2012-03-19, 09:22
Medlem
Är det klokt att nämna att man äter Venlafaxin/Efexor om man vill ha starka smärtstillande eller sömnmedel utskrivet eller bör man hålla tyst om det? Venlafaxinet är utskrivet av vuxenpsyk och de har väl inte samma journaler som primärvården?

Jag har Venlafaxin på recept men tar inte medicinen fn.

Kommer att söka för restless legs, vilket innebär att jag har smärtor i benen och kramper, som inte vanliga värktabletter rår på. Eftersom jag har ont dygnet runt så kan jag inte sova och känner verkligen att jag behöver få en möjlighet att sova åtminstone någon enstaka natt.

Ber om ursäkt om jag lagt tråden i fel forumdel.
Citera
2012-03-19, 09:37
Medlem
Alltings avatar
De har börjat med sammanhållen(tror jag läkaren kallade det) journalföring och har lättare att se vad du får för medicin. Vårdcentralen såg vad läkarna på psykosmottagningen skrivit ut.

Strunta i att nämna det är inte så bra om du inte är duktig på farmakologi. Vissa smärtmediciner går illa ihop med vissa antideppressiva.

Effexor är känt för att påverka vissa insomningstabletter och fungerar inte bra ihop med tramadol och det nyare tapentadol.

Testa Lyrica! Vissa med dina symtom har fått otrolig hjälp av den medicinen. Den är inte så farlig att blanda med andra läkemedel heller. Föreslå det när du talar med din läkare, fungerar det så fungerar det. Hoppas du blir av med dina problem!
Citera
2012-03-19, 11:49
Medlem
Mandic!s avatar
Vet inte just med Venlafaxin/Efexor, men jag vet iallafall att SSRI sänker kramptröskeln.
Citera
2012-03-23, 02:35
Medlem
anticuss avatar
Om du inte går på samma ställe eller de har samma datasystem så kan de inte kolla vad du har för mediciner (detta är dock inte riktigt lagligt). För att de skall få reda på vad för mediciner du äter måste du säga det eller om du inte är riktigt säker och/eller de vill ha journalerna från psykstället så måste du skriva på ett papper annars är det olagligt.
Dock är du skriven på en vårdcentral händer de att psykiatriker skickar dina journaler till de ställe du är skriven.

Det är därför missbrukare kan gå runt och få tabletter av olika läkare(oftast privata för de tillhör inte samma system om du fattar) utan att dom vet om att du redan har fått dom utskrivna av en annan läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in