2012-03-22, 22:04
Medlem
I Bo Bergmans etymologiska ordbok "Ordens ursprung" står det följande om ordet neger:

"har numera negativ laddning och obehagliga bibetydelser;
det uppfattas av många som stötande eller förnedrande.
Det har använts som hatiskt glåpord, kom in i svenskan
på 1600-talet och har genom tiderna figurerat i fördomsfulla
sammanhang och blivit känslobemängt. Det har emellanåt
uttryckt missaktning och avståndstagande.
Därtill kommer
att svarta födda eller bosatta i Sverige tycker att ordet är
kränkande. Redan på 1960-talet klagades det på det aningslösa
svenska bruket av neger.

Neger och sammansättningar med neger har i diverse språk länge
brukats mer eller mindre skämtsamt eller förklenande, till exempel
negersvett "sämre kaffe, te" och bladneger "plattfotad person;
notisjägare, journalist".
Vissa vill försvara ordet neger genom att
anföra att det latinska grundordet niger ursprungligen bara betyder
svart, men detta etymologiska faktum tvättar inte alls bort känslo-
laddningen.

Kakordet negerboll kom i bruk någon gång i mitten av 1900-talet
men utsattes några årtionden senare för skarp kritik och började
ersättas med chokladboll och ett antal ironiskt skämtsamma
slanguttryck. Motsvarande ord i tyskan, Negerkuss, och Mohrenkopf,
och i franskan, tête de nègre, har också ifrågasatts".

För mig är det ointressant att diskutera med rasister, som gärna vill
använda ordet i nedsättande dager eller som skämt.

Det jag desto mer vill påpeka är att, med tanke på ordets långa
negativa historia, så tror jag att det blir svårt att förändra ordets
semantik. Därför är det inte dumt att hålla sig pk i frågan.

Sedan finns det ju de som kommer att hävda att mörka människor
själva använder sig utav det. Men jag gissar på att det just kan
förekomma som ett glåpord eller i ett "skämtsamt nedtryckande
ordalag". Jämför det med när kvinnor kallar varandra fitta!
2012-03-22, 22:18
Medlem
tungatorsks avatar
Har enda sedan jag var liten fått det inprentat i skallen att ordet är negativt. Reagerar direkt då en annars sund förnuftig människa kastar omkring sig ordet istället för att säga "mörkhyad" etc. Kanske för att jag inte ser dessa jävla ras-skillnader som vissa vita krigare till rasister envist klänger sig fast till. "Människa" räcker för en individ som mig. Det är en korrekt beskrivning. Sedan vilket pigment man har i huden är irrelevant.

Näh, "Neger" är ett förlegat ord som lätt förväxlas med det grövre "Nigger" och bör därav av sunda förnuftiga människor läggas i graven. Tack och hej!

Och ja, jag är så råsvensk man kan vara.
2012-03-22, 22:20
Bannlyst
https://www.flashback.org/t1396547p2
2012-03-22, 22:21
Medlem
Neger var inget negativt ord för 30 år sedan...
Det betydde svart. Det som står är ju helt fel.
Neger och negress var ord som var helt neutrala.

Det var enbart i USA som ordet "nigger" fick negativ laddning och användes nedsättande.
Och det kommer för alltid heta negerboll
2012-03-22, 22:29
Medlem
Neger var neutralt och icke nedsättande på 60 - 70 talet, det vet jag eftersom jag har upplevt det själv.

Att ladda ordet med negativ klang är ett kulturmarxistiskt påfund avsett att så split i det eljest perfekta homogena samhället
2012-03-22, 22:53
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
"Människa" räcker för en individ som mig. Det är en korrekt beskrivning. Sedan vilket pigment man har i huden är irrelevant.
Det är inte irrelevant vid signalement och beskrivningar.
2012-03-26, 05:13
Medlem
S-hund temporärs avatar
Bo Bergman är i detta fall mer en lysenkoistisk sopa och politisk kommissarie än en språkvetare.

Det är ointressant att ordet har "figurerat i fördomsfulla sammanhang och blivit känslobemängt". TS använder själv ordet "kvinna" i sitt inlägg, också det ett ord som har "figurerat i fördomsfulla sammanhang och blivit känslobemängt".

"Därtill kommer att svarta födda eller bosatta i Sverige tycker att ordet är kränkande", fortsätter Bergman. Nonsens. Ingen neger kunde innan 1960-talets vansinne kunnat föreställa sig att vissa vita kulturmarxister skulle försöka brännmärka det svenska namnet på negerns etnicitet! Självfallet finns det numera såväl vissa negrer som vissa vita som har inbillats att ordet neger inte skulle vara värdeneutralt, men det beror ju endast på kulturmarxistiskt propagandaarbete, inte på huruvida den som vid ett givet tillfälle använder sig av ordet lägger någon värdering i det.

"Neger och sammansättningar med neger har i diverse språk länge brukats mer eller mindre skämtsamt eller förklenande, till exempel negersvett 'sämre kaffe, te' och bladneger 'plattfotad person; notisjägare, journalist'."

Bergman yrar igen.
För det första är "diverse språk" ovidkommande, nu var det ordet neger och den svenska användningen av detta som var på tapeten.
För det andra så ligger det eventuellt förklenande (varför tror Bergman felaktigt att "negersvett" betecknar sämre kaffe?) i sammansättningar med "neger-" i hur man uppfattar egenskapen att vara neger. Bergman verkar föredra nyspråksglosan "svart" (fast den är väl också brännmärkt nu). Men då måste ju "svart" också vara förklenande, eftersom någon som anser att "svarta" är sämre kan konstruera sammansättningar som "svartsvett", "svartboll" eller "ett jävla svartgöra". Detsamma gäller alla andra ständigt nypåhittade synonymer till neger. Bergman och hans gelikar gillar helt enkelt inte negrer, då det inte är i ordet utan i egenskapen det beskriver som det "förklenande" ligger.

