Citat:
Ursprungligen postat av
EnAnnanManniska
Ja, jag läste fel. Men jag såg en Instagram-story från Jockiboi om det, men nu kan ja såklart inte hitta den... Så det är som Schrödingers fosterpappa. Vi vet inte om han är död eller levande.
Det var jag som var otydlig i syftningen och rent krasst gjorde du rätt i att tolka det jag skrev som att jag menade att han ljög om att fosterpappan var sjuk, men det var inte det jag menade.
Jag läste bara att han skrev att han var tacksam för tiden han fått med fosterföräldrarna och jag reagerade på att han inte skrev att fosterpappan gått bort. När han insinuerar något utan att skriva det rakt ut reagerar jag direkt. Joakim behöver man
alltid ta bokstavligen, han använder sig ofta av en psykologisk manipulation som på engelska kallas lying by omission, jag vet inte att det finns en motsvarighet till den manipulationsmetoden i svenska språket.
Manipulationstekniken är en typ av gaslighting som går ut på att insinuera eller säga tillräckligt mycket för att mottagaren själv ska fylla i alla pusselbitar och manipulatören undanhåller medvetet information som skulle ge en korrekt återgivning av verkligheten och korrigerar inte heller när missuppfattningen förs vidare.
Det har vi kunnat se väldigt många gånger men för att dra ett exempel: Joakim skrev på sociala medier att "någon" han inte ville att hans bror skulle vara med var under utredning för barnmisshandel. Det var nära sanningen men Joakim undanhöll medvetet att det var han som gjort polisanmälan och med tiden att varken barnet eller Linnea kallats till förhör och att polisanmälan inte ens gått vidare till utredning.
Gemene hen tolkade det givetvis som att Julia gjort en polisanmälan mot Linnea för att hon trodde att barnet råkat illa ut av Linnea och att polisen hade så pass mycket på fötterna att Linnea nu stod under utredning för barmisshandel. Per se har Joakim inte ljugit, men han har fått en stor drös att tro och föra vidare att Linnea utreddes för barnmisshandel och att hon slagit Chrippas barn.
Den metoden ger manipulatören frihet att sprida vilseledande information utan att någonsin behöva ta ansvar för det mottagaren tolkar det som, då han faktiskt vid eventuell konfrontation kan vända på det och säga att mottagaren ljuger och att han aldrig har sagt det som påstås.
Så är människan skapt, vi får delar av ett pussel och fyller i bitarna som fattas. Det gäller att vara medveten om när en person använder tekniken för att kunna skydda sig mot att falla i manipulatörens fällor.
När det är
Jocke som skriver det behöver det inte alls betyda att han har gått bort, det kan lika gärna vara så att han manipulerar läsaren till att tro det. Oavsett är just fosterpappans öde inte viktigt på det stora hela, jag ville mest göra er uppmärksamma på hur han tänker och använder väl valda ord när han försöker manipulera.