass bekväm med matte att jag förstår vad som händer om jag ser uträkningen (dvs. behöver troligen/förhoppningsvis ingen pedagogisk "som om jag vore 5år" förklaring).
Men gärna hela uträkningen så jag kan följa tanken.

vh farrre
Citera
2012-03-24, 14:02
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farrre
Hej,

Trots otaliga "trial & error" får jag inte till hur jag ska bestämma x:

"En punkt på linjen har y-koordinaten -4. Bestäm punktens x-koordinat om linjen är:

2y + 3x = 7"

Jag tror jag har blivit såpass bekväm med matte att jag förstår vad som händer om jag ser uträkningen (dvs. behöver troligen/förhoppningsvis ingen pedagogisk "som om jag vore 5år" förklaring).
Men gärna hela uträkningen så jag kan följa tanken.

vh farrre

"... linjen är 2y + 3x = 7"
Vad innebär det? Vad säger ovanstående rad? En punkt i ett (2-dimensionellt) koordinatsystem kan beskrivas med 2 tal. Ofta paras talen x och y ihop med notationen (x,y) som alltså är en punkt med 2 koordinater, där varje koordinat är ett mått ut utsträckningen i den dimensionen.
2y + 3x = 7 anger ett förhållande mellan x- och y-koordinaten. För en given x-koordinat (vilken som helst) så måste y-koordinaten väljas så att villkoret 2y + 3x = 7 fortfarande är uppfyllt. Alla dessa (x,y)-par som uppfyller ovanstående likhet kommer, om man ritar ut varje punkt som en prick i koordinatsystemet, lägga sig i en rak linje.

Alltså, om en punkt har y-koordinaten -4 så måste x-koordinaten väljas (förutsatt att punkten ska ligga på linjen) så att 2y + 3x = 7.
y är som sagt = -4 vilket ger oss:
2·(-4) + 3x = 7 ⇒
-8 + 3x = 7
Vi adderar 8 till både vänster- och högerledet:
-8 + 8 + 3x = 7 + 8 ⇒
3x = 15
Vi delar både vänster- och högerledet med 3:
3x/3 = 15/3 ⇒
x = 15/3 = 5
och det är ditt svar.

Edit: punkten är alltså (5, -4) där 5 är dess x-koordinat och -4 dess y-koordinat. Vi kan också kontrollera att denna punkten faktiskt ligger på linjen, genom att stoppa in den i linjens ekvation:
2·(-4) + 3·(5) = 7 ⇒
-8 + 15 = 7 ⇒
7 = 7
Senast redigerad av Joonc 2012-03-24 kl. 14:07.
Citera
2012-03-24, 18:21
Medlem
farrres avatar
Citat:
Vi adderar 8 till både vänster- och högerledet:

Ah tack det var här jag tappade bort mig, att man adderar 8 till båda leden. Jag subtraherade men nu kopplar jag varför det blir fel... Jag vill sätta y=0 och då måste jag addera.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in