2012-03-19, 17:56
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Nu kommer jag ifrån den delen där SD är väldigt små och jag är inte med i SvK längre, men frågan är ändå intressant.

Prästkandidater skall ev. inte kunna bli präster om Maria Küchen får som hon vill:
http://www.kyrkanstidning.se:8080/ledare/prastvig-inga-framlingsfientliga

Vad tycker panelen om detta?
Vad tror ni kommer att ske med SvK om den fortsätter vara politisk?
Citera
2012-03-19, 18:12
Medlem
revodnebs avatar
Själv har jag gått ur svenska kyrkan, detta är en av anledningarna. Kyrkan ska inte blanda sig i politiken och jag vägrar betala för något som jag inte stödjer (om jag kan). Någonstans på vägen har svenska kyrkan tappat bort sig fullständigt. Jag är uppväxt i en tid när vi exempelvis hade skolavslutningar i kyrkan, detta är numera ett minne blott, så ock mina skattepengar dit.
Citera
2012-03-19, 18:17
Medlem
nineteen74s avatar
Fantastisk vad dom ska lägga näsan i blöt.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Själv har jag gått ur svenska kyrkan, detta är en av anledningarna. Kyrkan ska inte blanda sig i politiken och jag vägrar betala för något som jag inte stödjer (om jag kan). Någonstans på vägen har svenska kyrkan tappat bort sig fullständigt. Jag är uppväxt i en tid när vi exempelvis hade skolavslutningar i kyrkan, detta är numera ett minne blott, så ock mina skattepengar dit.
Citera
2012-03-19, 18:28
Medlem
Jag gillar hennes fantastiska slutledningsförmåga;

- Att en riksdagsledamot kan kopplas ihop med en hemsida på internet, som hon anser vara främlingsfientlig, det betyder att alla som - oavsett anledning - sympatiserar med Sverigedemokraterna måste bannlysas från prästämbetet.

Inget annat än fördomar och hysteri. Jag hoppas hon får sig en skopa inifrån de egna leden.
Citera
2012-03-19, 18:33
Medlem
knekt sparvs avatar
Oavsett var jag själv står i min allmänna syn på saker och ting ogillar jag åsiktsregistrering starkt. Det kan bli farligt och om de som förespråkar sådant (inte bara SvK) inte förstår det är det illa. Åsiktsregistrering har gång på gång lett till tråkigheter genom åren.
Citera
2012-03-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jag gillar hennes fantastiska slutledningsförmåga;

- Att en riksdagsledamot kan kopplas ihop med en hemsida på internet, som hon anser vara främlingsfientlig, det betyder att alla som - oavsett anledning - sympatiserar med Sverigedemokraterna måste bannlysas från prästämbetet.

Inget annat än fördomar och hysteri. Jag hoppas hon får sig en skopa inifrån de egna leden.

Det vore lite skenheligt, det är ju den kristna grundmoralen i ett nötskal.
Citera
2012-03-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Det vore lite skenheligt, det är ju den kristna grundmoralen i ett nötskal.
Fördomar och hysteri menar du? Det vet jag inte, det beror nog på vilken kristendom vi talar om.

Men herregud (!) vad övertydlig "PK-ådran" är inom SvK.
Citera
2012-03-19, 19:37
Medlem
kaiross avatar
Utan att uttala mig i sakfrågan (har inte läst artikeln), så vill jag återigen påminna om att Svenska Kyrkan alltid har varit politiska. Problemet är snarare tvärtom, att kyrkan allt för ofta har duckat i politiska frågor.
Citera
2012-03-19, 20:34
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Kan helt klart förstå dig. Det är omodernt att ha en statlig kyrka eller semistatlig kyrka, till vilken nytta??

Jag har dock en invändning till varför det inte är bra att gå ur svenska kyrkan.

Citat:
• svenska kyrkans samlade tillgångar är
34 miljarder kronor. en del av dem, som
skogen, ger avkastning, medan till exempel
kyrkobyggnaderna medför stora
kostnader. den ekonomiska förvaltningen
sker med etisk hänsyn och med krav
på god avkastning.
Källa: Svenska kyrkans årsredovisning 2009

När statskyrkan avskaffades så fick SvK en heldel mark och byggnader av stort värde.
Skulle de nu förvandla kyrkan till en politisk organisation likt LO så kan du inte påverka
den politiska inriktningen i SvK...
Senast redigerad av Graf.Mensdorff 2012-03-19 kl. 20:37.
Citera
2012-03-19, 20:44
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Fördomar och hysteri menar du? Det vet jag inte, det beror nog på vilken kristendom vi talar om.

Men herregud (!) vad övertydlig "PK-ådran" är inom SvK.

Men det är väl ganska tydligt att det inte bara är SD som skulle ha fördomar. I detta fallet är det tydligt att MK har fördomar om alla som har enligt henne SD-åsikter. Jag tror att det finns ett stort utrymme av guilt by association där många oskyldiga kommer till skada.

Det är även mycket märkligt att MK inte tycks vara medveten om att hon gör det som SD brukar anklagas för nämligen kategorisering utav människor.

Enligt ratsit bor författaren till texten i KT här:
Citat:
Stora Sigridsgatan x Lund
Här ligger lagfarterna mellan 5-15milj senaste året och
antagligen bor här 0% MENA invandrare.
Don't judge a man until you've walked in his boots...
Senast redigerad av Graf.Mensdorff 2012-03-19 kl. 21:00.
Citera
2012-03-19, 21:11
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Utan att uttala mig i sakfrågan (har inte läst artikeln), så vill jag återigen påminna om att Svenska Kyrkan alltid har varit politiska. Problemet är snarare tvärtom, att kyrkan allt för ofta har duckat i politiska frågor.

Hmm .. Ja det stämmer nog.

Men måste verkligen kyrkan uppfattas som en politisk rörelse?

Citat:

-Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda.
Därför är det nödvändigt att underordna sig, inte bara för vredens skull utan också i insikt om vad som är riktigt. Det är ju därför ni betalar skatt, ty de styrande är Guds tjänare när de vakar över allt sådant. Ge alla vad ni är skyldiga dem, åt var och en det han skall ha: skatt, tullar, respekt, vördnad. Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra. Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen. Buden Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte dräpa, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.
Källa: Rom 13:1-10
Det är tydligt att Paulus här menar att de kristna har ett helt annat uppdrag än det politiska.

Citat:
Eller Jesus själv:
-Jesus svarade: ”Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.” källa:joh 18:36

visste inte att jag kunde så mycket om bibeln trots att jag aldrig går i kyrkan...

btw. skönt att man inte är med i kyrkan längre.. =) känns som ett hyckleri..
Senast redigerad av Graf.Mensdorff 2012-03-19 kl. 21:17.
Citera
2012-03-19, 21:16
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
Det är tydligt att Paulus här menar att de kristna har ett helt annat uppdrag än det politiska.
Citat:
"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda".
Uppenbarligen växte inte Paulus upp som barnsoldat i Uganda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in