2011-03-20, 15:01
Medlem
dolmenites avatar
Vill Bli Elektriker !

Efter att jag har läst tråden "Elektriker, se hit!" blev jag intresserad och inspirerad.
Har haft den tanken att bli elektriker väldigt länge nu och eftersom jag
har tröttnat på mitt nuvarande jobb så är de här perfekta valet om man säger så.
Har läst Data/Natur programmet på gymnasiet.

Nu till min fråga. (inriktning installation)
Kan jag läsa dom behöriga kurserna nu i efterhand ? och fortfarande få behörighet efter lärlingstiden?
Kan jag läsa kurserna distans ? medan jag jobbar kvar på de nuvarande jobbet (jobbar heltid)
Finns det program på Lernia eller komvux eller så? (helst i Göteborgs trakten)

// dolmenite
Citera
2011-03-20, 15:02
Medlem
Pauronfestiss avatar
Enligt installationsavtalet så ska lönerna ligga något i stil med detta:

Fr 9 maj 2010:
1:a året: 14 965
2:a året: 18 617
3:e året: 21 095
Servicemontörer: 22 447
Tekniker: 22 955

Fr 1 april 2011:
1:a året: 15 345
2:a året: 19 089
3:e året: 21 630(man ligger dock på cirka 28k i nuläget)
Servicemontörer: 23 017
Tekniker: 23 538(en tekniker ligger dock runt 30k i nuläget)

Genomsnittslönen i Malmö: 35k, och Malmö är den stad elektriker får mest betalt i. Vi ligger bättre till än t.ex. Stockholm då de inte mäter jobben, de kör på avtal
Frågade runt lite och fick den här informationen, dock ligger dessa avtal tyvärr lite efter då det nästan skiljer 10 000 på vad vi får i lön som full lärd och vad avtalen säger.
Citera
2011-03-20, 23:49
Medlem
Learnia har elkurser på många orter. I Malmö spottar man ut elektriker. Vet dock inte om kvalitén på dem är av högsta slaget...

Räkna med att ha matte 8h om dagen de första månaderna!
Citera
2011-03-21, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Learnia har elkurser på många orter. I Malmö spottar man ut elektriker. Vet dock inte om kvalitén på dem är av högsta slaget...

Räkna med att ha matte 8h om dagen de första månaderna!
Med tanke på att TS har läst NV på gymnasiet så lär ju inte elektrikermatten vara något större problem.
Citera
2011-03-21, 06:17
Medlem
Inte lätt att få jobb som elektriker just nu, om du inte har kontakter. Så ha kvar dit andra jobb medan du letar efter lärlingsplats
Citera
2011-03-21, 12:46
Medlem
intervalls avatar
Ja läs Ellära A & B samt trefas på distans.. sen kommer digitaltekniken och lite annat smått och gott.. Några kurser innehåller praktiska moment såsom BB1 & BB2.. Lernia har kurser i Gbg, men börja distans först så känner du på det hela.
Citera
2011-03-21, 17:06
Medlem
dolmenites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieMur
Med tanke på att TS har läst NV på gymnasiet så lär ju inte elektrikermatten vara något större problem.

Nuvarande jobbet ska snart öppna en "eldavdelning" så vill helst hoppa över så fort som möjligt
Har läst till matte C så matte är inga problem,

Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Ja läs Ellära A & B samt trefas på distans.. sen kommer digitaltekniken och lite annat smått och gott.. Några kurser innehåller praktiska moment såsom BB1 & BB2.. Lernia har kurser i Gbg, men börja distans först så känner du på det hela.

Har även läst ellära A och digitalteknik A samt elektronikgrund kurs.
Finns de någon lista på vilka kurser man måste ha läst som elektriker då?
antar att de inte e 3-4 st precis

Sist men inte minst BB1 och BB2 kan jag väl göra sist innan lärningstiden ?
Citera
2011-03-21, 17:52
Medlem
intervalls avatar
Projekt & företagande, datorkunskap, elarbetsmiljö, elkunskap, elektronik, digitalteknik, kraftelektronik, reglerteknik, styrteknik och säkerhetssystem.
Citera
2011-03-21, 18:03
Medlem
dolmenites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Projekt & företagande, datorkunskap, elarbetsmiljö, elkunskap, elektronik, digitalteknik, kraftelektronik, reglerteknik, styrteknik och säkerhetssystem.

Projekt & företagande, datorkunskap o digitalteknik har
ja läst men resterande går väl att läsa distans antar jag?

Hur är det med BB1 och BB2 ?
läste nyss på elsäkerhetsverket:
"Från och med den 1 januari 2011 beviljas inga nya
behörigheter av typen begränsad behörighet BB2. "
Citera
2011-03-21, 18:07
Medlem
Slicksmurfens avatar
Ha detta i åtanke

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/P...righetssystem/
---------------------------------------------------------------------------------
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/P...rifter-20104-/
Citera
2011-03-21, 19:37
Medlem
dolmenites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicksmurfen
Ha detta i åtanke

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/P...righetssystem/
---------------------------------------------------------------------------------
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/P...rifter-20104-/

Innebär det att jag slipper BB2? och kan kallas för "elektriker" efter att jag har utfört BB1?
Senast redigerad av dolmenite 2011-03-21 kl. 20:12.
Citera
2011-03-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenite
Innebär det att jag slipper BB2? och kan kallas för "elektriker" efter att jag har utfört BB1?

nu har jag inte läst allt som stod på länken. men du måste läsa
BB2 som är introduktion för el
BB1 som lär dig i Teorin att göra enkla installationer på det fasta nätet.
yrkesman installations boken, där skall man göra en massa praktiska övningar.
sen ett test via datorn som görs vid bestämd tid och plats, så att du får certifikat från ECY där det står att du kan jobba med el på ett säkert sätt. den varar i 3 år, är mening att du skall ha den för att kunna bli täckt av försäkring när du har din lärlingstid.

3 månaders praktik.

när jag gick installation så var det 2600h teoretisk el kunskap, samt 4 månaders praktik. men i och med att Lernia tjänar miljoner så har man sänkt kraven nu kan det vara så att när du läser dom kurserna som ni har länkat så innebär det inte att du blir installations elektriker, jag tolkar det mer som att han får behörighet BB1, och att ha BB1 gör dig inte till elektriker, utan en person med vis el kunskap. BB2 är idag borta men man måste fortfarande läsa in det i teorin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in