2012-03-22, 22:53
Medlem
Hallå alla erfarna flashbackare!

Ursäkta alla stavfel & särskrivningar! & att detta säkert är 100000e tråden om backpacking men alla andra har sina egna frågor/åsikter.

Det är nämligen så att Jag & en kompis (2 killar på 21år) ska backpacka runt i världen på obestämda destinationer/rutter.
Vi båda kommer att ha en budget på c.a 150-200.000kr & hade tänkt att stanna på obestämd tid (så länge pengarna räcker)

Vi hade tänkt att flyga med budgetflyg & åka mycket kollektivtrafik när man väl är i de länder som man besöker, Bo på vandrarhem eller allmänt billiga boenden som man finner på vägen.

Vad bör man ha & inte ha med sig? Det är ju inte så roligt att gå runt med ett stort tält på ryggen hela dagarna men man kanske inte alltid hittar någonstans att bo? Skall man ha med sig kläder eller köpa när man är där? Behöver man ha lås på alla väskor osv?

Är det bättre att boka alla resor på förhand? Hade tänkt att boka olika resor när man känner för det,
Det blir ju lite roligare att impulsåka till olika länder,städer,öar osv?

Skulle gärna vilja ha lite tips på länder & rutter som är exotiska & billiga att vistas i samt vilka ställen man inte bör åka till pga kriminalitet!

Just nu har vi kommit fram till att åka till Asien/syd&nordarmerika, T.ex Thailand,Bali,olika öar i Asien,Phuket,Brasilien,Mexiko,Californien, finns sjukt många ställen att åka till men vart?

Hur länge kan man klara sig på 150-200.000? Hade tänkt att vara borta i MINST 3-4 månader?

Hur är det med visum i alla olika länder? Vad bör man ta för vaccinationer,reseförsäkringar, Hur gör man med pengarna? vad händer om man tappar kortet/blir rånad?

Kortfattat! 2 killar som vill glida runt i jorden med enbart väska,sköna skor,linne & shorts!

Har säkert glömt att skriva massa saker men är tacksam för alla svar/frågor!
Skriv gärna om era erfarenheter!
& Ni får ursäkta inlägget men är inte så duktig på att skriva "Artiklar"!
Tusen tack!!
Citera
2012-03-22, 23:11
Medlem
Kan bara svara för Thailand. Tycker du ska hålla dig borta från Phuket. Där är komersiellt och prostituerat. Klassiska backpackingöar att rekomendera i sydväst är Koh Lanta, Phi phi, Koh Lanta och Koh Lipe. Finns även mindre exploaterade öar om man är sugen på det. I Sydöst finns Koh Samui, Koh Pangnan (Med tillhörande full moon party varje månad) och Koh Tao som är grymt fint! Längre upp, på andra sidan siambukten finns t.ex. Koh Samet och Koh Chang som är att rekommendera. Sen är Bangkok en sevärdhet i sig. Favoriten är dock Koh Lanta i Thailand, den ön har allt!

I Vietnam har jag bara varit i Ho Chi Minh City och på Phu Cuoq.. Mycket sevärt båda två!

Lycka till!
Citera
2012-03-22, 23:34
Medlem
Det blir nog så att vi börjar i Asien! Men frågan är vart ska man börja? & Vad finns det för billiga alternativ för att ta sig runt? är det buss som gäller då? man vill ju gärna se lite saker på vägen också!
Skulle även vilja dyka lite! Har aldrig gjort det innan
Citera
2012-03-22, 23:48
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfdsa
Kan bara svara för Thailand. Tycker du ska hålla dig borta från Phuket. Där är komersiellt och prostituerat. Klassiska backpackingöar att rekomendera i sydväst är Koh Lanta, Phi phi, Koh Lanta och Koh Lipe. Finns även mindre exploaterade öar om man är sugen på det. I Sydöst finns Koh Samui, Koh Pangnan (Med tillhörande full moon party varje månad) och Koh Tao som är grymt fint! Längre upp, på andra sidan siambukten finns t.ex. Koh Samet och Koh Chang som är att rekommendera. Sen är Bangkok en sevärdhet i sig. Favoriten är dock Koh Lanta i Thailand, den ön har allt!

