2012-03-20, 17:50
Medlem
vitmalads avatar
Goddag Flashback!

Jag har precis slutat käka mina antidepressiva Effexor. Har ätit 225mg och har därefter trappat ner i 2veckors intervaller. Det har gått hyfsat problemfritt fram tills nu, när jag satte ut medicinen helt. Har gått två-tre dagar utan medicin nu och har nog aldrig mått så fysiskt dåligt i hela mitt liv.

Har otrolig yrsel, kräkningar, zap-känslor i huvudet, minnesförluster (glömmer bort vad jag har gjort och vad jag ska göra), allmänt rörig och otroligt svårt att koncentrera mig och fokusera på saker. Jag är helt väck och känner mig som en zombie helt enkelt.

Men för att komma till saken. Jag har väldigt begränsat med Xanor då läkaren inte vill skriva ut mer än 1 ask 0.5mg (dvs 20tabletter) per 2veckor. Känner att Xanoren hjälper mig lite och underlättar vardagen något men mår fortfarande skit.

Har nu bestämt mig för att jag får göra en beställning av något som kan lindra mina besvär från utlandet eller liknande.

Min fråga är om någon vet vad som bäst kan lindra mina utsättningssymtom. Äter som sagt Xanor nu (2-3mg direktinsättande vid behov) och det gör livet lite mer uthärdligt men jag mår fortfarande skit.

Finns det något annat bensopreparat som skulle kunna hjälpa mig mer?
(vill inte trycka i mig opiater eller nått annat för behöver fortfarande kunna gå till skolan samt sköta mitt arbete)

Tack på förhand!
Citera
2012-03-20, 18:23
Medlem
Slingshots avatar
Stesolid (Diazepam) lindrar bra, lång halveringstid så det är ett plus.
Citera
2012-03-20, 18:27
Medlem
Mandic!s avatar
50-100 mg 5-HTP. Överlägset. Varje dag i början (minst några dagar efter du slutade helt med SSRI), för att sedan minska till ett par gånger i veckan. Allt efter behov.
Citera
2012-03-20, 18:29
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
50-100 mg 5-HTP. Överlägset. Varje dag i början (minst några dagar efter du slutade helt med SSRI), för att sedan minska till ett par gånger i veckan. Allt efter behov.

Ah tänkte inte på det, 5-htp ihop med Diazepam för ångesten skulle vara det ultimata.
Citera
2012-03-20, 18:47
Medlem
vitmalads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Stesolid (Diazepam) lindrar bra, lång halveringstid så det är ett plus.

Tror du att Stesolid är bättre än Xanor vid mina besvär?

Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!

5-HTP, är det bara att köpa på hälsokost-butiken eller? Är det viktigt att man tar det just i början på dagen eller kan man ta det "vid behov". Har även fått tips om Rosenrots-tabletter och hörde någon som sa något om Johannesört..? Har ni några tankar eller erfarenheter om de?

Ni ska ha STORT tack för era svar! Beger mig ut mot köpcentret på en gång!
Citera
2012-03-20, 18:50
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitmalad
Tror du att Stesolid är bättre än Xanor vid mina besvär?

Ja eftersom det har en mkt längre halveringstid.
Citera
2012-03-20, 22:34
Medlem
vitmalads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Ja eftersom det har en mkt längre halveringstid.

Kommer min tolerans på Xanor ha någon betydelse om jag börjar käka Stesolid? dvs kommer jag behöva äta lika stark dos Stesolid som Xanor för att få "samma effekt" (självklart i förhållande till hur starka doserna är, det är ju stor skillnad på 2mg stess och 2mg Xanor. så långt är jag med) Men gäller min höjda tolerans på Xanor även på Stesolid?

Och sen angående halveringstiden. Tror du Stesolid hjälper mig bättre än Xanor Depot?

Tack på förhand! =)
Citera
2012-03-20, 22:41
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Kommer min tolerans på Xanor ha någon betydelse om jag börjar käka Stesolid? dvs kommer jag behöva äta lika stark dos Stesolid som Xanor för att få "samma effekt" (självklart i förhållande till hur starka doserna är, det är ju stor skillnad på 2mg stess och 2mg Xanor. så långt är jag med) Men gäller min höjda tolerans på Xanor även på Stesolid?

