2012-03-24, 00:57
Medlem
Fudge0wns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Och om man lider av en S-formad rygg, är det nåt annat man ska tänka på då?
Det som Bigorexia sa. Men personligen så tycker jag att svanken kan va en väldigt stor bov när det gäller en S-formad rygg, inte bara övre delen av ryggen. Så man ska inte strunta i att utveckla svanken om man vill undvika S-rygg.
Citera
2012-03-24, 01:55
Medlem
Tack, för att alla är schysta och kommer med bra tips och råd. Ska ta till mig det!

Citera
2012-03-24, 11:36
Medlem
jag har både svank och S-formad rygg. tränar taekwondo 3 gåner i veckan ch det har hjälpt både hållningen och styrkan. att räta ut själva "skoliosen" är inte så svårt men svanken kan man inte riktigt räta ut så att säga.

lånar tråden för en annan kort fråga då jag inte orkar starta egen tråd om det. Jag gymmar 2 pass, men detta endast varrannan vecka. gör det därför att det är då jag kan/vill. är det ens värt att gymma 2 gånger varannan vecka? har knappt ökat det senaste året och det jag har är endast muskel explosiviteten/uthåligheten och det har jag fått från kampsporten. tränar med hantlar och gör kroppsövningar varje dag, stretchar även varje dag vilket jag kan gissa motarbetar muskelbygge en del? Hur bör jag göra för att gå upp i muskler om jag kör kampsport 5h/veckan och sedan springer 2 gånger/veckan och gymmar 2 pass varannan vecka. Min idrottslärare menar att man kan gå upp i muskler även om man joggar varje dag bara man äter rätt/tillräckligt. Bryr mig mest om att bli starkare då min volym/utseende bryr jag mig knappt om, lite irriterande dock när folk säger att man ser ut som en pinne när man tränar hårt varje dag och har et kroppsfett på under 10%.

Det viktigaste för mig är att jag knner mig frisk och det gör jag nu, undrar mest om det finns något man kan göra, exempelis, de 2 gympassen varrannan vecka, vilka vardagar/mellarum bör jag köra dem, just nu kör jag helkroppsträning på passen. AJA, om jag inte får svar här så startar jag en egen tråd eller skiter i det, sorry för mongo-stavning.
Citera
2012-03-24, 11:40
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBackground
jag har både svank och S-formad rygg. tränar taekwondo 3 gåner i veckan ch det har hjälpt både hållningen och styrkan. att räta ut själva "skoliosen" är inte så svårt men svanken kan man inte riktigt räta ut så att säga.

lånar tråden för en annan kort fråga då jag inte orkar starta egen tråd om det. Jag gymmar 2 pass, men detta endast varrannan vecka. gör det därför att det är då jag kan/vill. är det ens värt att gymma 2 gånger varannan vecka? har knappt ökat det senaste året och det jag har är endast muskel explosiviteten/uthåligheten och det har jag fått från kampsporten. tränar med hantlar och gör kroppsövningar varje dag, stretchar även varje dag vilket jag kan gissa motarbetar muskelbygge en del? Hur bör jag göra för att gå upp i muskler om jag kör kampsport 5h/veckan och sedan springer 2 gånger/veckan och gymmar 2 pass varannan vecka. Min idrottslärare menar att man kan gå upp i muskler även om man joggar varje dag bara man äter rätt/tillräckligt. Bryr mig mest om att bli starkare då min volym/utseende bryr jag mig knappt om, lite irriterande dock när folk säger att man ser ut som en pinne när man tränar hårt varje dag och har et kroppsfett på under 10%.

Det viktigaste för mig är att jag knner mig frisk och det gör jag nu, undrar mest om det finns något man kan göra, exempelis, de 2 gympassen varrannan vecka, vilka vardagar/mellarum bör jag köra dem, just nu kör jag helkroppsträning på passen. AJA, om jag inte får svar här så startar jag en egen tråd eller skiter i det, sorry för mongo-stavning.

Två gånger varannan vecka är bättre än inget. Självklart är det dock långt ifrån optimalt. Två helkroppspass, som du köra, är det bästa i det läget.
Stretching hämmar inte direkt muskeluppbyggnaden, dock indirekt då det förlänger återhämtningstiden.
Citera
2012-03-24, 11:47
Medlem
Finns en tråd på kolo http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109293
Det jag har gjort som har fungerat bäst är att ligga på rygg och dra upp ett knä så långt mot axeln som möjligt (med händerna) håll ca 30 sek, byt knä, gör så ett par gånger morgon och kväll
Det kombinerat med tunga marklyft har fixat min svank nästan helt. dessutom har jag knappt ont i ryggen längre
Citera
2012-03-24, 11:53
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Dä bör man även träna ryggen, främst den övre. Baksida axlar och trapsen bör man fokusera på då. Förslagsvis genom roddar, både med smalt och brett grepp. Återigen är det viktigaste dock att tänka på och rätta till hållningen.

Lite noobig fråga möjligen, men vad är rätt hållning i syfte att minska svanken då? Om man sitter framför datorn t.ex? Sitter man "rak i" rygg blir det ju ofta snarare lite såhär: ) |--
där ")" representerar ryggen och det andra representerar datorn, allting i profil. Är det bra eller förstärker det svanken? I väldigt slappa fall sitter man ju typ såhär: ( |--
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in