2005-02-10, 07:48
Medlem
Turistens avatar
Tjena

Jag vill veta mer om ett företag som per telefon säljer toner. Jag missade att skriva upp telefonnumret till henne som ringde men hon presenterade sig med Förnamn Efternamn. Jag tror att företaget hette SLC men jag hittar inget på det namnet som givetvis kan vara en förkortning för nåt.

Anledningen till att jag undrar är att denna person igår ringde upp mig och sa att hon kommit tillbaka från sin mammaledighet och ville meddela mig att jag var en av 50 kunder som vunnit en CD-anläggning. Hon ville veta om min adress stämde dit hon skall skicka vinsten i mitt namn. Jag ställde en del motfrågor om det hela. Det klargjordes att hon absolut inte ringde för att sälja något, hon ringde bara för att tala om att jag vunnit detta pris i deras utlottning. Hon sa även att vinsten kommer inom 2-3 veckor.

Jag vet givetvis att jag aldrig kommer att få någon CD-spelare eller vad det nu var jag hade vunnit. Jag har varit med om detta förut.
Så, jag har tre frågor:

Fråga 1:
Vad fasen är affärsidén? Varför ringer de och säger att jag vunnit prylar för? Vad tjänar företaget på detta?

Fråga 2:
Är det någon som vet vilket företag detta är? Jag missade att skriva upp telefonnumret som visades i displayen, det började dock med 040 (duh).

Fråga 3:
Om jag får tag i företagsuppgifterna, är det någon som har tips på hur jag gör för att jävlas tillbaka? =)
Jag tänkte göra mig jävligt jobbig och ringa och tjata om var min vinst tagit vägen osv.

Tackar på förhand!
Citera
2005-02-10, 09:15
Medlem
Miless avatar
DATORER - TILLBEHÖR
+4631652920
S L C Skandinavien AB
Flöjelbergsg. 8 A
43137 MÖLNDAL

Är det enda jag hittar på detta... DU lär ju veta om du har handlat av företaget förut annars låter det ju konstigt om du varit med i en utlottning på måfå...
Citera
2005-02-10, 09:19
Medlem
Turistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miles
DATORER - TILLBEHÖR
+4631652920
S L C Skandinavien AB
Flöjelbergsg. 8 A
43137 MÖLNDAL

Är det enda jag hittar på detta... DU lär ju veta om du har handlat av företaget förut annars låter det ju konstigt om du varit med i en utlottning på måfå...

Ja, jag tror en föregångare till mig blev mer eller mindre lurad av en försäljare att köpa en tonerkassett för ca 3 år sedan. Jag ska se om jag kan hitta den fakturan och därigenom få fram rätt företagsuppgifter.

Hursomhelst, tack för informationen!
Citera
2005-02-10, 10:10
Medlem
Wiseguys avatar
Detta har jag också varit med om!
Samma sak ett "företag" som ringer och vill kolla att adressen stämmer för att de skall skicka en produktkatalog men någon sådan kommer aldrig.
Sist frågade jag lite om vart man får tag på dem och om dom hade någon hemsida.
Telenummret och web-adressen jag fick som svar existerar inte!

Ett företag med tonerkassetter som också var bluff var Scandtech Norden AB i Malmö. (förmodligen samma "företag" som det Ni diskuterar)
De ringde första gången och ville skicka bläckpatroner till mitt företag för att jag gratis skulle få testa dessa.
Självklart tackar man JA till ett sådant gratiserbjudande.
När patronerna kom var det en hel låda!!!!
Någon vecka efter detta kom en faktura på 2494kr!!!
(NEJ, jag betalade inte!!!)

En påminnelse med hot om inkasso kom, sedan hände det inget mer.

Ett halvår efteråt ringer det en tjej från detta företag och ville berätta att dom blivit utnämnda av någon påstådd tidning "PC News" där dom fått pris för sina otroligt bra bläckpatroner som var utnämnda till världens bästa.
Dessutom hade den här tjejen, pga framgångarna, utsetts till chef för deras avdelning i Norge, och därför var hon så glad över detta att hon undrade om hon kunde få skicka en present bestående av en digitalkamera med ett marknadsvärde på ca 3000kr!!!
Utan någon förbindelse att handla från min sida!
Dessutom skulle hon skicka ett prov på en bläckpatron, så att jag själv skulle få märka vilken fin kvalitet det var på dessa.

Paketet kom (det var ju gratis, så självklart fick dom skicka det )
och även denna gång var det en hel låda (6 svarta och 6 färgpatroner)
samt en "digitalkamera" á la Rusta. (kostade kring 199-299kr där, som dessutom inte fungerar!)

