2012-03-19, 16:57
Medlem
smash-s avatar
Hej.

Är sugen på att köpa lite nyare bil och hadde tänkt ta ett lån till detta. Kommer att ha cirka 110-120 tusen sparat och lämna ca 40 tusen kvar i buffert. Min lön under perioden jag jobbar lär hamna på ca 25 tusen netto. Med hyra och räkningar betalda har jag kvar runt 9000. Bilen får max kosta 170 tusen vilket lämnar ett lån på ca 100 tusen. Jag kör lastbil och jobbar oftast heltid från April till sista December med mycket övertid och under vinter perioden blir jag tim anställd. Hur tror ni banken kan ställa sig till detta? Jag har en relativt hög månadsinkomst och sedan bra med pengar sparade vilket borde vara positivt.
Citera
2012-03-19, 17:08
Medlem
Jag ska inte vara negativ, men jag ser inte tjusningen i att jobba häcken av sig för att sedan köpa en dyr bil som halveras i värde på bara några år. Då köper jag hellre en lite billigare bil och kan istället vara ledig lite för de pengarna jag inte köpte en bil för.
Citera
2012-03-19, 17:35
Medlem
smash-s avatar
Jag jobbar lika mycket oavsett vilken bil jag köper..
Bilen jag köper nu är tänkt att ha många år framöver och jag lägger hellre lite mer pengar då på en ordentlig bil.
Citera
2012-03-19, 22:12
Medlem
luciddreamers avatar
Kan verkligen inte få in i min trånga investeringshjärna hur man väljer att belåna sig för en bil. Då ber man väl verkligen om ett tråkigt ekonomiskt liv i ett antal år framöver?

Går ju att istället använda sitt överskottskapital till spännande investeringar som förökar pengarna. När man sen fått ett rejält överskott, ja DÅ kan man väl spotta ur sig en del av det på en fet bil.

Men men, folk får väl göra som de vill.
Citera
2012-03-19, 22:53
Medlem
smash-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
Kan verkligen inte få in i min trånga investeringshjärna hur man väljer att belåna sig för en bil. Då ber man väl verkligen om ett tråkigt ekonomiskt liv i ett antal år framöver?

Går ju att istället använda sitt överskottskapital till spännande investeringar som förökar pengarna. När man sen fått ett rejält överskott, ja DÅ kan man väl spotta ur sig en del av det på en fet bil.

Men men, folk får väl göra som de vill.

Det är din åsikt men det är inget svar på frågan jag ställde. Så svara gärna på frågan och behåll dina åsikter för dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in