2012-03-21, 10:06
Medlem
Hej,

Jag är väldigt novis på detta och skulle behöva lite hjälp.

På skattebeskedet som kom ut igår så har STIM redovisat intäkter för såld musik
som hamnat på min deklaration under hobbyverksamhet. (c:a 5000)
Detta har resulterat i att jag får betala restskatt på c:a 2000.
Hur den uträkningen går ihop förstår jag inte, men antar att det är för att överskottet läggs på min primära inkomst och det är det skatterna räknas på?

Hursomhelst, detta känns ju lite brunt eftersom.
1. STIM har bara betalat en bråkdel av detta enligt sina egna handlingar, så vet inte vad summan baseras på.
2. Ni som vet hur det är för hobbymusiker förstår nog att utgifterna är astronomiska i förhållande till intäkterna.

Undrar därför:

Är det ok att lägga in studioutrustning, instrument osv som förslitningsavdrag i bilaga T2.
För att skapa ett underskott och slippa skatta?
Exakt HUR noga är det att det ska vara kopplat till verksamheten, jag menar jag använder studioutrusning för att spela in materialet som drar in pengar MEN när det gäller STIM-intäkter kan det ju även rulla in pengar från gamla inspelningar innan dessa köptes. Räcker det att utgiften är lagd under året deklarationen avser?
Citera
2012-03-21, 10:12
Medlem
Bongomans avatar
Har du ett årsbesked från STIM? Om svaret är ja och den summan inte stämmer med vad de redovisat så finns en fin uppfinning, bläckpennan. Stryk deras felaktiga uppgifter och skriv in de rätta. Ta en kopia av årsbeskedet och lämna med som bilaga.

Annars får du be dem skicka ut kopior på samtliga utbetalningar och då bör du kunna få ihop en summa.
Citera
2012-03-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Har du ett årsbesked från STIM? Om svaret är ja och den summan inte stämmer med vad de redovisat så finns en fin uppfinning, bläckpennan. Stryk deras felaktiga uppgifter och skriv in de rätta. Ta en kopia av årsbeskedet och lämna med som bilaga.

Annars får du be dem skicka ut kopior på samtliga utbetalningar och då bör du kunna få ihop en summa.

Det är väldigt rörigt det där, dels för att vissa utbetalningar gått till mitt konto och vissa till förlagen för avräkning. Men de som gått till mitt konto ligger runt 2000.

Men detta är inte det viktigaste, det jag undrar främst är om går att "skapa" ett underskott genom att börja redovisa lite utgifter. Jag kan inte se något "fel" med det eftersom de alla gånger överstiger intäkterna. Frågade skatteverket detsamma och hon sa att det var ok, fast hon lät generellt osäker på sin sak.
Citera
2012-03-21, 14:55
Medlem
Vore schysst med svar på det ovan men är dessutom sugen på att första det här med egenavgifter och schablonavdrag för att förstå varför jag får betala den summan.
Vi avrundar återigen.
Överskott: 5000. Jag ska få betala drygt 2000
Stämmer det att på såna här små summor betalar man endast egenavgifter och ingen skatt? Eller läggs vinsten från hobbyverksamheten på min vanliga inkomst så att jag skattar på den ändå?

Stämmer detta?
Vinst: 5000
Schablon(25%): 1250
Överskott: 3750
Egenavgifter(30%): 1125

Isåfallm, vad är det mer jag betalar för?
Senast redigerad av Nintendo89 2012-03-21 kl. 15:55.
Citera
2012-03-22, 12:17
Medlem
Någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här