2012-03-21, 14:33
Medlem
Hej, funderade på om man skulle väga ideologierna mot varandra.
Nu är det väll så att ingen regering kör på ren ideologiska ider, utan har någon mix och lite tradition och sunt förnuft också.

Vilken ideolgi eller politiskt system ger ett land mest lycka per person, landet har normal mängd naturtillgångar och industrier?
Lite age of empire inspererat.
Citera
2012-03-21, 14:39
Medlem
zlatarki eller bimbokrati kanske är bäst
Citera
2012-03-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
zlatarki eller bimbokrati kanske är bäst

Vad det än är så tror jag inte att det funkar så bra:P
Citera
2012-03-21, 14:49
Medlem
Libberos avatar
Är väl inte precis någon slump att människor i allmänhet har det bättre i friare länder i alla fall.

(www.youtube.com/watch?v=v1U1Jzdghjk)
Citera
2012-03-21, 14:54
Medlem
Ett land med ett invånarantal på ca 1000000. En folkkär president, inga djupa religiösa åsikter. Skatt på 35%. Stängda gränser och jobb till alla.
Citera
2012-03-21, 15:02
Medlem
PataNegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11fingrar
Ett land med ett invånarantal på ca 1000000. En folkkär president, inga djupa religiösa åsikter. Skatt på 35%. Stängda gränser och jobb till alla.

Och i övrigt så lite styrning som möjligt, så blir det nog bäst.
Citera
2012-03-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PataNegra
Och i övrigt så lite styrning som möjligt, så blir det nog bäst.
Helt klart!
Citera
2012-03-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Är väl inte precis någon slump att människor i allmänhet har det bättre i friare länder i alla fall.

(www.youtube.com/watch?v=v1U1Jzdghjk)

Detta känns allmänt partiskt, men men.
En öppen marknad ger en chaos och darwinistisk tillvaro alltså lägre levnads standard.
Citera
2012-03-21, 17:44
Medlem
Libberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Detta känns allmänt partiskt, men men.
En öppen marknad ger en chaos och darwinistisk tillvaro alltså lägre levnads standard.

Är du säker?
Citera
2012-03-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Är du säker?

Nej, jag är inte Gud och har inte uppfunnit någon analys metod som klarar av att spå i ekonomiska system.
Men jag tycker det värkar motsägelse fullt som de säger i videon att corruption går ner med ett friare system.
Människan vill strida mot varandra så det kommer alltid bli någon som roffar åt sig och en majoritet med lägre levnads standard.
Citera
2012-03-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Nej, jag är inte Gud och har inte uppfunnit någon analys metod som klarar av att spå i ekonomiska system.
Men jag tycker det värkar motsägelse fullt som de säger i videon att corruption går ner med ett friare system.
Människan vill strida mot varandra så det kommer alltid bli någon som roffar åt sig och en majoritet med lägre levnads standard.

Om ett system är fritt så existerar inte längre korruption. Korruption är något som uppstår när vissa människor tillskanskar sig makt på ett fult sätt.

Det går inte att skaffa sig makt på ett fult sätt i en fri marknad eftersom det är konsumenterna som bestämmer vem som ska ha makten.
Citera
2012-03-21, 22:14
Bannlyst
Den frågan är inte svår alls, GFOL kan svaret på det, dom kommer snart till jorden fråga dom. Kärlek och respekt funkar bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in