Citat:
Ursprungligen postat av
SLUTSPEL1
Dom har inte haft några stora pengar privat. Som företagare är man strategisk i hur man tar ut pengar. Det är oerhört mycket mer lönsamt att ta ut vinst i jämförelse med lön. Dom har inte haft tillräckligt höga löner för att bygga ett miljonkapital privat och under alla år har bara dom delat ut några få miljoner.
Huset kostar 18 000 för dom, att köpa huset kostar inte många miljoner. Det skulle vara billigare för dom att äga det privat med ränteåterbäring på skatten, att avbetalningen går till ett sparande i ett hus i ett populärt villakvarter och som med förbättringringsåtgärder och med tid är kommer att öka i värde mer än att låsa pengarna i ett sparkonto med sparränta eller osäkra placeringar.
Jag tror inte att han är snål, dom åt från foodora varje dag för ett år sedan och han dricker läsk och energidrycker dagarna i ända, det är tiotusentals kronor i sjön varje månad, finns ett poddavsnitt om det där.
Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. Jag tror inte att han är snål mot sig själv, barnen eller Jonna — där verkar pengar snarare rinna iväg ganska friskt. Däremot upplever jag att det finns en annan sida när det gäller människor utanför den närmaste kretsen.
Det jag reagerat på är hur stort fokus det blivit på saker som taxiresan Jocke betalade åt Linnea efter Barcelona-resan, eller att han “bjöd” Chrippa på telefon och bil när han skulle hjälpa honom tillbaka efter allt drama med Linnea. Det har pratats väldigt mycket om hur generös han varit. Och där känner jag spontant att genuint generösa människor oftast inte behöver påminna omgivningen om det hela tiden. Det blir lätt lite märkligt när själva generositeten nästan blir en del av varumärket.
Du har däremot helt rätt kring huset. Visst, argumentet om flexibilitet och att undvika risk vid en svajig bostadsmarknad är inte orimligt i sig. Men samtidigt skaver det lite mot bilden av att de skulle vara extremt förmögna privat. Hade de haft riktigt stora fria tillgångar hade de utan problem kunnat köpa ett liknande hus i Lindö, renovera det till samma standard och sedan sälja med vinst när drömhuset dök upp. Och om marknaden varit dålig hade de sannolikt kunnat hyra ut huset tills läget förbättrades.
Det är därför jag landar ungefär där du gör. Jag tror inte att de är fattiga. Men jag tror heller inte att de har den enorma privata förmögenhet som många föreställer sig. När man tittar på årsredovisningarna ser man ju ganska snabbt att likviditeten inte alls är så stark som man hade väntat sig med tanke på imagen de byggt upp.
Min känsla är snarare att de varit skickliga på att skapa en bild av rikedom, samtidigt som mycket gått via bolaget. Det är uppenbart att deras livsstil och content ofta flyter ihop ganska mycket. Det skulle exempelvis inte förvåna mig om Jonnas stora operation och makeover drogs på företaget. Det gjordes ju trots allt innehåll kring hela återhämtningen, där hon bland annat använde rullator.