2025-12-05, 09:20
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Jag förväntar mig naturligtvis inte att berättelserna i dokumentationen ord för ord ska överensstämma med det Lundell skriver i sin bok.
Han påstår att "allt" han berättar finns i styrkt i dokumentationen. "Allt" är då bland annat att hans mamma ska ha missbrukat när han fortfarande bodde hemma, förmått honom att sticka sig själv med nålar, fått honom att titta på skräckfilm, hotat med självmord upprepade gånger.
Detta är ju sådant som man skulle kunna tänka sig att Lundell på den tiden skulle kunnat berätta för socialtjänsten eller BUP. Hade han gjort det så hade det dokumenterats.
Nu verkar det som att inget sådant har dokumenterats.
Alltså finns inte den typ av bevis som han själv, i vuxen ålder, påstått sig ha.
Han har alltså ljugit om detta, en ganska viktig komponent, och det skadar hans trovärdighet.

Han sitter också i en intervju ( den om honom på TV4 och berättar det om att han tvingades stoppa handen i lampan.

Han säger att han läste det i journalerna, men att han inte tog med det pga för grovt.

Ren lögn?!
Citera
2025-12-05, 09:29
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Han sitter också i en intervju ( den om honom på TV4 och berättar det om att han tvingades stoppa handen i lampan.

Han säger att han läste det i journalerna, men att han inte tog med det pga för grovt.

Ren lögn?!

Vad som är lögn eller inte blir ju bara spekulation såklart.
Men helt klart finns inte det han påstått sig ha belägg för i dokumentationen.
Citera
2025-12-05, 09:32
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Jag förväntar mig naturligtvis inte att berättelserna i dokumentationen ord för ord ska överensstämma med det Lundell skriver i sin bok.
Han påstår att "allt" han berättar finns i styrkt i dokumentationen. "Allt" är då bland annat att hans mamma ska ha missbrukat när han fortfarande bodde hemma, förmått honom att sticka sig själv med nålar, fått honom att titta på skräckfilm, hotat med självmord upprepade gånger.
Detta är ju sådant som man skulle kunna tänka sig att Lundell på den tiden skulle kunnat berätta för socialtjänsten eller BUP. Hade han gjort det så hade det dokumenterats.
Nu verkar det som att inget sådant har dokumenterats.
Alltså finns inte den typ av bevis som han själv, i vuxen ålder, påstått sig ha.
Han har alltså ljugit om detta, en ganska viktig komponent, och det skadar hans trovärdighet.
Fast det finns ju stöd för det i dokumentationen. Det dokumenteras att han stuckit sig med nålar, det dokumenteras att hon går på smärtstillande och senare har ett missbruk, det dokumenteras att han är rädd för att hon skall begå självmord. Om JL nu har de minnesbilder han påstår sig ha så är det klart att han skulle se det som stöd för sin berättelse.

Det finns inte bevis i journalerna, men det finns stöd. Sedan kan du säkert hitta stöd för en annan berättelse också, men som jag förstår det finns det ingen "smoking gun" som visar att han har ljugit om händelserna, vilket är varför jag tycker det är lite märkligt att svtdokumentären väljer att slå in på den här vägen. Men det kanske kommer fram mer saker i avsnitt två och tre.
Citera
2025-12-05, 09:37
Avslutad
Varför är alla journalister så extremt oprofessionella och inkompetenta som journalister, alltså de vet inte vad källkritik är och faktagranskar inte ett skit själva innan de sätter sig och skriver skit i krönikor? (tillägg, de kanske journalistutbildningen på Stockholms universitet vars kvalitet visat sig inte vara högre än en folkhögskola...)

Bo Göran LJUGER om att Jockes mamma inte fått komma till tals innan. För varje dokumentär, sommarprat osv. så har redaktionen kontaktat henne och hon har VÄGRAT att uttala sig varje gång.
Bara där LJUGER Bo Göran Bodin, men varför nämner ingen det?!

