2012-03-16, 22:00
Medlem
Visst är det fråga om hat-kärlek och lillebrorskomplex också vad gäller finländarnas syn på svenskar, men det är sannt att den vanliga finnen inte respekterar den svenska mannen. Skämtet här i Finland är ju att alla svenska män är bögar, men det är inte så att vi tror att ni faktist är homosexuella, utan enbart att ni har tappat all manlighet i ert samhälle. Jag har redan tidigare försökt förklara detta fenomen på detta forum, men nu har jag ett videoklipp åt er som förklarar perfekt vad jag menar.

Detta är tydligen ur en programserie där lärare ifrån olika länder åkte till ett annat nordiskt land för att lära en klass i en vecka, och i detta avsnitt åkte en svensk lärare till Finland. Visst finns det en downside i att vara överdrivet macho och tyst/blyg som vi finnar/finländare är, men om den svenska läraren i detta klipp representerar majoriteten av svenska lärare så är ni mer illa ute än vad jag trodde:

Här är klippet: http://www.youtube.com/watch?v=6nFZ6AT199I
Citera
2012-03-16, 22:05
Medlem
Min-Mammas avatar
Finnarna ser lita sinnesslöa ut, sitter bara å glor.
Citera
2012-03-16, 22:13
Medlem
Skummade endast igenom klippet då jag inte orkar titta på hela. De finnarna jag såg i klippet verkade inte vara speciellt hårda eller macho
Jag vet egentligen inte vart du vill komma med detta klipp. Hela Sveriges befolkning är inte lärare och tror inte Finlands är det heller. Nej alla lärare är inte som denna man.
Citera
2012-03-16, 22:42
Medlem
Här är klippet där en finsk lärarinna lär en "svensk" klass i en vecka: http://www.youtube.com/watch?v=IFJ2FceK7Rw

Jag förstår att alla skolor knappast är lika stökiga som i klippet, men ser ni inte att det är ett rejält problem i framtiden om era barn "undervisas" på det sättet som visas i klippet. Är det inte meningen att barnen lär sig något. Visst är skoltrivseln också viktig, men inte är det väl meningen att läraren spelar gitarr åt ungar som håller på och härjar och inte är alls intresserade i vad som lärs

Som jag sag, det finns en downside i att vara så överdrivet tyst/blyg som vi finnar/finländare är. Självklart så trivs barnen bättre i skolan om det inte finns någon auktoritet och inget begärs av barnen, och den svenska lärarinnan i klippet som undrar varför resultaten i Finland är bättre måste nog vara totalt korkad.

Citat:
Finnarna ser lita sinnesslöa ut, sitter bara å glor.

Tror det beror på att svenska inte är deras modersmål.

EDIT: Norrman i någonslags new-age dansk skola http://www.youtube.com/watch?v=muGUfvwxqWs
Dansk lärarinna i en norsk skola: http://www.youtube.com/watch?v=bEW2dd5HYRI
Senast redigerad av Jellie 2012-03-16 kl. 23:38.
Citera
2012-03-17, 23:09
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellie
Här är klippet där en finsk lärarinna lär en "svensk" klass i en vecka: http://www.youtube.com/watch?v=IFJ2FceK7Rw

Jag förstår att alla skolor knappast är lika stökiga som i klippet, men ser ni inte att det är ett rejält problem i framtiden om era barn "undervisas" på det sättet som visas i klippet. Är det inte meningen att barnen lär sig något. Visst är skoltrivseln också viktig, men inte är det väl meningen att läraren spelar gitarr åt ungar som håller på och härjar och inte är alls intresserade i vad som lärs

Som jag sag, det finns en downside i att vara så överdrivet tyst/blyg som vi finnar/finländare är. Självklart så trivs barnen bättre i skolan om det inte finns någon auktoritet och inget begärs av barnen, och den svenska lärarinnan i klippet som undrar varför resultaten i Finland är bättre måste nog vara totalt korkad.

EDIT: Norrman i någonslags new-age dansk skola http://www.youtube.com/watch?v=muGUfvwxqWs
Dansk lärarinna i en norsk skola: http://www.youtube.com/watch?v=bEW2dd5HYRI

Jag är inte alls så säker på att barnen överlag trivs bättre utan regler och disciplin. Nu kan jag inte alls relatera till årskurs 6 då det var förbannat länge sedan, men under gymnasiet fanns det en eller två lärare som helt saknade pedagogisk fömåga och disciplin. Det var under dessa lärares lektioner som man fick huvudvärk och kände sig allmänt slö, ja om man nu ens dök upp. De andra lärarna kunde med en mer eller mindre väl avvägd blandning av just pedagogisk förmåga och disciplin stimulera oss och skapa arbetsro, då mådde vi som bäst och var som mest kreativa. Därför är det knappast förvånande för mig (som dessutom är halvfinne) att det finska skolan är bättre.

