Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-03-22, 22:17
Medlem
Jag är en ny användare av xcode, och håller just på att lära mig grunderna (bara för kul). Men jag har lite svårt med att tex ändra innehållet i en label, typ från en sträng till en annan. Finns det någon funktion för det? (Jag är van att programmera i python..). Sen skulle det vara grymt om man typ kunde hitta en gloslista till xcode för att lära sig nödvändiga funktioner x) vet någon nåt sånt?

En till fråga; eftersom att jag kör xcode 3 på snow leopard, är det senaste iOS SDK för xcode typ 4.3 - och eftersom att min iPhone kör 5.1 blir det lite svårt att föra över nya appar och sånt. Går det att uppdatera iOS SDK på datorn, eller måste jag "nedgradera" min iPhone?
Citera
2012-03-22, 22:49
Medlem
soundsgoods avatar
Ordlista - http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/DeveloperTools/Conceptual/Xcode_Glossary/20-Glossary/Glossary.html#//apple_ref/doc/uid/TP40007993-CH3-SW25
Citera
2012-03-22, 22:55
Medlem
Det du frågar om kräver oerhört omfattande svar. Jag skulle tipsa dig om att försöka göra några tutorials som Apple har på sin hemsida för utvecklare. Använder du xcode 3, måste du koppla UI-element till olika variabler via ett program som heter Interface Builder. Sedan kan du påverka labels etc programmatiskt. I xcode 4 har de integrerat UI-byggaren med resten av utvecklarmiljön. Men även där gäller att du måste koppla ihop allt. Det är invecklat att förklara hur man gör i några korta ord, så jag kan bara rekommendera dig att göra en tutorial för att förstå hur det går till.

Här har du en bra utgångspunkt: https://developer.apple.com/devcenter/mac/index.action

Här är en liten övning att börja med: https://developer.apple.com/library/mac/#documentation/General/Conceptual/Mac101/Articles/00_Introduction.html#//apple_ref/doc/uid/TP40010611

Det är bra att du har annan programmeringserfarenhet sedan tidigare. Det är inte lika lätt att börja med den här miljön som med C# i Visual Studio.
Citera
2012-03-24, 20:45
Medlem
jag vet grunderna i hur man kopplar ihop interface builder med koden, men det jag undrar är vilken FUNKTION i koden som ändrar strängen i en label. det funkade inte för mig med typ " text.label = @"Hej" " - är jag bara allmänt seg, eller vad gör jag för fel?
Citera
2012-04-07, 00:01
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horken7
Jag är en ny användare av xcode, och håller just på att lära mig grunderna (bara för kul). Men jag har lite svårt med att tex ändra innehållet i en label, typ från en sträng till en annan. Finns det någon funktion för det? (Jag är van att programmera i python..). Sen skulle det vara grymt om man typ kunde hitta en gloslista till xcode för att lära sig nödvändiga funktioner x) vet någon nåt sånt?

En till fråga; eftersom att jag kör xcode 3 på snow leopard, är det senaste iOS SDK för xcode typ 4.3 - och eftersom att min iPhone kör 5.1 blir det lite svårt att föra över nya appar och sånt. Går det att uppdatera iOS SDK på datorn, eller måste jag "nedgradera" min iPhone?

Jag var (är) i precis samma situation. Tycker att det skulle vara roligt att göra en app, mest för mitt eget nöjes skull. Har en ganska enkel idé som jag vet skulle hjälpa en specifik grupp människor, så man kan ju hoppas att jag får den klart.

Det som jag gjorde var att kolla in Stanfords video-föreläsningar. Beroende på hur mycket man kan till att börja med så kan de gå en över huvudet ganska snabbt, men den första, andra och till viss del tredje föreläsningen är skitbra när man precis sätter igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in