Jag ringde då dit och undrade vad dom höll på med, och dom menade att gjort en beställning på 12 patroner samt att jag köpt en digitalkamera av dem.
Denna räkning var på 4619kr!!
Självklart har jag inte betalat!

Igår kom ett brev från Ackordscentralen i Malmö där dom förklarat att Scandtech gjort konkurs den 29 november -04.
I brevet vill dom veta min inställning till fakturorna samt om fordringarnas riktighet.
Efter att jag ringt dit samt mailat så är dessa "fakturor" avskrivna.

Det lustiga är att i förra veckan ringde dom upp med ett nytt namn (kan vara det ni nämnde i tidigare inlägg) med samma upplägg om PCNews etc.
Några patroner har dock inte kommit än i varje fall.......
(ställde kanske lite väl mycket frågor till dem )

Nej, jävla rufflare det där!

Ringer titt som tätt ett "företag" från Malmö (!) med samma upplägg men kring lysrör istället (jag har skyltfirma) med samma typ av erbjudanden som bläckpatronerna. Säkert samma skit det. Det har heller aldrig kommit några lysrör. Varken som prov eller med faktura....

Tillägg: såg i inlägget ovan att det enda som hittades på namnet var i Mölndal.
Letade upp Scandtechs papper just. Där påstods dom ligga i Göteborg.
Men bolaget var tydligen registrerat i Malmö, med tanke på konkursen.
Citera
2005-02-10, 10:23
Medlem
Har oxå varit med om dessa samtal från malmöföretaget, har "vunnit" handdatorer & digitalkameror vid ett flertal tillfällen då jag varit med i diverse marknadsundersökningar....

Dock aldrig köpt ngt av dem och således sluppit trubbel....
Citera
2005-02-10, 10:54
Medlem
prizzes avatar
Jag har varit med om ungefär samma sak på två olika företag. Någon ringer och vill sälja toner till skrivaren. Deras räcker mycket längre enligt sig själva då det är finar kol i patronen. De vill veta att adressen är rätt och säger att man får en handdator eller liknande och vill att man skriver upp ett kontrollnummer. Jag tackar alltid nej, men jag lovas ändå deras handdator för besväret. Det kommer givetvis ingen handdator och nästa år ringer de igen. Tycker också det är väldigt lustigt. Antagligen nappar folk på detta och köper en toner till överpris.
Citera
2005-02-10, 13:16
Medlem
Turistens avatar
Jag hittade en artikel om det hela:

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10085686

Verkar vara riktiga "lirare" det där!
Citera
2005-02-10, 13:51
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turisten

Hmm, se där...

Jaja, man får väl vara nöjd ändå.....
Jag fick massor av bläckpatroner, som visserligen var av mycket ojämn kvalitet men det kostade ju i alla fall inget!
Så man får väl bara tacka och ta emot!

Edit: När man läser artiklarna som Sydsvenskan skrivit verkar det uppbyggt lite som filmen Boiler Room.
Citera
2005-02-10, 14:03
Medlem
Jack Daws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turisten

Atlantic Laser Team AB - Hos dom har jag varit på anställningsintervju men de verkade vara för oseriösa. Trevliga lokaler dock.

En tjejkompis jobbade i kbh med att sälja lysrör per telefon och att döma av det hon berättade verkade det vara en riktigt skum firma.
Citera
2005-02-11, 16:13
Medlem
El Zorros avatar
Har en bekant (mycket lös bekant) som haft en sådan firma. Verkar vara lättförtjänta pengar med tanke på att han kör en MB SL55.
Citera
2005-02-11, 16:42
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Har en bekant (mycket lös bekant) som haft en sådan firma. Verkar vara lättförtjänta pengar med tanke på att han kör en MB SL55.
Man skulle kanske ta och byta bransch
Citera
2005-02-11, 17:52
Medlem
Aioloss avatar
Mitt första jobb efter gymnasiet var just på SLC, Scandinavian Lighting Company. De kör även med CCI. Det är ett jävla blufföretag, alla som de ringer sägs ha deltagit i en marknadsundersökning. Det är givetvis bluff rakt igenom. Inga "presenter" skickas ut om kunderna inte ringer och klagar. Det innebär också att man kan ringa till dem och be om en present utan att ens ha blivit uppringd... De hade iaf då ingen databas eller liknande, utan allt sköttes på papper. Jag jobbade där 1999. Det var en otrolig personalomsättning där, vissa veckor kunde det komma in nya måndag och onsdag, tre stycken varje gång. Jag såg nog en femtiotal nya bara i den avdelning jag satt i nån månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in