År 2017 intervjuade journalisten Matilda Voss Gustavsson, för DN, Annika Berg efter att hon intervjuat Jocke och Jonna Lundell och lät henne ge sin syn på saken.
https://www.dn.se/kultur-noje/joakim-lundells-mamma-kritisk-mot-sonens-sjalvbiografi/

Har inte Bo Göran Bodin grävt fram en sådan simpel sak innan han lögnaktigt påstod att hon aldrig "fått" uttala sig tidigare?

Bo Göran ljuger även om att det Jocke sagt inte har faktagranskats tidigare.
"”Sveriges Radios ansvariga utgivare med hjälp av jurister nagelfor vartenda ord i vårt Sommarmanus. Vissa saker ströks och andra omformulerades”, skriver han i ett inlägg på Facebook.

Johnsson skriver även att Martin Svensson och Leif Eriksson som skrev ”Monster” ägnade månader tillsammans med Jocke och att han tog vid efter samtal med dem."
https://www.expressen.se/noje/henrik-johnsson-forsvarar-jocke-lundell-efter-kritiserade-dokumentaren/

Jag undrar varför varenda jävel på Borås tidning, Gefle dagblad, samt Åsa Linderborg osv. felaktigt sprider desinformation om att Annika aldrig fått uttalat sig tidigare eller aldrig uttalat sig tidigare, de kollar inte upp ett skit utan går bara på en rubrik på SVT??!!
Varför? För att de saknar respekt för utsatta barn och utsatta människor som hamnat i fosterhem och tagit sig upp av egen kraft?
De respekterar bara övre medelklass som Greta Thunberg? Hon är ju en MYCKET större "makthavare" känd globalt, som dessutom sysslar med global politik utan att gå den demokratiska vägen via demokatiska val och organiserade rörelser osv.
Senast redigerad av Effopkoudar 2025-12-05 kl. 09:39.
Citera
2025-12-05, 09:42
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Whiplash skada, medicinering.... det räcker för att man kan tro på att en person kan råka säga högt.
"Fan vad ont det gör ... borde ta livet av mig istället...."

Om Joakim råkade höra en sådan sak räcker det för att skapa en oro.
Det är låååååångt ifrån att hon faktiskt sa till honom att han skulle ringa polisen när hon var död, efter att ha hängt sig...
Absolut, JL kan ha misstolkat saker och hans minnesbilder kan vara felaktiga. Men generellt sett, om det står att han är orolig för att hon skall ta livet av sig skulle du säga att det:
A. Styrker hans historia?
B. Talar emot hans historia eftersom det inte står att han skulle ringa polisen när hon var död och så vidare?
Citera
2025-12-05, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6

Ren lögn?!

Hur i helvete vet du att det Bo Göran presenterar som hans journaler är ALLA hans journaler?! Bara en sån sak, ni har fan inget kritiskt tänkande överhuvudtaget. Men värre att journalister inte har det när det ska ingå i deras yrkeskompetens.
Joakim har publicerat och pratat om sina journaler och dokument tidigare och det har faktagranskats på Sveriges radio av bland annat JURISTER.
Bo Göran ljuger ju som in i helvete själv med "dokumentären" eftersom hela hans premiss är att Annika aldrig "fått" uttala sig tidigare när Matilda Voss på DN intervjudade henne redan år 2017 efter att ha intervjuat Jocke och Jonna, jag postade länken i tråden alldeles nyss.
Vidare har producenter på Tv4 och Sveriges Radio gått ut med att Annika vägrat uttala sig tidigare.
Citera
2025-12-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
det dokumenteras att han är rädd för att hon skall begå självmord.

Nä, det står att han är rädd att hon ska dö.
Citera
2025-12-05, 09:50
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Fast det finns ju stöd för det i dokumentationen. Det dokumenteras att han stuckit sig med nålar, det dokumenteras att hon går på smärtstillande och senare har ett missbruk, det dokumenteras att han är rädd för att hon skall begå självmord. Om JL nu har de minnesbilder han påstår sig ha så är det klart att han skulle se det som stöd för sin berättelse.

