Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-03-22, 22:17
Medlem
Jag är en ny användare av xcode, och håller just på att lära mig grunderna (bara för kul). Men jag har lite svårt med att tex ändra innehållet i en label, typ från en sträng till en annan. Finns det någon funktion för det? (Jag är van att programmera i python..). Sen skulle det vara grymt om man typ kunde hitta en gloslista till xcode för att lära sig nödvändiga funktioner x) vet någon nåt sånt?

En till fråga; eftersom att jag kör xcode 3 på snow leopard, är det senaste iOS SDK för xcode typ 4.3 - och eftersom att min iPhone kör 5.1 blir det lite svårt att föra över nya appar och sånt. Går det att uppdatera iOS SDK på datorn, eller måste jag "nedgradera" min iPhone?
Citera
2012-03-22, 22:49
Medlem
soundsgoods avatar
Ordlista - http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/DeveloperTools/Conceptual/Xcode_Glossary/20-Glossary/Glossary.html#//apple_ref/doc/uid/TP40007993-CH3-SW25
Citera
2012-03-22, 22:55
Medlem
Det du frågar om kräver oerhört omfattande svar. Jag skulle tipsa dig om att försöka göra några tutorials som Apple har på sin hemsida för utvecklare. Använder du xcode 3, måste du koppla UI-element till olika variabler via ett program som heter Interface Builder. Sedan kan du påverka labels etc programmatiskt. I xcode 4 har de integrerat UI-byggaren med resten av utvecklarmiljön. Men även där gäller att du måste koppla ihop allt. Det är invecklat att förklara hur man gör i några korta ord, så jag kan bara rekommendera dig att göra en tutorial för att förstå hur det går till.

Här har du en bra utgångspunkt: https://developer.apple.com/devcenter/mac/index.action

Här är en liten övning att börja med: https://developer.apple.com/library/mac/#documentation/General/Conceptual/Mac101/Articles/00_Introduction.html#//apple_ref/doc/uid/TP40010611

Det är bra att du har annan programmeringserfarenhet sedan tidigare. Det är inte lika lätt att börja med den här miljön som med C# i Visual Studio.