2026-09-05, 16:47
Medlem
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-29
Jag tycker som honom, vill du ha rättskälla på vad jag tycker?
Fast det är tyckande. Jockiboi är i allra högsta grad offentlig.

Så det här koka ner till att du tycker att Jockiboi inte är offentlig i juridisk mening?
Senast redigerad av EnAnnanManniska 2026-09-05 kl. 16:51.
Citera
2026-09-05, 16:51
Medlem
Citat:

Resten tar jag den dagen när du har bevisat det och mitt tidigare krav på rättskälla som styrker ditt påstående om att en person med Jockibois ställning är att betrakta som en offentlig person i den juridiska bedömningen av förtal.

Antingen missförstår du hur den här typen av rättslig bedömning görs, eller också försöker du göra avsaknaden av en legaldefinition till ett bevisproblem som inte finns. ”Offentlig person” är ingen formell rättsstatus som måste styrkas genom något särskilt beslut. HD använder uttryckligen begreppet och anger att även personer som frivilligt framträtt på den offentliga scenen kan vara offentliga personer som får tåla mer kritisk granskning och värdering än andra. Bedömningen görs utifrån de faktiska omständigheterna i det enskilda fallet.
Att kräva en legaldefinition av ”offentlig person” som förutsättning för att någons faktiska offentlighet ska kunna beaktas i en rättslig bedömning är att blanda ihop legaldefinition med rättslig relevans. Domstolar beaktar fortlöpande faktiska omständigheter – exempelvis att någon är känd, medieprofil, artist eller offentlig debattör – utan att varje sådan beskrivning behöver vara definierad i lag. Det avgörande är inte om etiketten har en legaldefinition, utan om den omständighet etiketten beskriver är relevant för den rättsliga bedömningen.

I det aktuella målet utgår dessutom Lundells eget ombud uttryckligen från att ”Joakim Lundell är en offentlig person”. Det är naturligtvis inte i sig en rättskälla, men det visar att just den premissen inte ens tycks vara omtvistad från Lundells sida.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/joakim-lundell-stammer-kvinna-i-trosa-for-grovt-fortal
Citera
2026-09-05, 16:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnnanManniska
Fast det är tyckande. Jockiboi är i allra högsta grad offentlig.

Du påstår det ja, vet du var bevisbördan ligger för någon som påstår något?
Citera
2026-09-05, 16:56
Medlem
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Du påstår det ja, vet du var bevisbördan ligger för någon som påstår något?
Om Jockiboi inte är att betraktas som offentlig. Varför blev det stora rubriker när han skicka in den här stämningen i samtliga stora tidningar?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/joakim-lundell-stammer-kvinna-i-trosa-for-grovt-fortal
Citera
2026-09-05, 16:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsofthemushroom
Antingen missförstår du hur den här typen av rättslig bedömning görs, eller också försöker du göra avsaknaden av en legaldefinition till ett bevisproblem som inte finns. ”Offentlig person” är ingen formell rättsstatus som måste styrkas genom något särskilt beslut. HD använder uttryckligen begreppet och anger att även personer som frivilligt framträtt på den offentliga scenen kan vara offentliga personer som får tåla mer kritisk granskning och värdering än andra. Bedömningen görs utifrån de faktiska omständigheterna i det enskilda fallet.
Att kräva en legaldefinition av ”offentlig person” som förutsättning för att någons faktiska offentlighet ska kunna beaktas i en rättslig bedömning är att blanda ihop legaldefinition med rättslig relevans. Domstolar beaktar fortlöpande faktiska omständigheter – exempelvis att någon är känd, medieprofil, artist eller offentlig debattör – utan att varje sådan beskrivning behöver vara definierad i lag. Det avgörande är inte om etiketten har en legaldefinition, utan om den omständighet etiketten beskriver är relevant för den rättsliga bedömningen.

I det aktuella målet utgår dessutom Lundells eget ombud uttryckligen från att ”Joakim Lundell är en offentlig person”. Det är naturligtvis inte i sig en rättskälla, men det visar att just den premissen inte ens tycks vara omtvistad från Lundells sida.

Ja, men jag avkräver den definitionen pga användarens sätt att avkräva mig på bevisning. Jag vet ju att det inte går att hitta någon sån rättskälla, men det är tillbakakakan jag serverar pga hens beteende mot mig.

Men tack för föreläsningen, du kan din sak.
Citera
2026-09-05, 16:57
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Nä men, är du också så där korkad. Jag kan inte bevisa att du inte är Jabba de hutt, kära du.

Negativ bevisbörda kallas det, googla det.

Vad krävs för att vara en offentlig person enligt dig?
Citera
2026-09-05, 16:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Vad krävs för att vara en offentlig person enligt dig?

Jag håller i stort med urklippet från wikipedia. Skriver du om en kändis drogmissbruk så kommer kändisen inte bedömas behöva tåla det, Persbrandt vann över Expressen 2005 eller när det nu var.
Citera
2026-09-05, 17:00
Medlem
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Jag håller i stort med urklippet från wikipedia. Skriver du om en kändis drogmissbruk så kommer kändisen inte bedömas behöva tåla det, Persbrandt vann över Expressen 2005 eller när det nu var.
Men skillnad är ju att Expressen har stor räckvidd.
Citera
2026-09-05, 17:02
Avstängd
Citat:
Men skillnad är ju att Expressen har stor räckvidd.

Aha, du tror fortfarande att 500 följare inte räcker till förtal? Det är inte så att man tillämpar division och tar 500 följare och delar dem med 1,2 miljoner.
Citera
2026-09-05, 17:02
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Nej, du får bevisa att du xxxxxxxxxxxxxxxxxx.

Om du kan bevisa det så lovar jag att göra ett försök att bevisa att Jockiboi inte är en offentlig person sen.

Säg gärna till sen om du fattar den logiska kullerbyttan i att utkräva ett bevis på ett förhållande inte föreligger.
Vadan detta utbrott och personangrepp baserat på Rasks lögner?

Skärp dig.

Jocke är en offentlig person. Har du missat att Tv4 nyligen direktsände hans sk "bröllop" tex?
Citera
2026-09-05, 17:04
Avstängd
Citat:
Om Jockiboi inte är att betraktas som offentlig. Varför blev det stora rubriker när han skicka in den här stämningen i samtliga stora tidningar?

Jag tänker inte försöka bevisa att Jockiboi inte är offentlig, men försök du.
Citera
2026-09-05, 17:04
Medlem
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Jag tänker inte försöka bevisa att Jockiboi inte är offentlig, men försök du.
Nej, för han är offentlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in