2012-03-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det är likväl något som inte hör till diskussionen. De flesta människor definierar ord till hur de är beskrivna.
Man tar fokus ifrån diskussionen ifall diskussionen i sig går ut på att diskutera ords innebörd, och det är väl okej att göra någon gång ibland när något är extremt otydligt men du verkar tycka att det enda viktiga är ordens innebörd och att diskussionen i sig är oviktig, därför rekommenderar jag dig att använda språkforumet istället.

Jag tycker att ordets defintion är viktig. Det gäller att både förstå sin egen och den andras uppfattning av ordet. Annars kan missuppfattningar lätt uppkomma.
Citera
2012-03-21, 15:41
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Jag tycker att ordets defintion är viktig. Det gäller att både förstå sin egen och den andras uppfattning av ordet. Annars kan missuppfattningar lätt uppkomma.

Som sagt, diskutera det i språkforumet, det här är fel plats. Missuppfattningar kan man alltid lösa i efterhand.
Citera
2012-03-21, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Som sagt, diskutera det i språkforumet, det här är fel plats. Missuppfattningar kan man alltid lösa i efterhand.

Jag tycker att det är rätt plats. Det är viktigt att definiera. Onödigt med att det blir missuppfattningar. Bättre att undvika i förväg.
Citera
2012-03-21, 16:09
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Jag tycker att det är rätt plats. Det är viktigt att definiera. Onödigt med att det blir missuppfattningar. Bättre att undvika i förväg.

Slå upp det stefan. Vi andra vet vad det betyder. Vill du lära dig om ords betydelser så finns lärdom om du söker.
Tycker du att den definion du finner då inte stämmer med din egen så gör det inget, du lär dig i alla fall vilken definition vi använder och diskutterar här så du förstår vad vår utgångspunkt i tråden är och kan delta utan att fråga om ordet. Det är inte vårt ansvar att lära dig saker som du lätt kan kontrollera själv.

OnT:
Barn till sektmedlemmar ligger ju hett till att själva bli det. Det är därför de borde bli av med vårdnaden i många fall då de allvarligt förstör framtidsmöjligjeterna för sina barn.
Psykiskt svaga sökare är garanterat den största andelen av nytlllskotten utifrån.
Människor som är beredda att lämna över sitt självbestämmande och möjligjeterna att själva rationellt se på sin omvärld för att bli upptagna i en tätt sammandlätad grupp. Känns världen ensam och otrygg så är steget in i en sekt inte svårt att ta, speciellt inte om man skolkat sig igenom plugget och inte har ens baskunskaper till skydd mot idiotiskt skitsnack.
Senast redigerad av Puffarn 2012-03-21 kl. 16:14.
Citera
2012-03-21, 17:36
Medlem
Citat:
Det handlar inte alltid om definition skrivet på wikipedia eller någonstans utan den egna definitionen. Hur uppfattar man ordet sekt. Poängen är förstå varandra och då underlättar man om definierar vissa ord.

Men sekt är väldigt väl definierat! Varför diskutera personliga uppfattningar beträffande ordet sekt? Jag kan tänka mig en förklaring, och det är om en person är sektmedlem och inte accepterar att det egna samfundet/sammanslutningen är en sekt!
Citera
2012-03-21, 23:33
Bannlyst
Kan du uppge vilka religiösa grupper du menar är "sekter" och ge exempel på folk som du är sektmedlemmar?

Är Tom Cruise som är scientolog en sektmedlem?
Tycker du att han verkar svag, indoktrinerad osv?

Jag tycker att hela Sverige är en ateistisk sekt fyllt av männsiskor som tror stenhårt på massa knas som anses idiotiskt i andra länder. Extremfeminism som politisk norm, mångkultur osv.
För att inte tala om en blind tro på Darwinism, abort som en mänsklig rättighet och massor av knas.
Citera
2012-03-22, 01:42
Medlem
Nylunds definition på en manipulativ sekt:

Aggression (intern kritik accepteras inte)
Aversion (mot utomstående)
Alienation (stänger av samhället utanför)
Absolut sanning.
Citera
2012-03-22, 01:44
Medlem
Tom Cruise är en sektmedlem, han är ju scientolog. Och Ja, han verkar svag och indoktrinerad, han är ju scientolog.
Citera
2012-03-22, 01:49
Medlem
DenLedes avatar
Tror inte heller att man måste vara en svag människa för att slukas upp i en sekt.

Vi som slår oss på bröstet och ser oss som motståndare till sådant kanske är helt förledda.
Vet inte, men är inte en del av vår tv-upplevda verklighet rätt så omänsklig, när allt kommer kring?
Citera
2012-03-22, 09:22
Medlem
Citat:
Du bör först definierar ordet sekt.

Söderqvist1: Sekt betyder slutet sällskap!
Att dom är svåra att få tag på, den definitionen är inte så aktuell när tidningarna talar om sekter. Vad som är underförstått är att det är ideologiskt slutet. Det vill säga att dom har beteenden och värderingar som inte är förenliga med samhället vilket gör att dom är på kant med samhället. Om man är med i en församling som tror på Gud eller ett flygande spagetti moster är inte med nödvändighet en sekt, såvida dom inte står i konflikt med samhället. Exempelvis så är Scientologikyrkan en sekt då dom i princip kan rekrytera mig som medarbetare och indirekt be mej sluta på mitt arbete för att börja hos dom istället. Men om jag skulle rekommendera dom att sluta jobba på kyrkan för att det finns bättre jobb i samhället så gör jag mig skyldig till en kriminellhandling enligt deras regler.

Ett annat exempel är att dom tror att man alltid är ansvarig för det tillstånd som man befinner sig i. Jag var anställd där på deltid i några veckor i början på åttiotalet. Jag råkade komma för sent en gång, därför att en person som bodde i granporten ringde på och slog mig på käften därför att han tyckte att jag spelade för högt på stereon. Kyrkan ansåg att det bara var rättfärdiganden (skyller på) det för att jag själv har gjort mig skyldig till kriminella handlingar (synder) mot kyrkan och börjar dra mig tillbaka för att inte skada kyrkan. Vad jag hade gjort mig skyldig till och hur många synderna var fick jag aldrig reda på, men säker på sin sak det var dom kommer jag ihåg.

Vad dom och jag inte förstod då vid tiden var att ansvarsfrågan regleras av Svea Rikes Lag. Gärningsmannen är ansvarig för det som inträffat inte brottsoffret. Alla problem som kyrkan har haft beror alltid på en konspiration mot kyrkan för dom har aldrig gjort något fel. Varför går man med i en sekt? Därför att man till en större eller mindre grad har en kognitiv störning! Ett exempel är när man i början hör deras propaganda hur kraftfull deras teknologi är, och hur framgångsrik man blir samtidigt som kyrkans statistiker är låga efter så många år, och man inte reagerar på den motstridigheten, men att dom flesta är bara med ett tag, och slutar när dom börjar inse att det inte går ihop, bevisar att störningen är endast av temporär natur. Varför vissa människor har temporära störningar ligger utanför detta ämne!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2012-03-22 kl. 09:36.
Citera
2012-03-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothicat
Tom Cruise är en sektmedlem, han är ju scientolog. Och Ja, han verkar svag och indoktrinerad, han är ju scientolog.

Kan du berätta varför Tom Cruise är svag - vad i hans karaktär gör honom svag: hur pass känner du honom personligen?
Citera
2012-03-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Tig nu istället.

Även om man har olika uppfattningar kan man vara trevlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in