2003-08-30, 19:07
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberax2002
köpa en omvandlare av 12 v - 220 volt så man kunde driva mindre el saker som typ video o tv. Den borde väll räcka. vart kan man hitta rätt prylar ?
B.l.a Harald Nyborg´s varuhus säljer sådana här omvandlare,finns två olika modeller:
Artnr:50495 Max belast.150W pris:499 kr
Art.nr:50843 Max belast.300W pris .599 kr
köpte för övrig själv en sådan i går,var igentligen ute efter den för max 300W ,men den var slutsåld,så jag tog den för 150W,detta är igentligen i minsta laget,men då jag enbart tänkt ha den för att ladda mobilen & batteriet för sladdlös borrmaskin så räcker den nog, har bara testat den med en 40W glödlampa för 230V och det funkade.
Men om den största verkligen orkar driva en vanlig stationär dator det undrar jag,en bärbar är väl ok men tror du inte en stationär dator + skärm drar mer än 300W?
I beskrivningen för omvandlaren så påpekas det att man får aldrig köra med max effekt,för då börja omvandlaren överhetta och då slår den ifrån.Kan tänka mig att har du en omvandlare för 300W så kan du knappast räkna med att under en längre plocka ut max 200W går du över det så överhetta den troligen.toppar på 300W klarar den nog under några sekunder.
tillägg,hittade följande på "nätet":OBS! Vissa apparater behöver betydligt större effekt på omvandlaren pga startströmmen; t.ex. en TV på 80 Watt drar upp till 8 gånger mer ström i startögonblicket än normalt. Det betyder att man måste ha en 600W-omvandlare till denna 80W-apparat!