2023-07-04, 19:28
Medlem
Att utbilda många inom ett yrke är ett sätt att sänka lönerna.
Citera
2023-07-04, 19:32
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
TS har tyvärr rätt.
Elfirmorna vill att man ska ha gjort klar lärlingstiden innan de anställer vilket givetvis handlar om pengar men blir problem eftersom man hamar i moment 22. Man måste vara anställd för att får göra lärlingstiden men företagen anställer ingen utan lärlingstid av ekonomiska skäl. Elföretagen binder ris åt sin egen rygg för att tjäna ett spottstyver extra

Vad ska TS göra? Inte ge upp utan mitt förslag är istället att försöka komma in som industrielektriker någonstans för att få arbetslivserfarenhet och sedan försöka att söka till en elfirma. De kollar ofta två saker lärlingstid ELLER arbetslivserfarenhet inom elektrikeryrket och några år som industrielektriker gör att man har chans att sedan få jobb hos en elfirma eftersom en industrielektriker också får erfarenheter kring elektriska styrutrustningar och motorer och felsökning mm samt blir van att jobba under tidspress och blir därmed mer allround än en vanlig installationselektriker.

Vad yrar du om, flera abg älskar lärlingar, billigare körning av spårmaskin går ej att hitta.
Citera
2023-07-05, 06:35
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Varför går man en utbildning om man inte tror att den leder till någoting?

För att någon annan bestämmer vad man ska och inte ska göra.
Citera
2023-07-05, 09:28
Medlem
När arbetsgivare går ut och gnäller över att de inte kan få tag på folk så handlar det ofta att de inte kan få tag i "rätt folk." Nyutbildade som saknar erfarenhet är ofta inte attraktiva för arbetsgivare dessvärre. Men för att få erfarenhet så måste någon ge dig chansen så du kan få erfarenhet. Moment 22
Citera
2023-07-05, 11:15
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
När arbetsgivare går ut och gnäller över att de inte kan få tag på folk så handlar det ofta att de inte kan få tag i "rätt folk." Nyutbildade som saknar erfarenhet är ofta inte attraktiva för arbetsgivare dessvärre. Men för att få erfarenhet så måste någon ge dig chansen så du kan få erfarenhet. Moment 22

Går man inte på massa praktik under utbildningen ? Annars vad är vitsen om du gått klart något men du saknar all form av erfarenhet då förstår jag att en arbetsgivare inte alls vill anställa såna men ingen föds ju med erfarenhet man måste ju börja nånstans hela detta system är ju helt värdelöst.
Citera
2023-07-05, 11:20
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLifeNow
Möjligtvis gäller detta även inom andra yrken?

Jag är färdigutbildad installationselektriker med höga betyg, men det finns inget sug alls efter nyutbildade installationselektriker. Jag har även annan bra erfarenhet och annan teknisk utbildning, är beredd att flytta och är beredd på lägsta lärlingslön och bo mitt i svenska Kongo. Det hjälper inte.

Utbildningsföretagens kurser ger inte ECY-behörighet, men firmorna söker ECY-certifiterade elektriker.
https://www.sef.se/medlem/larling/va...tifikat-guide/

Detta innebär att du måste vara lärling i 1600 timmar innan någon behörighet, men nästan ingen efterfrågar lärlingar. I Sverige är det tre konsultfirmor som söker elektrikerlärlingar på AF just nu (påstås det). Misstänker att det är en bedräglig front för att visa att det finns ett behov i syfte att sälja utbildningar.

Det finns endast fem poster på AF vid sökning "lärling elektriker" men ändå påstås det att det är ett stort behov av elektriker på AF. Ren lögn. Klandervärt bedrägeri! https://arbetsformedlingen.se/platsb...g%20elektriker

Tänk då på hur många utbildningsföretag som examinerar dem i hela Sverige! Lurendrejeri!

Hade det funnits stort behov så hade de anställt lärlingar. Detta sker ICKE!

