Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Du bör först definierar ordet sekt.
Söderqvist1: Sekt betyder slutet sällskap!
Att dom är svåra att få tag på, den definitionen är inte så aktuell när tidningarna talar om sekter. Vad som är underförstått är att det är ideologiskt slutet. Det vill säga att dom har beteenden och värderingar som inte är förenliga med samhället vilket gör att dom är på kant med samhället. Om man är med i en församling som tror på Gud eller ett flygande spagetti moster är inte med nödvändighet en sekt, såvida dom inte står i konflikt med samhället. Exempelvis så är Scientologikyrkan en sekt då dom i princip kan rekrytera mig som medarbetare och indirekt be mej sluta på mitt arbete för att börja hos dom istället. Men om jag skulle rekommendera dom att sluta jobba på kyrkan för att det finns bättre jobb i samhället så gör jag mig skyldig till en kriminellhandling enligt deras regler.
Ett annat exempel är att dom tror att man alltid är ansvarig för det tillstånd som man befinner sig i. Jag var anställd där på deltid i några veckor i början på åttiotalet. Jag råkade komma för sent en gång, därför att en person som bodde i granporten ringde på och slog mig på käften därför att han tyckte att jag spelade för högt på stereon. Kyrkan ansåg att det bara var rättfärdiganden (skyller på) det för att jag själv har gjort mig skyldig till kriminella handlingar (synder) mot kyrkan och börjar dra mig tillbaka för att inte skada kyrkan. Vad jag hade gjort mig skyldig till och hur många synderna var fick jag aldrig reda på, men säker på sin sak det var dom kommer jag ihåg.
Vad dom och jag inte förstod då vid tiden var att ansvarsfrågan regleras av Svea Rikes Lag. Gärningsmannen är ansvarig för det som inträffat inte brottsoffret. Alla problem som kyrkan har haft beror alltid på en konspiration mot kyrkan för dom har aldrig gjort något fel. Varför går man med i en sekt? Därför att man till en större eller mindre grad har en kognitiv störning! Ett exempel är när man i början hör deras propaganda hur kraftfull deras teknologi är, och hur framgångsrik man blir samtidigt som kyrkans statistiker är låga efter så många år, och man inte reagerar på den motstridigheten, men att dom flesta är bara med ett tag, och slutar när dom börjar inse att det inte går ihop, bevisar att störningen är endast av temporär natur. Varför vissa människor har temporära störningar ligger utanför detta ämne!