Nej, ingen av de hundraser du är inne på ser jag som direkt lämpade som förstahund; men det beror inte så mycket på raserna som min uppfattning av din inställning till hundar.
Som jag ser det så är
AST den enklaste rasen av de du tar upp men med tanke på hur du resonerar kring hundar i den
här tråden så tycker jag att du ska vänta några år med att skaffa hund...
Precis som
Hockeytrunken verkar vara inne på så är det inte så enkelt som att en särskild ras är den ultimata "förstahunden" och att en annan inte funkar. Det mesta har till syvende och sista att göra med hur personen som ska ha hunden är.
Jag vet om folk som har "lyckats" alldeles utmärkt med samtliga av de raser som räknas upp i den här tråden som förstahund, men jag vet även om folk som fullständigt gjort bort sig med samma raser (Inte bara som "förstahundar".) och sedan vet jag om folk som även misslyckats med raser som allmänt brukar klassas som lätta.
Om man inte har haft hund tidigare och är osäker på sin förmåga är till exempel
Labrador,
Golden Retriver,
Cavalier king charles spaniel eller
Cocker Spaniel "ganska" lämpliga hundar (Även om de också kräver en hel del.). Det är inga "häftiga" hundar som man kan springa runt och skrämmas med, men det ska enligt mig inte heller vara det man har sin hund till...
Jag tror inte att du har insett vad det rent faktiskt innebär att ha hund (Oavsett ras.) men framför allt så tror jag att det är helt andra aspekter som spelar in i då ditt val hamnar på just "machoraser"...
Det verkar som om du bör kolla upp ditt självförtroende istället och se hur du kan bygga upp det på bästa sätt och skaffa en inre säkerhet istället för att gömma dig bakom en hund.
För övrigt så kan du kolla
här om du behöver vägledning i ditt val av hund.