2012-03-18, 14:15
Medlem
thesyss avatar
Läste nyligen detta på http://mabra.com/sa-undviker-du-kemikalier-i-maten/

Detta gör mig lite oroad. Kan det finnas bekämpningsmedel i min fläskfile från Italien? Är det farligt att äta kött från syd? Kan det verkligen finnas DDT i kött som säljs i svenska butiker? Finns det inte regler som stoppar det?
Citera
2012-03-18, 17:50
Medlem
morkfromorks avatar
DDT används väl knappast i europa? det finns i asien för bekämpning av malaria mm. men i europa? näe
Citera
2012-03-18, 18:43
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja den artikeln tvivlar jag mycket starkt på.

DDT är ett medel man använder mot insekts angrep mestadels vetemyggor och blad löss.
det är pulver form och sprids med maskiner som blåser ut det som ett dammoln.
Har varit förbjudit i närmare 20 år, och dessutom väldigt ineffektivt eftersom många typer av myggor och löss är resistenta mot DDT.

PCB är kemikalier som inte finns i lantbruket utan i byggbranschen. Främst hittar man PCB i färg, fogskum, klister, en del plaster.

Låter väldigt otroligt om Italien är fråntagna Europeiska lagar. Samt varför skulle man mata djuren med färg och klister.
Eftersom vete används till mycket inom matlagning, så skulle med deras resonemang även bröd, kakor, pasta, pizza och annat som bakas vara fulla med bekämpnings medel.

Nu är jag inte lantbrukare i Italien, men är lantbrukare i ett annat civiliserat land där vi ständigt visar utbildar oss och för debatter om allt inom denna bransch.
I syd ingår även Spanien där vi har ett stort samarbete med och jag är nästintill säker på att sådant inte förekommer där, för några restvärden har vi aldrig kunnat spåra.
Jag har inte hört något men skall undersöka saken.

Rullkragen
Citera
2012-03-19, 11:38
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Nu är jag inte lantbrukare i Italien, men är lantbrukare i ett annat civiliserat land där vi ständigt visar utbildar oss och för debatter om allt inom denna bransch.
I syd ingår även Spanien där vi har ett stort samarbete med och jag är nästintill säker på att sådant inte förekommer där, för några restvärden har vi aldrig kunnat spåra.
Jag har inte hört något men skall undersöka saken.

Jag tycker också det låter konstigt och högst tveksamt. Bra att du ska undersöka saken närmare, jag väntar med att äta min italienska fläskfile tills du har återkommit!
Citera
2012-03-20, 15:51
Medlem
ViciousDeliciouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Jag tycker också det låter konstigt och högst tveksamt. Bra att du ska undersöka saken närmare, jag väntar med att äta min italienska fläskfile tills du har återkommit!

Ät svenskt, lokalproducerat kött så slipper du oroa dig!
Citera
2012-03-21, 01:05
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViciousDeliciouz
Ät svenskt, lokalproducerat kött så slipper du oroa dig!

Ja, allt svenskt är ju helt jättebra och underbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in