2012-03-18, 20:37
Medlem
Hej!

Jag förstår hur vi ser solens ljus osv. Men allt det andra på jorden som vi ser, funkar det som jag tror att det gör: vi tar en bit rent guld som exempel. Fotoner från solen träffar guldbiten, då exciteras elektronerna i guldatomen som då får ett högre energistillstånd. Eftersom allt vill ha så lågt energitillstånd som möjligt så "hoppar" elektronen ner till sitt grundtillstånd . Energin som då blev över från exciteringen blir till en foton med en viss mängd energi. Det är då mängden energi i fotonen som blev över, som bestämmer vilken färg som uppfattas av våra ögon då ljus av olika mängd energi(frekvens) har olika färg.

Är detta en någorlunda korrekt beskrivning av verkligheten?

En till fråga då: om ett matreal inte får tillskott av energi så excitation kan ske, så har matrealet ingen färg som vi kan uppfatta?
Citera
2012-03-18, 22:49
Medlem
Hur vi "ser" är att vi har ett organ som är mycket speciellt. Det kan nämliga känna av, tolka och återge ytterst små vibrationer i omgivningen, kallad elektromagnetisk strålning av specifika våglängder.

I princip skulle vi kunna se ljud också, men gör det inte. Vi hör ljud, men ser ljus.

Hur ljus fungerar har ju inget med hur vi ser att göra. Att vi uppfattar att det finns en guldklimp beror på att ljuset som infaller på en guldklimp beter sig annorlunda än det ljus som infaller på en snöboll. Hur detta rent praktiskt går till verkar du ha uppfattat ganska väl.

Som svar på din fråga och det ytterst magra diskussionsmaterialet kan jag bara säga:

Föremålet får då icke-färgen svart, vilket är det vi "ser" när inget ljus kommer från en viss kropp.
Citera
2012-03-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenozalle
En till fråga då: om ett matreal inte får tillskott av energi så excitation kan ske, så har matrealet ingen färg som vi kan uppfatta?
Stavning: material
Citera
2012-03-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Stavning: material

Såg det nu .
Citera
2012-03-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Hur vi "ser" är att vi har ett organ som är mycket speciellt. Det kan nämliga känna av, tolka och återge ytterst små vibrationer i omgivningen, kallad elektromagnetisk strålning av specifika våglängder.

I princip skulle vi kunna se ljud också, men gör det inte. Vi hör ljud, men ser ljus.

Hur ljus fungerar har ju inget med hur vi ser att göra. Att vi uppfattar att det finns en guldklimp beror på att ljuset som infaller på en guldklimp beter sig annorlunda än det ljus som infaller på en snöboll. Hur detta rent praktiskt går till verkar du ha uppfattat ganska väl.

Som svar på din fråga och det ytterst magra diskussionsmaterialet kan jag bara säga:

Föremålet får då icke-färgen svart, vilket är det vi "ser" när inget ljus kommer från en viss kropp.

Ja lite dålig rubrik där, det jag syftade på var som sagt hur ljus fungerar.

Men är blir det någon skillnad i vilken frekvens den överblivna fotonen har, beroende på vilket energitillstånd den hade från början. Guld har jag om jag inte minns fel 79 elektroner, skickar alla dessa ut fotoner med samma energimängd trotts att de har olika energitillstånd från början? Eller skickar de ut olika frekvenser och slår man ihop dessa så uppfattar vårt öga det som guldfärg?
Citera
2012-03-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ja lite dålig rubrik där, det jag syftade på var som sagt hur ljus fungerar.

Men är blir det någon skillnad i vilken frekvens den överblivna fotonen har, beroende på vilket energitillstånd den hade från början. Guld har jag om jag inte minns fel 79 elektroner, skickar alla dessa ut fotoner med samma energimängd trotts att de har olika energitillstånd från början? Eller skickar de ut olika frekvenser och slår man ihop dessa så uppfattar vårt öga det som guldfärg?

Ja, annat vore väl ganska otroligt? Det synliga spektrat går från violett till rött.

Guldfärg finns inte med där emellan.
Citera
2012-03-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ja, annat vore väl ganska otroligt? Det synliga spektrat går från violett till rött.

Guldfärg finns inte med där emellan.