För att examineras med ECY-behörighet måste du gå en 3-årig gymnasieutbildning vilken innefatta gratisarbete åt olika företag i tre år. Rent slaveri, allt medan dina studielån växer, men låt dig inte luras till det, käre student, för när du väl blivit ECY-certifierad elektriker måste du nämligen konkurrera med baltiska elektriker med låga löner p.g.a. EU:s öppna gränser. De löner som utlovas på AF:s hemsida syftar sannolikt på lönen efter den kommande hyperinflationen och/eller när EU faller samman, tror jag.

Om jag har fel så bevisa motsatsen! Erbjud mig anställning som lärling så kommer jag erkänna att jag hade fel här! Inga problem. Jag har väldigt gärna fel, men brukar inte ha det, precis som jag sällan förlorar i schack.

Synd att jag hade tillit till AF. Korkat. Bisarrt. Vi kan inte lita på svenska myndigheter.

Det finns en hel värld med jobb utanför Arbetsförmedlingens lilla bubbla. Om du bara söker jobb via AF så kan du nog glömma att hitta något. Ta lite initiativ, pojk.
Citera
2023-07-05, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLifeNow
Möjligtvis gäller detta även inom andra yrken?

Jag är färdigutbildad installationselektriker med höga betyg, men det finns inget sug alls efter nyutbildade installationselektriker. Jag har även annan bra erfarenhet och annan teknisk utbildning, är beredd att flytta och är beredd på lägsta lärlingslön och bo mitt i svenska Kongo. Det hjälper inte.

Utbildningsföretagens kurser ger inte ECY-behörighet, men firmorna söker ECY-certifiterade elektriker.
https://www.sef.se/medlem/larling/va...tifikat-guide/

Detta innebär att du måste vara lärling i 1600 timmar innan någon behörighet, men nästan ingen efterfrågar lärlingar. I Sverige är det tre konsultfirmor som söker elektrikerlärlingar på AF just nu (påstås det). Misstänker att det är en bedräglig front för att visa att det finns ett behov i syfte att sälja utbildningar.

Det finns endast fem poster på AF vid sökning "lärling elektriker" men ändå påstås det att det är ett stort behov av elektriker på AF. Ren lögn. Klandervärt bedrägeri! https://arbetsformedlingen.se/platsb...g%20elektriker

Tänk då på hur många utbildningsföretag som examinerar dem i hela Sverige! Lurendrejeri!

Hade det funnits stort behov så hade de anställt lärlingar. Detta sker ICKE!

För att examineras med ECY-behörighet måste du gå en 3-årig gymnasieutbildning vilken innefatta gratisarbete åt olika företag i tre år. Rent slaveri, allt medan dina studielån växer, men låt dig inte luras till det, käre student, för när du väl blivit ECY-certifierad elektriker måste du nämligen konkurrera med baltiska elektriker med låga löner p.g.a. EU:s öppna gränser. De löner som utlovas på AF:s hemsida syftar sannolikt på lönen efter den kommande hyperinflationen och/eller när EU faller samman, tror jag.

Om jag har fel så bevisa motsatsen! Erbjud mig anställning som lärling så kommer jag erkänna att jag hade fel här! Inga problem. Jag har väldigt gärna fel, men brukar inte ha det, precis som jag sällan förlorar i schack.

Synd att jag hade tillit till AF. Korkat. Bisarrt. Vi kan inte lita på svenska myndigheter.

Det finns andra jobb utan lärlingslön, tex Eltekniker eller Signaltekniker på järnvägen.

Du går in på 32-35K i grundlön och de skriker efter folk överallt.
Citera
2023-07-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Går man inte på massa praktik under utbildningen ? Annars vad är vitsen om du gått klart något men du saknar all form av erfarenhet då förstår jag att en arbetsgivare inte alls vill anställa såna men ingen föds ju med erfarenhet man måste ju börja nånstans hela detta system är ju helt värdelöst.