I Vietnam har jag bara varit i Ho Chi Minh City och på Phu Cuoq.. Mycket sevärt båda två!

Lycka till!

Håller med angående Phuket. Ett riktigt rövhål fullpackat med europeiskt slödder. Tyvärr missade jag Bangkok när vi var ute och reste, åkte direkt från Patong (urk...) till Tokyo. Skulle velat upplevt Bangkok, men det får bli vid nästa tripp!

Road trip i USA skulle ju vara riktigt nice. Kanske köra Las Vegas som sista destination och köra lite gambling?

Bali var en mysig ö! Det finns lite allt möjligt där beroende på vad man gillar. Kuta är väl det typiska turistområdet, men det är även där saker och ting händer. Har läst många som pratat skit om stället då det är sönderturistat, men jag tycker det var rätt roligt och man träffade rätt mycket folk från olika länder. Dessutom var det riktigt mysigt med solnedgången vid stranden tillsammans med en massa folk som stod och tittade. Skulle dock inte stanna där så länge då man blir rätt trött på all turism och festande efter ett tag. Skulle starkt rekommendera Giliöarna efter att ha varit i Kuta. Perfekt ställe att ta det lugnt på.

Och just det, om ni åker till Bali tycker jag verkligen att ni ska bestiga en av deras vulkaner. Vi besteg Batur till toppen och var uppe lagom till soluppgången. Var en riktigt trevlig upplevelse och verkligen värt den tid det tog att ta sig upp.

http://img6.imageshack.us/img6/5371/soluppgangbatur.jpg

EDIT:

Om du vill ta dykarcertifikat är det ett jättebra tillfälle att göra det när du är i Koh Lao. Bland de billigaste ställena att ta det på, så vitt jag vet! En kompis gjorde det när vi var ute, och han verkar i alla fall nöjd. Själv skippade jag det då jag inte hade så mycket pengar, men har man tänkt på det tycker jag man ska passa på!
Senast redigerad av Huffpuffen 2012-03-22 kl. 23:51.
Citera
2012-03-23, 22:58
Medlem
Urijahs avatar
Om ni ska till Thailand så kan ni ju börja med en vecka i Bangkok, snacka med andra backpackers och få lite tips och inspiration. Sedan kan ni planera lite mer. 200K i asien räcker ju as länge, men ska ni bort till Brasilien och USA så kan det nog börja rinna iväg lite mer pengar.

Ta inte med så jävla mycket packning, köp efter behov.
Citera
2012-03-24, 01:57
Medlem
Herblaws avatar
150-200.000kr är mycket pengar om du ska resa några månader. En polare var i indien i 5månader o typ 20dagar och han klarade sig på 40k exklusive flygbiljett. Men ni hade ju tänkt flyga runt till olika länder o de e väll flygbiljetter som kostar pengar när man reser.
Citera
2012-03-24, 23:12
Medlem
GROTTULFs avatar
Vilken tid på året tänkte ni åka? Vilken månad? (Anpassa till ev. monsunperioder o.s.v) Diffar avsevärd beroende på kontinent. I asien hade ni säkert klarat 12 månader backpackerliv med en buffert på 200 000.
Citera
2012-04-02, 07:18
Medlem
Action-Antes avatar
Jag och 3 polare var nyss ute i Asien och tog oss i runda slängar ifrån Peking till Malaysia under 6 månader! Det ända jag kan rekommendera är att planera så lite som möjligt på hemmaplan, bara åk någonstans, snacka med andra backpackers, hör av er vad som är bra och så vidare. Och på 150-200k klarar ni er LÄNGE. I asien levde jag strikt på en budget på 2000 SEK i veckan, hade, detta gick utmärkt. Totalt kostade vår 6 månaders resa ungefär 80.000 SEK, och då var vi ändå inte så snåla som det är möjligt att vara (Vi krökade och festade mycket).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in