• 1
  • 2
2012-05-22, 23:03
Medlem
Erosighs avatar
Någon som vet vad som gäller i Hagaparken? Vet att man får förtära alkohol men gäller det starköl (grogg ) och gäller det medhavd alkohol?
2012-05-23, 11:50
Bannlyst
Ja det lär ge böter fast de brukar be snällt att hälla ut ölen först nästan alla parker räknas som allmän plats.
2012-05-23, 13:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony-Soprano
Ja det lär ge böter fast de brukar be snällt att hälla ut ölen först nästan alla parker räknas som allmän plats.

Eeh. Hagaparken Solna? Där lär polisen knappast hälla ut alkoholen såvida man inte är minderårig eller störig. Många har picnick där och det dricks både det ena och det andra.

Däremot vet jag att man inte får dricka strkvaror i parken vid Bofills Båge (mellan Medborgarplatsen och Södra Stationsområdet). Jag har själv blivit tillsagd av polisen där för ett par somrar sen. Fasligt irriterande när man är skötsam, förhållandevis opåverkad och sitter i 30 graders värme och njuter av ett par kalla öl. I det läget borde polisen faktiskt kunna ha överséende. Är någon stökig och skräpar ned eller visar tendenser till att kunna bli stökig (därför att de häller i sig så förbannat mycket) så är det bara hälla ut skiten, men varför skötsamma människor ska behandlas likt kriminella eller bråkiga fyllon förstår jag inte.

Vi behöver en mer avslappnad alkoholkultur i det här gudsförgätna landet.
2012-05-23, 14:00
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Eeh. Hagaparken Solna? Där lär polisen knappast hälla ut alkoholen såvida man inte är minderårig eller störig. Många har picnick där och det dricks både det ena och det andra.

Däremot vet jag att man inte får dricka strkvaror i parken vid Bofills Båge (mellan Medborgarplatsen och Södra Stationsområdet). Jag har själv blivit tillsagd av polisen där för ett par somrar sen. Fasligt irriterande när man är skötsam, förhållandevis opåverkad och sitter i 30 graders värme och njuter av ett par kalla öl. I det läget borde polisen faktiskt kunna ha överséende. Är någon stökig och skräpar ned eller visar tendenser till att kunna bli stökig (därför att de häller i sig så förbannat mycket) så är det bara hälla ut skiten, men varför skötsamma människor ska behandlas likt kriminella eller bråkiga fyllon förstår jag inte.

Vi behöver en mer avslappnad alkoholkultur i det här gudsförgätna landet.
Damn straight. Mig veterligen är Hagaparken tämligen fredat område, dessutom är den ju bra stor så att risken att stöta på patrull är ju inte direkt stor. Och ja, visst fan är det irriterande att den som inte stör ordning eller personer tvunget skall lida av nitiska lagtolkningar.
2012-08-14, 12:26
Medlem
Dexter007s avatar
Om man har gjort en grogg i en pet-flaska säger vi. Luktar/smakar polisen för att kolla om det är alkohol eller bryr dom sig inte? Eller antar dom bara att det är alkohol?
2012-08-14, 14:04
Medlem
har inte läst tråden men för några veckor fick jag snällt hälla ut min öl när polisen kolla på.
kanske inte så smart att gå och dricka öl så men gör det jämt, trodde bara det va minderåriga som råka ut för sånt.
2012-08-14, 14:53
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Om tillräckligt många tycker det är ok att dricka någonstans, ja då är det fritt fram för lokalpolitikerna att riva upp eventuella förbud. Meningen är ju att lagar ska spegla det allmänna rättsmedvetandet:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2227721

I Malmö är det mig veterligen numera tillåtet att dricka i hela innerstan, så länge det sker under städade former.

Dock är det förbjudet I Folkets Park, sannolikt därför att FP har egen alkoholförsäljning.
2012-08-14, 22:33
Medlem
halpplss avatar
Fick reda på ett tag sen att det fanns en plats i Linköoing där man fick dricka alkohol lagligt (under förutsättningarna att man inte stör någon naturligtvis). Det var en polis som berättade det så det kom ej ryktesvägen.
Finns detta i alla de större städerna eller finns det bara i studentstäderna?
2012-08-23, 13:38
Medlem
CVics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halppls
Fick reda på ett tag sen att det fanns en plats i Linköoing där man fick dricka alkohol lagligt (under förutsättningarna att man inte stör någon naturligtvis). Det var en polis som berättade det så det kom ej ryktesvägen.
Finns detta i alla de större städerna eller finns det bara i studentstäderna?

Vilken plats i Linköping?
2012-08-23, 13:41
Bannlyst
Oftast beror det på polisen också men i princip alla parker är listade som allmän plats och har drick förbud.
2012-09-27, 01:00
Medlem
CVics avatar
Angående Linköping: det är bara i ett markerat område runt innerstan samt vid Ekholmens Centrum (!) som man inte får dricka på allmän plats.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in