2012-03-20, 15:37
Bannlyst
Jo, jag tog då detta preparat för första gången imorse, några timmar senare när jag är på jobbet känner jag att jag börjar må lite skumt, sedan får jag en jävligt jobbig panikångestattack.. Nu har jag aldrig fått något sådant tidigare men det måste ha varit det. Jag trodde att jag var allergisk mot medicinen eller liknande och trodde nästan att jag skulle dö för det var ingen trevlig känsla alltså.

Undrar bara om detta är normalt? För har då inte lust att fortsätta med detta om jag ska få såna attacker varenda dag, även om det troligtvis går över om det nu är en biverkning.

Kan en anledning till att det blev så vara att jag inte hade ätit på länge? Åt t.ex. ingen frukost imorse utan tog bara tabletten.. 50 mg var det också kan jag väl påpeka.

Edit, kom på att Psykofarmaka var ett mer passande forum, så någon moderator kan tabort denna.
Senast redigerad av peterj76 2012-03-20 kl. 15:41.
Citera
2012-03-20, 15:49
Medlem
Tamburmajors avatar
Helt normal reaktion, du kan få ökad ångest vid insättning.
Citera
2012-03-20, 15:52
Medlem
MDM4s avatar
ska man inte börja med en lite lägre dos för att vänja sig och sedan öka gradvis?
Citera
2012-03-20, 15:55
Medlem
Det är helt normalt, det är oftast så med SSRI. Man får en del otäcka bieffekter och ångesten blir värre under 2-3 veckor, men sen ska det ge sig. Härda ut så ska du se att det blir bättre!
Citera
2012-03-20, 16:07
Bannlyst
Ja det gjorde ju mig inte sugnare på att fortsätta i alla fall, kände mig rätt osäker från början. Va inte så kul på jobbet när panikångest, diarré och spykänsla kom nästan samtidigt.

Fick medicinen pga tvångssyndrom/social fobi men är inte deprimerad.
Citera
2012-03-20, 17:13
Medlem
Tunezzzs avatar
Det är jättevanligt att det blir värre än innan när man precis har börjat med tabletterna!
Se till att äta samtidigt som du tar tabletten också, kan bli att man mår väldigt illa annars
Citera
2012-03-20, 17:40
Medlem
Förstår att det är jobbigt, men det är bara en tillfällig dip, om någon vecka kommer du må mycket bättre.
Ofta brukar man kunna få lugnande utskrivet, t.ex sobril, för att underlätta under insättningsperioden. Har dock fått intrycket av att psykiatern inte gärna själv för detta på tal eftersom benzo kan vara beroendeframkallande, utan det är nog något som man får be om själv.
(Är du rädd för att bli beroende kan du be om Atarax istället, det är inte beroendeframkallande och många tycker att det hjälper precis lika bra)
Citera
2012-03-20, 19:54
Medlem
lithionits avatar
det är normalt att det blir värre i början.

Vilken dos började du på? om man har paniksyndrom brukar man börja lågt på 25 mg och sedan trappa upp 25 mg varannan vecka tills man hittar rätt dos.
Citera
2012-03-20, 21:12
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Paradoxalt nog kan de besvär du sökt för öka i intensitet de första 2-3 veckorna. Härda ut, det blir bättre...
Citera
2012-03-20, 21:29
Moderator
ofays avatar
Flyttat

MVH Mod
Citera
2012-03-22, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
det är normalt att det blir värre i början.

Vilken dos började du på? om man har paniksyndrom brukar man börja lågt på 25 mg och sedan trappa upp 25 mg varannan vecka tills man hittar rätt dos.

Jag började på 50 mg.. Men jag har aldrig fått någon panikångest förut så jag trodde ju det var något allvarligt fel när jag fick det efter att jag tagit medicinen.
Citera
2012-03-23, 09:46
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Jag började på 50 mg.. Men jag har aldrig fått någon panikångest förut så jag trodde ju det var något allvarligt fel när jag fick det efter att jag tagit medicinen.

det är för hög dos. Om man har paniksyndrom bör man börja på 25 mg och sedan trappa upp extra långsamt. Med depression är det en annan femma för då är det angeläget med extra snabb förbättring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in