2012-03-19, 18:47
Medlem
Gautamas avatar
Jag upptäckte precis att det var minst lika gott att äta havregryn och mjölk utan att laga gröt av det. Är detta på något vis mindre bra än att äta havregrynsgröt?

Citera
2012-03-19, 18:52
Medlem
Bongomans avatar
Du kan ju äta müsli och negerbollar. Inte heller där är havregrynen kokade.
Citera
2012-03-19, 18:54
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Jag upptäckte precis att det var minst lika gott att äta havregryn och mjölk utan att laga gröt av det. Är detta på något vis mindre bra än att äta havregrynsgröt?

Havregrynen är inte råa som du köper i butik, utan ångpreparerade. De "råa" grynen har högre GI, men det spelar ingen som helst roll. Ät dina gryn du
Citera
2012-03-19, 18:57
Medlem
Fettopappas avatar
Närå, inga problem! Ät på
Citera
2012-03-19, 19:00
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Havregrynen är inte råa som du köper i butik, utan ångpreparerade. De "råa" grynen har högre GI, men det spelar ingen som helst roll. Ät dina gryn du
Så "råa" gryn innehåller snabbare energi och därmed står man sig inte lika länge på dem som på gröt?
Citera
2012-03-19, 19:00
Medlem
TheBoots avatar
Ett hett tips är att låta havregryn ligga i äppeljuice över natten. Sen har du lite torkade aprikoser, russin och nötter i till frukost. Jättegott
Citera
2012-03-19, 19:21
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Så "råa" gryn innehåller snabbare energi och därmed står man sig inte lika länge på dem som på gröt?

Eftersom skillnaden mellan "rått" och tillagat är marginell kommer du inte märka någon skillnad.
Citera
2012-03-19, 20:15
Medlem
knekt sparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Ett hett tips är att låta havregryn ligga i äppeljuice över natten. Sen har du lite torkade aprikoser, russin och nötter i till frukost. Jättegott
Vad gör man med äppeljuicen sen? Äter man de uppmjukade havregrynen i äppeljuicen som flingor eller häller man av dem och äter med frukt? Jag fattar inte riktigt.
Citera
2012-03-19, 20:44
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Vad gör man med äppeljuicen sen? Äter man de uppmjukade havregrynen i äppeljuicen som flingor eller häller man av dem och äter med frukt? Jag fattar inte riktigt.

Nej det äts exakt som det blir när det stått över natten, kanske att du får röra om lite. Sen är det ju en smaksak om du vill tillsätta något i kryddväg: socker, kanel, kardemumma, saffran tex. Det blir en slags gröt av det, är havren fortfarande hel får du röra om tills det mesta är finfördelat. Den ska bli ungefär dubbelt så tunn som havregröt, ganska rinnig och ska lätt lossna från skeden om du tippar den åt sidan, så jag skulle tippa dubbel mängd juice jämfört med havre, minst. Jag kan inte de exakta måtten eftersom enda gången jag ätit det var på ett hippiecamp, men fan så gott det var! Äts rumstempererad eller kall, och avnjutes bäst på en filt i solen med olika skålar med torkad frukt, nötter etc och gärna ett glas lingondricka eller liknande till.

Ska stå ute över natten med plastfolie på. Gärna i en träskål för den rätta feelingen. Skulle tro att det går någorlunda bra att ha det i kylen också. Men det är absolut inget farligt att låta den stå ute.
Senast redigerad av TheBoot 2012-03-19 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in