2012-03-21, 15:32
Medlem
Jag beställde ett kosttillskott från USA för ett par veckor sedan som enligt trackingnumret verkar ha fastnat i tullen här i Sverige (har stått 'under tullbehandling' i snart tre veckor nu). Så jag ringde upp Postens kundtjänst som informerade mig om att det inte är tillåtet att privat importera kosttillskott och mediciner till Sverige, så hon trodde med all sannolikhet att tullen skickat tillbaka paketet till avsändaren. Hon tyckte också det var konstigt att tullen inte kontaktat mig. Har dock pratat med företaget i USA som inte säger sig ha fått något paket i retur från mig (det är ett mindre företag), och de säger också att de med ganska jämna mellanrum brukar skicka sina produkter till kunder i Sverige och att de aldrig tidigare haft några problem med det.

Jag förstod att mediciner ej var lagliga, men trodde inte det om kosttillskott. Har dock läst det i efterhand, så jag får skylla mig själv att jag inte tog reda på det innan.

Nu till mina frågor, jag har inte vågat ringa tullen än för att reda ut var paketet befinner sig. Eftersom att det är 'olagligt' så undrar jag om det finns någon risk att man åker dit på att man försökt smuggla in något olagligt eller så. Blir det isåfall böter, eller slipper man undan eftersom det inte är några olagliga preparat i sig man beställt. Det är ju inga narkotikaklassade prylar eller något annat farligt, liksom.

Ni andra som beställt hälsokost/kosttillskott från utlandet (alltså utanför EU), har ni mottagit det, eller vad har hänt?

Detta kosttillskott säljs bara i USA och jag måste verkligen få tag i det. Finns det andra sätt att föra in det utan att tullen beslagtar skiten? Att det skickas utan trackingnummer? Om det är så att jag inte får några repressalier den här första gången, får jag det om man försöker upprepade gånger?
Citera
2012-03-22, 10:06
Medlem
Ingen som har erfarenhet av något liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in