• 2
  • 3
2012-03-26, 16:16
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Stort tack för hjälpen, förstår nu hur allt är uppbyggt och (bör) funka(r), dock verkar det handla om det jag var inne på innan, att man måste starta via loadern, för väljer jag "Windows 7" i grub nu så möts jag endast av detta meddelande:

Verkar vara ytterst tveksamt till att få detta system att fungera optimalt. Som jag skrivit innan kan jag ju starta Windows 7 genom att boota från loadern på /dev/sda1, men då får jag felmeddelande nästa gång debian ska bootas upp. Vet ej om det rör samma problem, men utifall att kan jag även nämna att jag tycks ha problem med att mounta volymen automatiskt i debian, manuellt går dock hur bra som helst.

Detta bör du fråga om närmare i delforumet för Windows iofs:

Titta på hur du kan skriva en färsk windows bootmgr till BR pål sda2 så kan du göra booten som du vill? Kan inte windows 7 helt men detta verkar vara åt rätt håll (boot sector är synonymt med boot record) tydligen är det fullständiga namnet Volume Boot Record (VBR):
Citat:
FIXBOOT writes a new boot sector onto the system partition.

The syntax for the command is:
BOOTREC /FIXBOOT [drive:]

If you do not specify the drive: option, FIXBOOT writes the boot sector to the default boot partition. You can specify a different drive if you need to write a boot sector to a volume other than the default boot partition.

Gör inte /FIXMBR, då skriver du över grub på MBR. I övrigt så rekommenderar jag att inte leka med bootsektorerna innan du har backup på datat. Partitionering bör man strukturera upp innan man använder systemet. Att göra ändringar efterhand är förenad med fara (om man inte exakt vet vad man sysslar med eller har råd att experimentera).

Officiell info (saknar fullständiga växlar för BOOTREC vilket får anses som värdelöst..):
http://support.microsoft.com/kb/927392

För full info om kommandot så får du antagligen vad du behöver via:
BOOTREC /?

Mer om bootsektorerna MBR & VBR:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boot_sector

Annars välkommen till (eller tillbaka till) Debians värld. En ytterst kompetent distribution enligt mig. Har Debian på en omflashad NAS som server, som dualboot desktop på denna dator och på en netbook med XFCE då resurserna är lite snåla.

Angående automatisk montering av övriga partitioner tror jag inte Debian har varit inställd på nån gång. Det är något du måste ordna själv (anledningen är antagligen stabilitet, säkerhet eller dylikt). Och för att göra det finns det som vanligt ett otal alternativ. Denna verkar väl smidigast antar jag:
http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=30&t=66791
Senast redigerad av hashflash 2012-03-26 kl. 16:36.
Citera
2012-03-26, 16:49
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Detta bör du fråga om närmare i delforumet för Windows iofs:

Titta på hur du kan skriva en färsk windows bootmgr till BR pål sda2 så kan du göra booten som du vill? Kan inte windows 7 helt men detta verkar vara åt rätt håll (boot sector är synonymt med boot record) tydligen är det fullständiga namnet Volume Boot Record (VBR):

Gör inte /FIXMBR, då skriver du över grub på MBR. I övrigt så rekommenderar jag att inte leka med bootsektorerna innan du har backup på datat. Partitionering bör man strukturera upp innan man använder systemet. Att göra ändringar efterhand är förenad med fara (om man inte exakt vet vad man sysslar med eller har råd att experimentera).

Officiell info (saknar fullständiga växlar för BOOTREC vilket får anses som värdelöst..):
http://support.microsoft.com/kb/927392

För full info om kommandot så får du antagligen vad du behöver via:
BOOTREC /?

Mer om bootsektorerna MBR & VBR:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boot_sector

Annars välkommen till (eller tillbaka till) Debians värld. En ytterst kompetent distribution enligt mig. Har Debian på en omflashad NAS som server, som dualboot desktop på denna dator och på en netbook med XFCE då resurserna är lite snåla.
Jag håller med om att jag kanske halkat över lite väl mycket på Windows i fel forumsdel, dock tycker jag den huvudsakliga diskussionen handlar om just Linux, eftersom det är med hjälp av GRUB jag vill få detta att fungera.