"Vissa vill försvara ordet neger genom att anföra att det latinska grundordet niger ursprungligen bara betyder svart, men detta etymologiska faktum tvättar inte alls bort känsloladdningen."

Det spelar alltså egentligen ingen roll för Bergman om man kallar negrer för negrer, svarta, afrosvenskar, eller något annat krystat, tvetydigt och/eller direkt felaktigt. "Känsloladdningen" finns ändå där, för Bergman tycker innerst inne att det är dåligt att vara neger. Han vill bara tvinga svenskarna att förändra sitt språk med jämna mellanrum, så att han inte behöver tänka på det obehagliga, helst skall det på orwellskt manér göras omöjligt att adekvat och koncist ens kunna beskriva skillnaden mellan negrer och andra folkslag. Har han ännu kommit på att det inte hjälpte att säga "svart" istället? Negrerna är fortfarande negrer.

"Kakordet negerboll kom i bruk någon gång i mitten av 1900-talet men utsattes några årtionden senare för skarp kritik ..."

Av vem? Inte av språkbrukarna.

"... och började ersättas med chokladboll ..."

"Motsvarande ord i tyskan, Negerkuss, och Mohrenkopf, och i franskan, tête de nègre, har också ifrågasatts".

Och "det klagades" minsann på "vårt aningslösa användande" av ordet neger! Vad då "det"? Vad då "aningslösa"? Detta är Sverige, i Sverige talar vi svenska, neger är ett svenskt ord, om utomstående tycker det är "aningslöst" så, tja, då är de fria att tycka det. Vad tycker de om vårt aningslösa användande av andra svenska ord som fart och suck då? Vill de brännmärka dem också?

Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
För mig är det ointressant att diskutera med rasister, som gärna vill
använda ordet i nedsättande dager eller som skämt.

Det jag desto mer vill påpeka är att, med tanke på ordets långa
negativa historia, så tror jag att det blir svårt att förändra ordets
semantik. Därför är det inte dumt att hålla sig pk i frågan.

Sedan finns det ju de som kommer att hävda att mörka människor
själva använder sig utav det. Men jag gissar på att det just kan
förekomma som ett glåpord eller i ett "skämtsamt nedtryckande
ordalag". Jämför det med när kvinnor kallar varandra fitta!

"Neger" är exakt lika värdeneutralt som "kvinna". Att både negrer och kvinnor har varit, som det så populärt heter, "utsatta" genom historien gör det inte påkallat att arbeta för att brännmärka orden "neger" och "kvinna". Ordet "neger" har ingen "lång negativ historia", det är företeelsen som ordet beskriver och därmed associerade händelser som folk vänder sig emot, av vitt skilda skäl. "Svart", "färgad" och allt annat nyspråkstrams påstås ju beskriva samma företeelse, och har alltså samma "negativa historia" (plus ytterligare negativ historia i form av den politiskt korrekta förvanskningen och utarmningen av vårt språk).

Det finns kvinnohatare som (därmed) använder ordet kvinna i nedsättande bemärkelse. Dessutom förekommer "förklenande och skämtsamma" sammansättningar som "kvinnogöra" och "kvinnopåfund". Det har bedrivits, och bedrivs, omfattande slavhandel med kvinnor. Kvinnor har setts, och ses på sina håll, som mindervärdiga och mindre vetande. Är det inte dags att vi börjar motarbeta denna vår historiska intolerans genom att kasta det grovt sexistiska tillmälet kvinna på historiens soptipp och börjar säga fitta istället?
Senast redigerad av S-hund temporär 2012-03-26 kl. 05:18.
2012-03-26, 10:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Artur Lundkvist var en radikal, politiskt korrekt och rättänkande ledamot av svenska akademin. Han var starkt engagerad i tredje världen - vilka på den tiden kallas underutvecklade länder, utan att uttrycket ännu bannlysts som nedsättande och ersatts av utvecklingsländer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Artur_Lundkvist

Artur gav med de mest ädla intentioner ut:

Den mörke brodern. Negerlyrik i urval av Artur Lundkvist.

Denne för sin tid så oerhört politiskt korrekte herre skriver bland annat:

"Endast få av diktarna i denna antologi torde vara av oblandad negerras, flertalet är mulatter, en av
dem har inslag av kinesiskt blod och en gäller för att vara vit"

Fullkomligt otryckbart idag

http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tf...wnload/493/467

Ända in på 60-talet var neger alltså helt värdeneutralt.

Det är för övrigt väldigt tröttande att det talas så mycket om de tråkiga negerbollarna. Vart tog de goda negerkyssarna från min barndoms bagerier vägen?

[ ovanstående skrev jag tidigare om i https://www.flashback.org/t1808422p5 ]
2015-09-15, 09:07
Medlem
ungdomsboksförfattaren Max Lundgren skrev boken om Ominhambe. Iden använder han uteslutande ordet neger. Den utspelar sig i skåne, troligtvis på 50-talet, som skramlar för att kunna importera en egen neger.
När Max Lundgren skriver om sin barndom så använder han det vardagsspråk som var, och ordet neger var det som användes.

Boken har av någon anledning hamnat under PK-maffians radar och jag har inte läst någon massiv krtik av den. En för övrigt mycket rolig bok.
/
2015-09-15, 23:09
Moderator
Hamilkars avatar
Den här tråden har hamnat mellan stolarna. Diskussion om ordet neger sköts här: (FB) Ordet "neger" (sammanfogad). Det skulle bli inläggssallad om vi nu sammanfogade denna tråd med den länkade, så vi tar och låser den, och fortsätter neger-diskussionerna i angiven tråd.

/Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in