Citat:
Ursprungligen postat av slav-till-Gud
Avgudadyrkan och mord verkar tillhöra det allra mest förbjudna, liksom att påstå saker om Gud och Religionen som inte är sant.
Grisköttsförbudet verkar inte superallvarligt vid jämförelse, eftersom Koranen säger att man det kan vara okej att äta gris om man svälter men inte för att man är sugen eller nåt i den stilen.
Gud förlåter små synder så länge man undviker de stora (4:31, 53:32).
I slutändan måste varje troende inse att Gud har kännedom om allt man gör, säger och tänker, och försöka leva därefter så gott man kan. Reglerna finns att läsa, men det är upp till varje människa att följa dem eller strunta i dem. Gud förlåter vem han vill.
Detta var ett svar som jag sökte. Inte "varför de inte för äta fläsk" utan rankingen på förbud. Jag visste varför och att de inte får äta fläsk.
Så det verkar mer som att, att undvika frestelsen att äta fläsk är lättare än att undvika frestelsen att dricka öl och ha sex. De väljer sina strider med andra ord. Ja jag ska ju inte klandra någon men jag kommer ihåg en Iranier som blev spritt språngande galen när det var något med fläsk i någon mat men samtidigt drack en öl.
Mycket svårt att veta såntdär för icketroende. Att bjuda hem en muslim på middag och ha fläsk serverat anses ju otroligt fult jämfört med att ha en flaska vin stående på bordet.