2012-03-23, 22:17
Medlem
Fördömds avatar
Hejsan. Sitter här och oroar mig över en räkning som jag helt glömt att betala.

Märkte igår (torsdag) när jag loggade in på mailen att jag fått en påminnelse att betala hyran för mars, i mailet fanns en betalnings-avi som jag använde för att betala skiten. Nu ikväll så tog jag en titt i brevlådan, något jag förövrigt gör alltför sällan. Hur som helst så låg där ett brev med inkasso krav, lite extra avgifter och så, men inget mer med det. Såg dock sedan att dessa avgifter skulle varit betalda den 20/3 (tisdag). Eftersom att jag redan betalt hyran så återstår ju bara extraavgifterna och jag vet inte hur jag ska betala dem? Inkasso avin vill ju ha avgifterna + hyran.

Eftersom att jag inte kan kontakta varken de jag ska betala hyran till eller intrum justitia (dem som skickade inkassokravet) förrens på måndag så hoppades jag att ni kanske kunde hjälpa mig att reda ut det här. Vad ska jag göra?

Tack på förhand!
Citera
2012-03-23, 22:22
Medlem
Synovialledens avatar
Ring inkassoföretaget de första du gör på måndag och förklara allt. Folk glömmer fakturor hela tiden, just därför finns det inkassoföretag, det är ingen som vill sätta dit dig om du visar dig villig att betala(vilket du redan har gjort). Tror du kan ta det lugnt och njuta av en fin helg!
Citera
2012-03-23, 22:26
Medlem
Fördömds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synovialleden
Ring inkassoföretaget de första du gör på måndag och förklara allt. Folk glömmer fakturor hela tiden, just därför finns det inkassoföretag, det är ingen som vill sätta dit dig om du visar dig villig att betala(vilket du redan har gjort). Tror du kan ta det lugnt och njuta av en fin helg!

Du har säkert rätt, hjälper inte heller att älta över det. Tack för de lugnande orden!
Citera
2012-03-23, 22:29
Medlem
PokeMes avatar
Det är ingen fara grabben.

Händer även den bästa, inkasso är bara ett steg i den (väldigt långa vägen till fogden)

Ring till dem, om det nu är så att du inte har pengarna för hyran så kan du göra en betalplan med inkassoföretaget. Fick jag göra en gång i mina unga år när jag inte hade råd.

Det är ingen fara, säger som föregående talare, njut av helgen!
Citera
2012-03-23, 22:38
Medlem
Ifall du han betala innan kravet kom så behöver du inte oroa dig finns prejudikat på det. Men ring till din hyresvärd på måndag (de kan inte heller göra någonting under helgen) och förklara läget för det är värden som bestämmer ifall påminnelse avgiften skall gå vidare eller inte.
Citera
2012-03-23, 22:39
Medlem
Fördömds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
Det är ingen fara grabben.

Händer även den bästa, inkasso är bara ett steg i den (väldigt långa vägen till fogden)

Ring till dem, om det nu är så att du inte har pengarna för hyran så kan du göra en betalplan med inkassoföretaget. Fick jag göra en gång i mina unga år när jag inte hade råd.

Det är ingen fara, säger som föregående talare, njut av helgen!

Skönt att höra! Pengarna är inget problem, var bara rädd för betalningsanmärkning iochmed försening. Jag tar och ringer dem på måndag, men fram tills dess så tar vi det lugnt .

Tack för svaret!
Citera
2012-03-23, 22:48
Medlem
PokeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fördömd
Skönt att höra! Pengarna är inget problem, var bara rädd för betalningsanmärkning iochmed försening. Jag tar och ringer dem på måndag, men fram tills dess så tar vi det lugnt .

Tack för svaret!

Ingen fara, även om du skulle hamna hos fogen så är det bara du betalar innan de gör utmätning. Först då får du bet.anm. (är inte säker men tror det är så)

Men ringer du på måndag är det ingen fara!

skönt att höra att du har bra ekonomi men dåligt minne

Ha en bra helg!
Citera
2012-03-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
Ingen fara, även om du skulle hamna hos fogen så är det bara du betalar innan de gör utmätning. Först då får du bet.anm. (är inte säker men tror det är så)

Men ringer du på måndag är det ingen fara!

skönt att höra att du har bra ekonomi men dåligt minne

Ha en bra helg!

Ja eller hur då är han ju inte helt Fördömd
Citera
2012-03-23, 23:44
Medlem
Du kan aldrig få en betalningsanmärkning om ärendet inte först skickas till kronofogden. Väl då finns det två vägar.

Är det ett statligt företag, typ CSN eller liknande så får du en betalningsanmärkning direkt.

Är det ett privat företag som skickar det dit så räcker det att du betalar inom sju dagar efter att du mottog delgivningen från kronofogden. Eller bestrider du det inom samma tid. Därefter kan det tidigast bli tal om en betalningsanmärkning ifall den andre väljer att dra det inför tingsrätten och du förlorar tvisten.

Dock kommer inkassobolaget vilja kräva dig på avgifterna utöver hyran plus räntan (som betalas) till hyresvärden. Och inkassobolaget kommer också att se att du betalat en del av din skuld.

En "instans" i samhället som är överflödig enligt mig. Genererar enbart massa pengar till de största svinen!
Citera
2012-03-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Du kan aldrig få en betalningsanmärkning om ärendet inte först skickas till kronofogden. Väl då finns det två vägar.

Dock kommer inkassobolaget vilja kräva dig på avgifterna utöver hyran plus räntan (som betalas) till hyresvärden. Och inkassobolaget kommer också att se att du betalat en del av din skuld.

En "instans" i samhället som är överflödig enligt mig. Genererar enbart massa pengar till de största svinen!

Håller med dig i det mesta som du skriver men just i den här biten så vill jag inflika att iaf hos oss så är det upp till vårt företag ifall inkassoavgiften skall betalas av kunden eller inte. Skickar vi det inte vidare så går det inte till kfm men vi får då istället betala avgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in