Det finns dokumenterat att han själv stuckit sig med nålar, både när han bodde hos sin mamma och i fosterfamiljen, ja. Det står dock inte att det är något hans mamma sagt åt honom att göra för att bli av med sitt monsterblod. Något han i vuxen ålder hävdar att det gör.

Det finns dokumenterat att hans mamma går på smärtstillande under tiden han bor hemma, men missbruk finns dokumenterat först senare när Lundell inte bott hemma sedan ett par år tillbaka. Han hävdar i vuxen ålder att missbruk under tiden han fortfarande bor hemma finns dokumenterat.

Det finns inte dokumenterat att mamman hotat med att begå självmord och sagt att Lundell ska ringa polisen när hon är död. I vuxen ålder påstår han att det finns dokumenterat.

Man måste ha i åtanke att vissa barn är rädda för att deras föräldrar ska dö eller försvinna, i vissa fall "helt utan anledning". Ett oroligt barn kan t. ex vara oerhört rädd för att föräldern ska dö i en bilolycka, det betyder inte att föräldern sagt att hen ska köra av vägen.

Citat:
Det finns inte bevis i journalerna, men det finns stöd. Sedan kan du säkert hitta stöd för en annan berättelse också, men som jag förstår det finns det ingen "smoking gun" som visar att han har ljugit om händelserna, vilket är varför jag tycker det är lite märkligt att svtdokumentären väljer att slå in på den här vägen. Men det kanske kommer fram mer saker i avsnitt två och tre.

Det finns inte den typen av stöd som han själv uppgivit ska finnas. Jag ger mig inte in i detaljerade spekulationer om vad som egentligen hände under Lundells uppväxt, det är nämligen irrelevant. Det viktiga är vad han gör i vuxen ålder, vilket jag tror att nästa avsnitt kommer att handla om.
Citera
2025-12-05, 09:53
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Hur i helvete vet du att det Bo Göran presenterar som hans journaler är ALLA hans journaler?!

Om nu Lundell sitter på dokument som innehåller de bevis för hans påståenden som han hävdar ska finnas där så vore det ju väldigt enkelt för honom att visa dessa för Bo-Göran när han får frågan?
Då hade det nog inte ens blivit en dokumentär i tre delar.
Varför gör han inte det, tror du?
Citera
2025-12-05, 09:54
Avslutad
Citat:
Vi vänder på frågan. För att du skulle tycka att det finns stöd i journalerna för var JL har sagt, vad tänker du att det skulle stå i dem och hur skulle det vara dokumenterat? Skall händelserna vara återgivna exakt som han beskrivit dem?
Vilken korkad fråga.

I journalerna ska det stå att mamman har torterat honom på dom sätt som påstås i boken. Enligt Joakims lögn så finns detta dokumenterat i hans journaler.
Citera
2025-12-05, 10:04
Avslutad
Citat:
Varför? För att de saknar respekt för utsatta barn och utsatta människor som hamnat i fosterhem och tagit sig upp av egen kraft?
Här har vi ett till retard. Att avslöja en vuxen 40-årig mans lögner är att ”sakna respekt för utsatta barn”.
Citera
2025-12-05, 10:05
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Hur i helvete vet du att det Bo Göran presenterar som hans journaler är ALLA hans journaler?! Bara en sån sak, ni har fan inget kritiskt tänkande överhuvudtaget. Men värre att journalister inte har det när det ska ingå i deras yrkeskompetens.
Joakim har publicerat och pratat om sina journaler och dokument tidigare och det har faktagranskats på Sveriges radio av bland annat JURISTER.
Bo Göran ljuger ju som in i helvete själv med "dokumentären" eftersom hela hans premiss är att Annika aldrig "fått" uttala sig tidigare när Matilda Voss på DN intervjudade henne redan år 2017 efter att ha intervjuat Jocke och Jonna, jag postade länken i tråden alldeles nyss.
Vidare har producenter på Tv4 och Sveriges Radio gått ut med att Annika vägrat uttala sig tidigare.

Ooops det tog.

Jag personligen ifrågasätter honom på flera olika grunder och ser fram emot fortsatt granskning. Det kommer bli mycket värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in