2012-03-24, 00:54
Medlem
Eztermis avatar
Behöver hjälp att inte börja röka nu.

Det började med några bloss på fester. Fortsatte med en cigg per fest. Vidare med lite vattenpipa och två cigg på fester. Vidare till två cigg på vanliga helgdagar. Vidare till både två-tre cigg och vattenpipa på vanliga helgdagar.

Där är jag nu. Jag är livrädd att utveckla detta vidare, och börja röka även på vardagar. Visst kan jag med hjälp av disciplin hindra mig från att göra detta, men det känns som att min disciplin behöver lite hjälp på traven för att inte tänka "bara en cigg vore lite gott idag!".

Vanliga hälsorisker skiter jag i till stor del, att dö några år i förtid ser jag inte som en större negativ aspekt. Däremot vill jag att ni riktiga rökare delger era svårigheter och liknande som ni fått till följd av ert rökande! Sånt som kan motivera mig att skita i ciggen helt nu, och inte utveckla något beroende.

Tack på förhand.
Citera
2012-03-24, 01:01
Medlem
Jag ser så här på saken man börjar nästintill bara med tobak när man är mellan 13-15.

Saker som är äckligt med rökning:

*Du luktar illa
*Du får sämre kondition - vilket du kanske inte bryr dig om
*Börjar göra äckliga ljud när du "harklar"
*Ditt säd blir sämre - ifall du är man
*Börja inte med skiten, ångrar att jag började med snus.
Citera
2012-03-24, 01:30
Medlem
Tunezzzs avatar
- Luktar äckligt, sätter sig i allt du äger som kläder osv
- Dålig kondition
- Gula tänder
- Rynkor i förtid
- Förmodligen tidigare död

Finns ju en del otäcka sjukdomar, min morfar har KOL, ser inte kul ut asså!
Klarar knappt att gå upp för en trappa
Citera
2012-03-24, 01:35
Medlem
Eztermis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunezzz
- Luktar äckligt, sätter sig i allt du äger som kläder osv
- Dålig kondition
- Gula tänder
- Rynkor i förtid
- Förmodligen tidigare död

Finns ju en del otäcka sjukdomar, min morfar har KOL, ser inte kul ut asså!
Klarar knappt att gå upp för en trappa

Detdär är de vanliga argumenten, biter inte direkt på mitt psyke. Blivit matat med sån skit sedan lågstadiet, så man är ju rätt immun nu.

Vad jag behöver är personliga erfarenheter från rökare om vilka större problem de fått.
Citera
2012-03-24, 01:35
Medlem
dbaw84s avatar
Efter att jag varit förkyld får jag en hostjävel som kan hålla i sig i flera veckor, torrhosta som gör det svårt att sova på nätterna, det skyller jag på rökningen.

Jag vill inte veta hur mycket pengar jag gör av på skiten heller.

Jag njuter av kanske 2 cigg om dagen resten röker jag bara för att jag känner ett behov av det.

Luktar gör jag säkert också men det känner jag inte själv.

Börja inte!
Citera
2012-03-24, 01:46
Medlem
xDs avatar
Att du får otroligt dålig blodcirkulation, fryser osv. Det är tillräckligt för att jag inte ska börja röka. Flera i min bekantskapskrets röker ständigt när jag umgås med dem. Men jag byggt upp en djävulsk stark vilja att inte börja.
Citera
2012-03-24, 01:56
Bannlyst
Dyrt!
Citera
2012-03-24, 17:53
Medlem
M.Stanfields avatar
Kommer ihåg när jag började, började väldigt sent och var helt säker på att jag skulle tagga ner eller sluta när jag inte kände av det där mysiga ruset, men så blev det givetvis inte. Rökte i 5 månader för att det var skönt, nu har rökt i 5 år för att jag måste. Eller, ja, jag slutade för några år sedan men efter en månad var jag tillbaks igen.

Du pratar om att röka vattenpipa, jag köpte en för någon månad sedan. När jag röker vattenpipa med tobak så måste jag gå ut och ta en rökpaus eftersom jag inte får i mig tillräckligt med nikotin från vattenpipan.

Hälsoriskerna bryr jag mig inte om så mycket, visst har halva min släkt dött i förtid pga ciggen men det spelar ingen roll för mig. Jag tycker att rökning är väldigt mysigt och det var därför jag började, men nu måste jag vara nikotinfri i typ 24 timmar (vilket i sig är ett helvete) för att känna något överhuvudtaget. Rök om du vill, men sätt tydliga gränser och var jäävligt noga med att följa dom. Funkar inte att vara principlös i längden.
Citera
2012-03-26, 02:55
Medlem
dbaw84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Stanfield
Kommer ihåg när jag började, började väldigt sent och var helt säker på att jag skulle tagga ner eller sluta när jag inte kände av det där mysiga ruset, men så blev det givetvis inte. Rökte i 5 månader för att det var skönt, nu har rökt i 5 år för att jag måste. Eller, ja, jag slutade för några år sedan men efter en månad var jag tillbaks igen.

Du pratar om att röka vattenpipa, jag köpte en för någon månad sedan. När jag röker vattenpipa med tobak så måste jag gå ut och ta en rökpaus eftersom jag inte får i mig tillräckligt med nikotin från vattenpipan.

Hälsoriskerna bryr jag mig inte om så mycket, visst har halva min släkt dött i förtid pga ciggen men det spelar ingen roll för mig. Jag tycker att rökning är väldigt mysigt och det var därför jag började, men nu måste jag vara nikotinfri i typ 24 timmar (vilket i sig är ett helvete) för att känna något överhuvudtaget. Rök om du vill, men sätt tydliga gränser och var jäävligt noga med att följa dom. Funkar inte att vara principlös i längden.

Här får du lite skrämselpropaganda angående vattenpipan.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=5545
Citera
2012-04-03, 07:59
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi
Detdär är de vanliga argumenten, biter inte direkt på mitt psyke. Blivit matat med sån skit sedan lågstadiet, så man är ju rätt immun nu.

Vad jag behöver är personliga erfarenheter från rökare om vilka större problem de fått.

Om du är immun mot tanken att få KOL tror jag aldrig du träffat en person som har det. Det är som att bli tvungen att göra all sin andning genom ett mycket litet sugrör, när man sitter still. Att röra sig är rena jävla helvetet.

Nu vill jag inte vara någon moraltant, jag röker fortfarande själv ett tiotal gånger om året, men att börja röka/fortsätta röka kommer till slut att leda till hälsoproblem av varierande grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in