• 1
  • 2
2012-03-17, 10:21
Medlem
rayraviolis avatar
Aldrig hört på maken. Låter som kinkiga treåringar med lama föräldrar. För oss som gillar bra bröd är dessutom brödskorpan en viktig del av upplevelsen.
Citera
2012-03-17, 10:36
Bannlyst
Äter dom kanske?
Citera
2012-03-17, 10:45
Medlem
dePauls avatar
I samband med landgångar, smörgåstårtor och kanapéer så tar jag bort kanten. Kanterna låter jag torka och gör skorpmjöl av.

När det gäller vanligt bröd så äter jag självklart skorpan/kanten också. Det är ju där smaken sitter.

För att ytterligare maximera njutningen så äter jag hellre hembakta frallor i stället för bröd. Dessa har ju en större procentuell mängd "kanter" än vanligt bröd . Ingår dessutom linfrö, vallmofrö eller brödkummin så blir smaken ännu förnämligare .

~Paul~
Citera
2012-03-17, 11:33
Medlem
Maardhufvuds avatar
För mig är det helt oförståeligt att så många här tycks slänga brödets kanter. Rent spontant blir jag litet arg och ifrågasätter lämpligheten hos samtliga de föräldrar som uppfostrat sina barn till sådant otyg.

Att inte vilja äta "kanterna" när man är tre år, är en sak. Att sedan fortsätta med svinnet (och det märkliga beteendet) när blivit äldre är inte okej.
Citera
2012-03-17, 13:10
Medlem
Sereenas avatar
Att småbarn inte äter dom beror ofta på att kanten blir lite hård/vass om man inte har full upsättning tänder och blir obehaglig mot tandköttet, men efter det så är det bara fjanterier.
Citera
2012-03-17, 13:17
Medlem
christerys avatar
Kanterna är ju bara bäst. En ostmacka på en eller om man är lite finurlig båda kanterna är inte att förakta.

Båda kanterna? sista på förra limpan och första på den andra. En av fördelarna med att vara enastående är att man ju får några såna lite då och då. Men att kapa i båda ändar när man köpt den... Nej, det går ju inte för sig.
Citera
2012-03-17, 16:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kanterna är ju bara bäst. En ostmacka på en eller om man är lite finurlig båda kanterna är inte att förakta.

Båda kanterna? sista på förra limpan och första på den andra. En av fördelarna med att vara enastående är att man ju får några såna lite då och då. Men att kapa i båda ändar när man köpt den... Nej, det går ju inte för sig.

Det är inte ens ändsnuttarna dom pratar om, utan att skära bort "kanten" (dvs det lite brungräddade ytskiktet) runtom varje skiva..
Citera
2012-03-17, 19:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är inte ens ändsnuttarna dom pratar om, utan att skära bort "kanten" (dvs det lite brungräddade ytskiktet) runtom varje skiva..

Det godaste... varför ska man då äta mackan...

Tja, pålägget kanske hjälper, men är ni ens riktigt riktiga... det godaste
Citera
2012-03-17, 19:26
Medlem
El-Knoxs avatar
Nu äter jag väldigt sällan bröd men när jag väl gör det så slänger jag då fan inte bort kanterna.
Förstår ärligt talat inte varför någon skulle göra sig omaket att skära bort dem.
Citera
2012-03-17, 19:27
Medlem
Skewaards avatar
Äter dom.
Citera
2012-03-17, 19:28
Medlem
ganglere2s avatar
Äter så klart.
Citera
2012-03-17, 19:31
Medlem
Brumelbryns avatar
Äter inte kanterna. Däremot slängs dom icke. Torkar dom och gör ströbröd av dom

Edit
Trodde att med kanterna menades ändarna på lampan. Är dom jag gör ströbröd av. Självklart äter jag kanterna.
Senast redigerad av Brumelbryn 2012-03-17 kl. 19:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in