2010-01-05, 20:08
Medlem
Ozmeisters avatar
Tänk på att elektroingenjör är bland de knepigare inriktningarna på både Civ.Ing och H.Ing. Mycket tung fysik.
Citera
2010-01-05, 20:16
Medlem
schabo-labos avatar
Jasså? Vad är det för något man läser? Vad är det som är tungt? Berätta det du vet.
Citera
2010-01-05, 21:12
Medlem
ExPlayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Automationsingenjör - vad innebär det?

Kort och gott, allt som rör olika produkter där styr- och reglage ingår. T.ex ratten i din bil. Eller andra reglage och instrument. Kontroll och övervakning av olika produktionsprocesser. Rätt breda arbetsområden som rör t.ex. mekanik, el och elektronik, programmering och databashantering, visualisering och simulering.

Inom automation finns jobb på många olika nivåer, från teknisk chef till de som sysslar med utveckling eller underhåll. Och många olika typer av företag efterfrågar tjänsterna. Dels alla stora tillverkande företag. Dels integratörer och teknikkonsulter, de som utformar systemen. Så har vi maskintillverkarna, och dessutom jobb som är mer marknads- eller managementinriktade.
Citera
2010-01-05, 21:39
Medlem
schabo-labos avatar
Tack för klargörandet.
Citera
2010-01-06, 01:34
Medlem
Vardons avatar
Fundera lite grann på signalteknik inom järnvägen. Mycket el, läsa scheman etc. De annonserar ju på radion att de behöver "vanligt" folk.
Citera
2010-01-06, 09:00
Medlem
ExPlayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Fundera lite grann på signalteknik inom järnvägen. Mycket el, läsa scheman etc. De annonserar ju på radion att de behöver "vanligt" folk.

Det finns en högskoleingenjörsutb på LTH inom järnvägsteknik. Mycket av utb. ligger på Järnvägsskolan i Ängelholm som sägs vara mycket bra.
Citera
2010-01-08, 14:34
Medlem
bump

Bump.. Jag tänkte bara väcka frågan till liv igen för jag har exakt samma fundering. Hur mycket jag än söker runt på nätet så kan jag inte hitta svar. Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan ta och dela med sig av sin kunskap.
Citera
2010-01-08, 14:53
Medlem
dsb.no går söka själv men företagen gör det oftast åt dig. Det går snabbare om de gör det med. 2år efter lärlingstiden ska du ha på papper för DSB. Altså ecy + 2års jobb eller bb1 +2år. AB ger också DSB. Så va det iallafall för nått år sedan kan ha ändrats nått nu va vet jag.
Citera
2010-01-08, 15:19
Medlem
Klockrent

Klockrent. Då får företaget sköta anmälan åt mig. Jag bör klara mig precis på gränsen med bb1 & ecy + 26månader och en färdig AB utbildning i slutet av januari.

Ett jättestort tack för ditt grymt snabba svar!
Citera
2010-01-10, 02:50
Medlem
Jag har för mig att en ny lag i Norge säger att utländska elektriker som ska arbeta i Norge måste ha en DSB godkännelse.
Det söker du genom att skicka in alla dina papper (utbildningsintyg , betyg , arbetsgivarintyg och ECY/BB1).
Om ett företag i Norge väljer att anställa dig så kommer dom hjälpa dig en sökandet.
Det tar ungefär 8 veckor tills du får DSB.
Har du frågor ring DSB så ger dom mer information och ja dom är trevliga och förstår svenska.

Hoppas det hjälpte dig något.
Citera
2010-01-21, 19:47
Medlem
Hur lätt är det att få jobb i norge om man ej är fullbetald elektriker?
Jag har jobbat ett år utöver lärlingstiden nu, är inne på mitt andra om någon månad.
Har man någon chans att få ett vettigt jobb, eller får man vackert vänta till "3-årsdagen"?
Citera
2010-01-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psych0
Hur lätt är det att få jobb i norge om man ej är fullbetald elektriker?
Jag har jobbat ett år utöver lärlingstiden nu, är inne på mitt andra om någon månad.
Har man någon chans att få ett vettigt jobb, eller får man vackert vänta till "3-årsdagen"?

Har du gjort något gesällprov eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in