2012-03-18, 22:11
Medlem
johanness avatar
jag lyssnade på beatles' happiness is a warm gun häromdagen och upptäckte då att refrängen till dolly partons i will always love you (som även whitney houston sjöng en gång) gick utmärkt att sjunga till de avslutande ackorden. lite googling visade att det rör sig om en ackordföljd som har fått namnet 50's progression och att ett otal hits från femtiotalet bygger på den.

nu letar jag efter nyare låtar som går att sjunga till den ackordföljden, och då helst med samma taktintervall mellan ackorden som de två nämnda (dvs två ackord per takt). tonarten måste inte vara samma, man kan ju transponera. nenas 99 luftballons är ett exempel (även om det andra ackordet nog är ett Dm spelar det inte så stor roll, melodin går att överföra ändå). finns det fler?
Citera
2012-03-18, 22:15
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Några exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I
Citera
2012-03-18, 22:17
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
jag lyssnade på beatles' happiness is a warm gun häromdagen och upptäckte då att refrängen till dolly partons i will always love you (som även whitney houston sjöng en gång) gick utmärkt att sjunga till de avslutande ackorden. lite googling visade att det rör sig om en ackordföljd som har fått namnet 50's progression och att ett otal hits från femtiotalet bygger på den.

nu letar jag efter nyare låtar som går att sjunga till den ackordföljden, och då helst med samma taktintervall mellan ackorden som de två nämnda (dvs två ackord per takt). tonarten måste inte vara samma, man kan ju transponera. nenas 99 luftballons är ett exempel (även om det andra ackordet nog är ett Dm spelar det inte så stor roll, melodin går att överföra ändå). finns det fler?

Those chords are also known as "The Money Chords", check this out:

http://www.youtube.com/watch?v=oOlDewpCfZQ
Citera
2012-03-18, 22:19
Medlem
Riktigt skön ackordföljd då det finns tusentals låtar att spela med den ackordföljden.
Sök här på forumet så hittar du säkert en hel del trådar om ämnet.

http://lmgtfy.com/?q=four+chords
Citera
2012-03-18, 22:21
Medlem
Noetlovskijs avatar
Ah,

I, VI, IV, V-progressionen. Nästan (om inte) lika vanlig som I, VI, II, V. (C, Am, Dm, G). I och för sig så är II och IV paralleller (Dm resp F i C dur), så det är ju exakt samma ackordföljd "egentligen". Samma ackordtoner om man bara spelar treklanger.

Båda låter extremt mycket 50-tal, do-whop och hela den där romantiska motrörelsen som rock n rollen hade. En annan låt med I, VI, II, V är "Goodnight, Sweetheart".

Du kommer kunna hitta tusentals låtar från den eran med någon av de två ackordföljderna.

Det moderna exemplet är väl I, V, VI, IV (C, G, Am, F) som The Axis of Awesome gjort sig roliga över i "The four chord song". Inte samma ackordföljd men en liknande princip.
Citera
2012-03-18, 22:23
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Några exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
Those chords are also known as "The Money Chords", check this out:

http://www.youtube.com/watch?v=oOlDewpCfZQ
tack! fast det där låter som E/H/C#m/A, alltså ett annat intervall mellan ackorden. eller? jag har inget instrument här så att jag kan kolla.
Senast redigerad av johannes 2012-03-18 kl. 22:31.
Citera
2012-03-18, 22:23
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
tack! fast det där låter som E/H/C#m/A, alltså ett annat intervall mellan ackorden. eller? jag har inget instrument här så att jag kan kolla.

Ja, det där är en annan ackordföljd. Se mitt inlägg ovan.
Citera
2012-03-18, 22:59
Medlem
legopelles avatar
Jo tack vet jag sitta och improvisera över den följden. Man stöter ju på en och annan känd låt.
Citera
2012-03-19, 21:02
Medlem
Eitzels avatar
Inte för att låten är särskilt ny men den första som dyker upp i skallen när vi pratar om det som här kallas 50's progression är Paul Ankas "Diana" (C Am F G) och jag har då genast för mig att "Every Breath You Take" med The Police är uppbyggd kring en liknande ackordsföljd.

Det andra som här benämns som The Money Chords (som borde bli C G Am F om vi håller oss till samma ackord) har jag hört tidigare med The Axis of Awesome och jag vet att jag reagerade på att ett flertal av låtarna de har med där inte alls har den ackordsföljden som de påstår.
Citera
2012-03-20, 10:17
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Inte för att låten är särskilt ny men den första som dyker upp i skallen när vi pratar om det som här kallas 50's progression är Paul Ankas "Diana" (C Am F G) och jag har då genast för mig att "Every Breath You Take" med The Police är uppbyggd kring en liknande ackordsföljd.

Det andra som här benämns som The Money Chords (som borde bli C G Am F om vi håller oss till samma ackord) har jag hört tidigare med The Axis of Awesome och jag vet att jag reagerade på att ett flertal av låtarna de har med där inte alls har den ackordsföljden som de påstår.

Tänkte på det också,vissa låtar dom spelade och framförallt sjöng lät helt annorlunda gentemot orginalet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in