Och sen angående halveringstiden. Tror du Stesolid hjälper mig bättre än Xanor Depot?

Tack på förhand! =)
Jag skulle rekomendera att trappa ut venlafaxinet istället för att käka benzo. Finns ändå inget som hjälper särskillt bra mot AT på venlafaxin förutom typ tramadol..
Citera
2012-03-20, 23:25
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Jag skulle rekomendera att trappa ut venlafaxinet istället för att käka benzo. Finns ändå inget som hjälper särskillt bra mot AT på venlafaxin förutom typ tramadol..

Svaret finns här, http://www.bluelight.ru/vb/threads/524709-Venlafaxine-(Effexor)-similar-in-structure-to-Tramadol
Citera
2012-03-20, 23:53
Medlem
vitmalads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar

Håller med om att jag kunde trappat ner venlafaxinet mer ordentligt än vad jag har gjort. Men nu när jag ändå har kommit så här långt så tror jag bara att jag förlorar på att backa tillbaka och "göra om och göra rätt". Då utsättningsymtomen inte är något jag kommer ifrån.

Dock behöver jag något som kan lindra dessa djävulska utsättningsproblem jag har.

Tramadol är dock ganska intressant, har aldrig haft möjligheten att testa det innan då jag gått på höga antidepressiva doser. Men jag har 4x50mg kapslar "på lagret".

Men är Tramadol ett "seriöst" alternativ för att lindra en AT från Venlafaxin? Skulle en läkare skriva ut tram för de syftet?

Har noll erfarenheter av tram och liknande och behöver gå till skola samt jobb så kan inte vara hög som ett hus. Vad för dos bör jag ta?
Citera
2012-03-21, 00:03
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Håller med om att jag kunde trappat ner venlafaxinet mer ordentligt än vad jag har gjort. Men nu när jag ändå har kommit så här långt så tror jag bara att jag förlorar på att backa tillbaka och "göra om och göra rätt". Då utsättningsymtomen inte är något jag kommer ifrån.

Dock behöver jag något som kan lindra dessa djävulska utsättningsproblem jag har.

Tramadol är dock ganska intressant, har aldrig haft möjligheten att testa det innan då jag gått på höga antidepressiva doser. Men jag har 4x50mg kapslar "på lagret".

Men är Tramadol ett "seriöst" alternativ för att lindra en AT från Venlafaxin? Skulle en läkare skriva ut tram för de syftet?

Har noll erfarenheter av tram och liknande och behöver gå till skola samt jobb så kan inte vara hög som ett hus. Vad för dos bör jag ta?
Alltså det räcker med att du tar 37.5mg venlafaxin om dagen eller varannan dag för att få bort det värsta. Tramadol skulle ingen läkare skriva ut mot annat än smärta men kemiskt är tram rätt likt venlafaxin och hjälper bra mot brainzapsen, ger även ett välmående och du känner dig bättre fysiskt också. 200mg tramadol är dock bara en engångsdos i princip.

Edit: Jag pissar förövrigt possitivt på tramadol när jag käkar venlafaxin.
Senast redigerad av Stormorfar 2012-03-21 kl. 00:07.
Citera
2015-06-17, 23:07
Medlem
eradnups avatar
Hej, vet att det är en gammal tråd, men någon gång vill man ju faktiskt sätt ut dessa.
Jag äter 150 morgon/kväll.

Citerar in lite från inlägg (FB) Klonazolam - Ny bensodiazepin!

Jag har 3 gånger slarvat med mina uttag och mått uselt 2 av de gångerna och legat och vridit mig i sängen och haft "brainzaps" "hjärnrysningar"

Men den 2:a gången som jag inte hann förnya i tid så arbetade jag hårda långa intensiva 10-timmars pass där det knappt fanns utrymme för mer än stoppa i sig en kaka. Då klarade jag mig helt utan biverkningar.

Citat:
Det märkliga med effexor (venaflaxin) verkar vara att man får svåra biverkningar som fasiken om man inte skaffar sig dopamin, t.e.x efter ett ansträngande arbetspass. Då klarade jag av biverkningarna. ska ta och citera in det här i medicin och vetenskap och se vad de säger.

Finns det någon RIKTIG DOKTOR eller någon med liknande utbildning som skulle kunna ha en teori om det här.

Sluta skulle jag vilja göra mestadels för ger mig problem med potensen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in