Vad gäller ovanstående tips kan det kanske vara värt att göra ett nytt försök, mitt senaste försök sabbade min boot totalt och resulterade i en ominstallation. Lite bakgrundsinfo:

Fick tips om detta med bootrec i en IRC-kanal innan, då jag fortfarande inte luskat ut hur jag ska bära mig åt för att starta Windowsgenom GRUB. Då var det en som sa att man kunde köra in Debian i MBR istället och skippa GRUB helt och hållet. Slängde då in reparationsskivan för windows 7 och öppnade kommandotolken (eftersom installationsprogrammet inte hittade någon hårddisk) och skrev:
Citat:
BOOTREC /FIXBOOT
BOOTREC /FIXMBR
Det första kommandot kändes inte igen och jag blev meddelad om att kommandot inte finns. FIXMBR fungerade dock, så jag bootade om endast för att mötas av "No operating system found", varvid jag installerade GRUB igen. Nu är det möjligt att jag kan ha gjort något fel då jag inte angav någon partitionsbokstav i kommandotolken men frågan är isåfall vad jag skall ange då Windows enhetsbokstav är "D:" om man bootar upp via skivan. "C:" är istället SYSTEM_RESERVED(eller liknande, den partition som Windows skapar).

Vad gäller det jag skrev innan om automountning, nevermind. Löste detta genom diskmanager, hade visst slarvat lite då jag angett monteringspunkten manuellt i fstab, så låt oss fokusera på möjligheten att starta upp Windows. Debian har jag "råd" att förlora då jag sitter på en relativt default-installation. Inga viktiga filer som kan gå till spillo på någon annan partition än mina NTFS-diskar vill säga. Det du pratade om att jag bör ta backup på viktiga filer innan jag experimenterar med bootrec - gäller detta även mina NTFS partitioner? (Jag tänker som så att även om jag skulle flumma bort bootmöjligheten totalt så kan jag mounta partitionen i debian och på så vis komma åt den - ingen data kan förvinna från en partition för att jag messar runt med bootsec, eller tänker jag fel?).

Tack hur som helst ännu en gång för (åtminstone försök till, p ga min envisa burk ) hjälp hittills
Citera
2012-03-26, 17:18
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Inga viktiga filer som kan gå till spillo på någon annan partition än mina NTFS-diskar vill säga. Det du pratade om att jag bör ta backup på viktiga filer innan jag experimenterar med bootrec - gäller detta även mina NTFS partitioner? (Jag tänker som så att även om jag skulle flumma bort bootmöjligheten totalt så kan jag mounta partitionen i debian och på så vis komma åt den - ingen data kan förvinna från en partition för att jag messar runt med bootsec, eller tänker jag fel?).

Tack hur som helst ännu en gång för (åtminstone försök till, p ga min envisa burk ) hjälp hittills

Du leker med bootrec på egen risk. Själv skulle jag aldrig riskera några viktiga filer. Har gjort tillräckligt med blunders för att hålla med varningar som brukar finnas i anslutning till dessa aktiviteter.

Citat:
Det första kommandot kändes inte igen och jag blev meddelad om att kommandot inte finns. FIXMBR fungerade dock, så jag bootade om endast för att mötas av "No operating system found", varvid jag installerade GRUB igen.

Märkligt att /FIXBOOT inte fungerade. Vad ger BOOTREC /? då? Om systemet ligger på D: så skulle jag ge (och endast ge (inte FIXMBR)) BOOTREC /FIXBOOT D:
Sedan prova os-loader för att se om den hittar sda2. Enligt teorin så ska den göra det efter denna manöver.

Inga problem angående hjälpen hoppas du får ordning på booten.
Citera
2012-03-26, 18:22
Medlem
Jag failade totalt för några år sen då jag installerade Kubuntu som andra OS, jag tog bort windows partitionen.
Citera
2012-03-27, 23:42
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Du leker med bootrec på egen risk. Själv skulle jag aldrig riskera några viktiga filer. Har gjort tillräckligt med blunders för att hålla med varningar som brukar finnas i anslutning till dessa aktiviteter.

Märkligt att /FIXBOOT inte fungerade. Vad ger BOOTREC /? då? Om systemet ligger på D: så skulle jag ge (och endast ge (inte FIXMBR)) BOOTREC /FIXBOOT D:
Sedan prova os-loader för att se om den hittar sda2. Enligt teorin så ska den göra det efter denna manöver.

Inga problem angående hjälpen hoppas du får ordning på booten.
Jag har försökt nu i 2 dagar med olika metoder, och för varje timme som går blir jag mer och mer inställd på att aldrig få detta att fungera som jag vill , vad gäller det du skrivit ovan så tycks det fortfarande inte fungera med kommandot bootrec /fixboot, får endast meddelandet:
Citat:
Element not found
Blir inte klok på detta längre, min enda möjlighet att starta upp Windows i dagsläget är genom loadern, vilket alltså leder till att mitt debian blir sabbat vid nästa uppstart.