Nu är jag dock inte utbildad elektriker, och har jobb i dagsläget. Men jag vet från tiden jag var arbetssökande att kraven i jobbannonser generellt är skyhöga. Det är sant att man får göra praktik när man utbildar sig till elektriker och när det gäller andra yrkesutbildningar. Men har sett fler annonser där det står "erfarenhet krävs, praktik räknas inte."
Citera
2023-07-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Du behöver väl 1600 timmar lärlingstid efter avslutad utbildning för att få verka självständigt som elektriker.
Citera
2023-07-05, 12:31
Medlem
Så här är ju typ halva svenska arbetsmarknaden. Det är bara att kolla med vem som helst.

Det är ju normalt att ha tre utbildningar och ett par års arbetslöshet i bagaget.att man blev arbetslös efter utbildningen men jobbat några år på MCdollands, på hotell , som städare för att inte få luckor.

Jag har själv gått en tvåårig KY inom nischad bransch. Den utbildningen kan bara leda till just det jobbet. lite högre upp ej på "golvet" välbetalt. Skolan lovade guld och skröt om hur bra det gått. Det var skitsnack. lögn rakt av.

när jag gick ut så fick endast en i klassen jobb ! så klart för att att vi andra gick tillbaka till gamla jobb så räkans detta ju med i statistiken. "Alla får jobb efter utbildningen" igen fick jobb !!! Eller ja en av 20 så.

Sen är det ju så att arbetsgivarna i det här landet är otroligt jävla bortskämda. Man vill ha en 23 åring med tre högskoleutbildningar och trettio års arbets erfarenhet och när den personen söker jobb så verkligen letar man fel. Det finns ingen som duger fullt ut och man ska verkligen känna att man har sån tur att man får just det jobbet att man ska vara jävligt tacksam.

Företagen vill inte lägga en timme på att lära upp nån. Allt ska staten stå för. Sen gnäller man på att igen duger, ungdomar är lata och kan inget. Arbetare är slöa och vill inget och så vidare och så vidare. gnäll gnäll gnäll.

Företagen är bortskämda helt enkelt och vi bygger en hype. och man ska vara lite rädda, alltid ett annars. Ni måste öka lite annars lägger vi ner. En stämning att inget är garanterat. Alltid allt på nåder, du fick ju jobb så du ska vara jävligt glad att vi tog in dig. Du ska böna och be.

Klart som fan det blir som det blir inom vissa yrken.
Senast redigerad av Brodrude 2023-07-05 kl. 12:34.
Citera
2023-07-05, 16:41
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Vad yrar du om, flera abg älskar lärlingar, billigare körning av spårmaskin går ej att hitta.

Icke, de företag jag har frågat på under åren har sagt nej till lärlingar, både stora och små firmor utan samtliga menade sa att det var bättre att försöka som industrielektriker eller jobba på larm/data/tele sidan istället.
Visst, jag förstår ditt svar. I vissa delar av landet så söker man installationselektriker pga att där finns många byggen igång och då kan man ta in lärlingar också men på de flesta ställen i landet fungerar det inte så.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2023-07-05 kl. 16:48.
Citera
2023-07-05, 17:14
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Icke, de företag jag har frågat på under åren har sagt nej till lärlingar, både stora och små firmor utan samtliga menade sa att det var bättre att försöka som industrielektriker eller jobba på larm/data/tele sidan istället.
Visst, jag förstår ditt svar. I vissa delar av landet så söker man installationselektriker pga att där finns många byggen igång och då kan man ta in lärlingar också men på de flesta ställen i landet fungerar det inte så.

Märks att du inte har så bred insyn i branschen!

Många ink mig själv föredrar en lärling då det är enklare att forma dem efter företagets behov.
Att ta in en fullbetald elektriker, är dyrt samtidigt som det i regel innebär klabb då dem har redan sitt sätt att arbeta på.

Sen många större bolag vet jag söker efter mer kompetens, även hyrbranchen samt service avdelningar.

Så till ts - Sök hos mindre bolag så kommer du snart hitta något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in