2012-03-21, 21:55
Medlem
Ender.Ws avatar
Vad är det effektivaste sättet att få bort alla dessa blodfläckar som så lätt hamnar på min vita Gi? Har provat med kallt vatten så fort som möjligt, men även detta knep lämnar små gulbruna fläckar.

Visst, det handlar inte om några större fläckar men det ser inte så fräscht ut i längden.

Finns det nån "dunderkur", gammalt husmorstips som man kan använda sig av?

Tacksam för svar...
Citera
2012-03-21, 21:58
Medlem
Grodaifickans avatar
Testat blekmedel?
Citera
2012-03-21, 22:21
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
En Gi ska vara dränkt i fiendens blod!

Skämt åsido, vanish har funkat hyfsat bra för mig. Men inte på svårare ingrodd lort tex vid kragen. Se till att du tvättar i åtminstone 60 grader annars händer ingenting. Klorin kan kanske vara nästa steg. Men testa på någon del av gin som inte syns först.
Citera
2012-03-22, 02:25
Bannlyst
kör med röd gi

http://image.gamespotcdn.net/gamespot/images/2009/features/sf-thenandnow/001.jpg
Citera
2012-03-22, 09:16
Medlem
Ki-ais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
kör med röd gi

http://image.gamespotcdn.net/gamespot/images/2009/features/sf-thenandnow/001.jpg

Tyvärr får du inte tävla i det i tex BJJ.

Tvätta i 90 grader, förtvätta med tex vanish. Använt ett vitvättmedel med mycket blekeffekt.

Jag kör alltid i blå eller svart dräkt, enklare...
Citera
2012-03-22, 09:53
Medlem
Blötlägg i kallt vatten och strö på salt. Gnugga sedan blodfläcken med tvål eller tvättmedel i kallt vatten och avsluta med att tvätta som vanligt i maskin.

Prova att googla nästa gång så får du svar direkt.
Citera
2012-03-22, 19:24
Medlem
Ender.Ws avatar
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Testat blekmedel?

Nej?

Citat:
En Gi ska vara dränkt i fiendens blod!

Skämt åsido, vanish har funkat hyfsat bra för mig. Men inte på svårare ingrodd lort tex vid kragen. Se till att du tvättar i åtminstone 60 grader annars händer ingenting. Klorin kan kanske vara nästa steg. Men testa på någon del av gin som inte syns först.

Visst är det lite respektingivande med blodstänk från fienden, men tyvärr är det mest mitt egna blod
Ska prova med Vanisch.

Citat:
kör med röd gi

http://image.gamespotcdn.net/gamespo...andnow/001.jpg

Öhh.. Nej...

Citat:
Tyvärr får du inte tävla i det i tex BJJ.

Tvätta i 90 grader, förtvätta med tex vanish. Använt ett vitvättmedel med mycket blekeffekt.

Jag kör alltid i blå eller svart dräkt, enklare...

Vanish igen alltså, verkar vara ett vettigt alternativ. Jag vill nog behålla min vita då alla jag tränar med har vitt, blir svårt att på ett ninja liknande sätt smälta in med en svart bland massor av vita.

Citat:
Blötlägg i kallt vatten och strö på salt. Gnugga sedan blodfläcken med tvål eller tvättmedel i kallt vatten och avsluta med att tvätta som vanligt i maskin.

Prova att googla nästa gång så får du svar direkt.

Salt? Ok ska prova det...

Goggla? Jo, jag provade det innan, men det var så drygt att leta sig igenom hundratusentals resultat där ordet blod & Gi var med.

Varför googla igentligen? Här på Flashback får man ju svar på allt man någonsin kan behöva veta?
Citera
2012-03-24, 12:32
Medlem
dunderdasens avatar
Testa något annat tvättmedel, jag tvättar i max 40 grader och har aldrig haft problem med blod på vit gi. Brukar aldrig göra något annat än att köra i tvättmaskinen heller, inget lägga i vatten eller specialgrejer innan.

Annars brukar jag använda http://www.vanish.se/product.php?id=8 om jag har jobbiga fläckar på andra kläder som inte går bort med bara vanlig tvätt.
Senast redigerad av dunderdasen 2012-03-24 kl. 12:36.
Citera
2012-05-08, 22:03
Medlem
Tjippmunks avatar
90 grader och vanish tar det mesta som sagt. dock ej om man som jag hamnade i underläge på rygg i en boxningsring med blå plastmatta. jackan var och fortfarande är grå på ryggen trotts kanske 30 tvättar eller så
Citera
2012-05-11, 00:00
Medlem
fenylalanins avatar
Svaret är enkelt: Skaffa en svart GI.
Citera
2012-05-11, 00:19
Medlem
fearboners avatar
Jag tycker du ska fråga Ronda Rousey eller annan grapplingkvinna då de lär upplevt detta mången gång vid menstruation.

Annars kan klorin vara en möjlighet.
Citera
2012-05-11, 12:40
Medlem
Assonanss avatar
Blekmedel (och vittvättmedel som innehåller det, kanske även Vanish) tär på gins sömmar och bör undvikas. Kallt vatten direkt efter träning, kallvatten och salt hemma sedan om fläckarna är grova, och sist tvätt i 60 grader har alltid funkat för mig. Vissa fläckar stannar kvar ett par tvättar, men nöts till slut bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in