Nej så klart att just färgen guld inte finns. Men kan man generalisera och säga att i saker som är röda så skickas det ut fotoner med lägre frekvens än t ex blåa? Samt är det elektroner i de "skal" med lägre energinivå som skickar ut fotoner med högre energinivå eller tvärt om? Eller är det helt beroende på energin i den inkommande fotonen som bestämmer vilken frekvens som skickas ut? Du får ursäkta om det är lite mellanstadienivå på frågorna. Är glad att du bemödar dig med svara iaf
Citera
2012-03-19, 21:31
Medlem
Citat:
Nej så klart att just färgen guld inte finns. Men kan man generalisera och säga att i saker som är röda så skickas det ut fotoner med lägre frekvens än t ex blåa? Samt är det elektroner i de "skal" med lägre energinivå som skickar ut fotoner med högre energinivå eller tvärt om? Eller är det helt beroende på energin i den inkommande fotonen som bestämmer vilken frekvens som skickas ut? Du får ursäkta om det är lite mellanstadienivå på frågorna. Är glad att du bemödar dig med svara iaf

Alltså, om du belyser ett föremål med vitt ljus (ljus av alla våglängder) och föremålet du ser råkar vara rött så innebär ju det att föremålet absorberar allt ljus utom just det röda ljuset. Det röda ljuset sprider föremålet vidare (observera att jag säger sprider och inte reflekterar).

Ett svart föremål absorberar allt (synligt) ljus och sprider därför inte ett förbannat dugg.

Ett vitt föremål absorberar inget (synligt) ljus och sprider därför allt ljus.

I fallet guld så är det en metall som reflekterar, absorberar OCH sprider ljus. Det är därför den har den säregna estetiska karaktären att liksom spegla saker och samtidigt ha en färg.
Senast redigerad av Ap4thy 2012-03-19 kl. 21:33.
Citera
2012-03-19, 21:47
Medlem
Citat:
Alltså, om du belyser ett föremål med vitt ljus (ljus av alla våglängder) och föremålet du ser råkar vara rött så innebär ju det att föremålet absorberar allt ljus utom just det röda ljuset. Det röda ljuset sprider föremålet vidare (observera att jag säger sprider och inte reflekterar).

Ett svart föremål absorberar allt (synligt) ljus och sprider därför inte ett förbannat dugg.

Ett vitt föremål absorberar inget (synligt) ljus och sprider därför allt ljus.

I fallet guld så är det en metall som reflekterar, absorberar OCH sprider ljus. Det är därför den har den säregna estetiska karaktären att liksom spegla saker och samtidigt ha en färg.

Ok så långt är jag med, men vad händer med det absorberade ljuset som inte sprids vidare? Energin i det ljuset måste ju ta vägen någonstans?
Citera
2012-03-19, 22:33
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ok så långt är jag med, men vad händer med det absorberade ljuset som inte sprids vidare? Energin i det ljuset måste ju ta vägen någonstans?
Någon form av mikroskopisk rörelse. Vanligtvis värme. Det är därför vita kläder är svalare än svarta på sommaren.
Senast redigerad av Joonc 2012-03-19 kl. 22:57. Anledning: svengelska
Citera
2012-03-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Någon form av microskopisk rörelse. Vanligtvis värme. Det är därför vita kläder är svalare än svarta på sommaren.

Ah ok så överskottsenergin blir till värme dvs infraröd strålning. Ok nu börjar jag få en lite bättre bild av det hela...tack!
Citera
2012-03-19, 22:46
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ah ok så överskottsenergin blir till värme dvs infraröd strålning. Ok nu börjar jag få en lite bättre bild av det hela...tack!
Nej det blir värme. Dock så vet vi att alla kroppar i universum strålar. Beroende på hur absolut svart en kropp är och beroende på dess värme kommer den att stråla på ett visst sätt.

Det finns tre sätt att överföra värme:
1. Konduktion - Ledning
2. Konvektion - Strömning
3. Strålning, ja "typ" IR-strålning.
En kropp som har en temperatur kommer att stråla. Beroende på kroppens temperatur kommer strålningen att se ut på ett visst sätt.

Om vi då kan titta på en kropp och titta på hur den strålar så kan vi avgöra vad temperaturen på kroppen bör vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in