2012-03-26, 16:16
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Stort tack för hjälpen, förstår nu hur allt är uppbyggt och (bör) funka(r), dock verkar det handla om det jag var inne på innan, att man måste starta via loadern, för väljer jag "Windows 7" i grub nu så möts jag endast av detta meddelande:
Verkar vara ytterst tveksamt till att få detta system att fungera optimalt. Som jag skrivit innan kan jag ju starta Windows 7 genom att boota från loadern på /dev/sda1, men då får jag felmeddelande nästa gång debian ska bootas upp. Vet ej om det rör samma problem, men utifall att kan jag även nämna att jag tycks ha problem med att mounta volymen automatiskt i debian, manuellt går dock hur bra som helst.
Verkar vara ytterst tveksamt till att få detta system att fungera optimalt. Som jag skrivit innan kan jag ju starta Windows 7 genom att boota från loadern på /dev/sda1, men då får jag felmeddelande nästa gång debian ska bootas upp. Vet ej om det rör samma problem, men utifall att kan jag även nämna att jag tycks ha problem med att mounta volymen automatiskt i debian, manuellt går dock hur bra som helst.
Detta bör du fråga om närmare i delforumet för Windows iofs:
Titta på hur du kan skriva en färsk windows bootmgr till BR pål sda2 så kan du göra booten som du vill? Kan inte windows 7 helt men detta verkar vara åt rätt håll (boot sector är synonymt med boot record) tydligen är det fullständiga namnet Volume Boot Record (VBR):
Citat:
FIXBOOT writes a new boot sector onto the system partition.
The syntax for the command is:
BOOTREC /FIXBOOT [drive:]
If you do not specify the drive: option, FIXBOOT writes the boot sector to the default boot partition. You can specify a different drive if you need to write a boot sector to a volume other than the default boot partition.
The syntax for the command is:
BOOTREC /FIXBOOT [drive:]
If you do not specify the drive: option, FIXBOOT writes the boot sector to the default boot partition. You can specify a different drive if you need to write a boot sector to a volume other than the default boot partition.
Gör inte /FIXMBR, då skriver du över grub på MBR. I övrigt så rekommenderar jag att inte leka med bootsektorerna innan du har backup på datat. Partitionering bör man strukturera upp innan man använder systemet. Att göra ändringar efterhand är förenad med fara (om man inte exakt vet vad man sysslar med eller har råd att experimentera).
Officiell info (saknar fullständiga växlar för BOOTREC vilket får anses som värdelöst..):
http://support.microsoft.com/kb/927392
För full info om kommandot så får du antagligen vad du behöver via:
BOOTREC /?
Mer om bootsektorerna MBR & VBR:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boot_sector
Annars välkommen till (eller tillbaka till) Debians värld. En ytterst kompetent distribution enligt mig. Har Debian på en omflashad NAS som server, som dualboot desktop på denna dator och på en netbook med XFCE då resurserna är lite snåla.
Angående automatisk montering av övriga partitioner tror jag inte Debian har varit inställd på nån gång. Det är något du måste ordna själv (anledningen är antagligen stabilitet, säkerhet eller dylikt). Och för att göra det finns det som vanligt ett otal alternativ. Denna verkar väl smidigast antar jag:
http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=30&t=66791
Senast redigerad av hashflash 2012-03-26 kl. 16:36.
Senast redigerad av hashflash 2012-03-26 kl. 16:36.