EDIT: BOOTREC /FIXBOOT D: som du skrev är inget giltigt syntax (testade det ändå för att vara på den säkra sidan), har dock testat att ligga i C:, D: och X: och kört bootrec /fixboot, med samma resultat som ovan.
Senast redigerad av Doktor_Bly 2012-03-27 kl. 23:44.
Citera
2012-03-28, 00:08
Medlem
AchtungPanthers avatar
En sak som fungerade för mig när jag sumpade min dator på ungefär samma vis var förljande:

1. Boota upp en Windows 7 skiva och gå in i repair.

2. Välj sedan command promt:

3. Byt mapp till din windows 7 skiva.

4. CDa till mappen Boot.

5. Kör följande kommando: bootsect /nt60 SYS /mbr
Citera
2012-03-28, 00:22
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Jag har försökt nu i 2 dagar med olika metoder, och för varje timme som går blir jag mer och mer inställd på att aldrig få detta att fungera som jag vill , vad gäller det du skrivit ovan så tycks det fortfarande inte fungera med kommandot bootrec /fixboot, får endast meddelandet:

Blir inte klok på detta längre, min enda möjlighet att starta upp Windows i dagsläget är genom loadern, vilket alltså leder till att mitt debian blir sabbat vid nästa uppstart.

EDIT: BOOTREC /FIXBOOT D: som du skrev är inget giltigt syntax (testade det ändå för att vara på den säkra sidan), har dock testat att ligga i C:, D: och X: och kört bootrec /fixboot, med samma resultat som ovan.

Läste nånstans att "Element not found" kan tyda på problem med partionstabellen. Har inte Windows 7 tillgänligt här så jag har ingen aning om vad bootrec.exe har för exakta växlar tyvärr. Det jag föreslog kom från en site jag inte hittar till längre.

Din tabell hade nåt fel på första partitionen. Kanske det som knasar?

Citat:
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 1 13 102400 7 HPFS/NTFS
Partition 1 slutar inte på cylindergräns.
/dev/sda2 13 6375 51097600 7 HPFS/NTFS
/dev/sda3 6375 16101 78125000 7 HPFS/NTFS
/dev/sda4 16101 19458 26963969 5 Utökad
/dev/sda5 16101 16131 243712 83 Linux
/dev/sda6 * 16131 19316 25584640 83 Linux
/dev/sda7 19317 19458 1133568 82 Linux växling / Solaris
Citera
2012-03-28, 03:51
Medlem
Doktor_Blys avatar
Tack så jättemycket för all hjälp hittills genom tråden! Problemet löste sig på något mirakulöst sätt av sig själv då jag bestämde mig för att en tredje gång prova starta upp windows genom loadern (sda1), min tanke var att väl inne i Windows köra bootrec /fixboot ifall lösningen hade funnits där, men döm av min förvåning när jag såg att Windows bootade upp utan några som helst problem, eller chkdsk-krav. Bootade omedelbart om till Debian och allt ser ut att flyta på hur bra som helst.

Har absolut ingen aning vad felet kan ha varit innan, trodde först det hade något att göra med att det blev någon form av överslag då jag tidigare hade Windows-partitionen mountad i Debian, men det tycks inte bero på det heller. Då det faktiskt fungerar nu så tänker jag låta det vara, även om det nog inte är det helt korrekta sättet att starta upp Windows på. Ska se till att byta namn på menuenterien bara så det ser lite snyggare ut, men hittar inte vart Loadern kan ha lagt sig, letat igenom alla filer i grub, något förslag?

Citat:
Läste nånstans att "Element not found" kan tyda på problem med partionstabellen. Har inte Windows 7 tillgänligt här så jag har ingen aning om vad bootrec.exe har för exakta växlar tyvärr. Det jag föreslog kom från en site jag inte hittar till längre.

Din tabell hade nåt fel på första partitionen. Kanske det som knasar?
Vad
Citat:
/dev/sda1 1 13 102400 7 HPFS/NTFS Partition 1 slutar inte på cylindergräns.
beror på är för mig en gåta. Har inga skadade sektorer på hårddisken, och då jag installerat om debian ett flertal gånger de senaste dagarna kan jag försäkra mig om att installationen gått till på rätt sätt. Kan detta möjligtvis ha att göra med att jag ändrade storlek på den andra NTFS partitionen innan jag skapade de 3 för debian?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in