Det bör kanske tilläggas att jag gick i en etniskt svensk gymnasieskola där majoriteten av eleverna kom från akademikerhem. Med andra ord kan man utgå från att elev- och lärarmaterialet var överlägset genomsnittet och ljusår ifrån invandrartäta skolor i hooden.
Citera
2012-03-17, 23:52
Medlem
Douche-chills avatar
Jag har många finska bekantskaper och är ganska väl bevandrad med den finska manlighetskulturen. Min uppfattning är att särskilt mycket mer "manlig" är inte den finska mannen. Snarare något mer socialt bortkommen och därför mer hänvisad till styltiga klicheer hur en "riktig" man ska vara. Lite som en jättetuff nioåring.

Det där svenskföraktet känns ganska tydligt som ett illa dolt mindervärdeskomplex med en viss historisk äganderätt som bakomliggande skäl.
Citera
2012-03-20, 20:04
Medlem
BountyKillers avatar
hahah per! min gamla klassföreståndare där ser man
Citera
2012-03-20, 20:16
Medlem
Sichtis avatar
Svenskar kan inte bada bastu utan att trycka varandra i anus!

I svenska hem är det kvinnan som är den dominerande. Åker ett svenskt par utomlands är det kvinnan som håller i plånboken!

Svensken är ett fegt bögfolk som måste vara alla till lags för att man inte vågar ta ställning. Idag blir svensken varje dag rövknullad av andra primitiva nationer som kommer hit och knullar dom svenska kvinnorna och landet som helhet.

Den svenska kungafamiljen är en kungafamilj i det största sodomitlandet på denna planet: Sverige

Det patetiska är att den svenska mannen tror att det är manligt att aldrig säga ifrån och bara acceptera allt. Det är just tvärt om, det är omanligt!

Är detta något att vara stolt över: Sodomiter

Ska man sedan vara stolt över att vara svensk!
Senast redigerad av Sichti 2012-03-20 kl. 20:37.
Citera
2012-03-20, 21:01
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellie

Man undrar ju lite varför de tog en språkbadsklass och inte en svenskspråkig, men kanske man kom åt skillnaderna bättre såhär?
Citera
2012-03-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sichti
Svenskar kan inte bada bastu utan att trycka varandra i anus!

I svenska hem är det kvinnan som är den dominerande. Åker ett svenskt par utomlands är det kvinnan som håller i plånboken!

Svensken är ett fegt bögfolk som måste vara alla till lags för att man inte vågar ta ställning. Idag blir svensken varje dag rövknullad av andra primitiva nationer som kommer hit och knullar dom svenska kvinnorna och landet som helhet.

Den svenska kungafamiljen är en kungafamilj i det största sodomitlandet på denna planet: Sverige

Det patetiska är att den svenska mannen tror att det är manligt att aldrig säga ifrån och bara acceptera allt. Det är just tvärt om, det är omanligt!

Är detta något att vara stolt över: Sodomiter

Ska man sedan vara stolt över att vara svensk!

klockrent, det är ju precis sådär. sen denna påklistrade stolthet som svenskar har och att sverige ska vara 'finare' än grannländerna är skrattretande. hederslösa tofflar är vad svenskar är.
Citera
2012-03-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sichti
I svenska hem är det kvinnan som är den dominerande.
Finland är mer jämställt än Sverige. You fail, brah.

Citat:
Club Swagga i Helsingfors: http://koti.mbnet.fi/aop13/swagga.jpg

^Finska brudar verkar tydligen föredra negrer före supermaskulina finnar.
Senast redigerad av Anakronistisk 2012-03-20 kl. 21:31.
Citera
2012-03-20, 21:41
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anakronistisk
Finland är mer jämställt än Sverige. You fail, brah.

Club Swagga i Helsingfors: http://koti.mbnet.fi/aop13/swagga.jpg

^Finska brudar verkar tydligen föredra negrer före supermaskulina finnar.

Men skillnaden är att finska kvinnor knullar negrer till skillnad mot negrer som knullar svenska brudar!

En neger i Finland är inte som en neger i Sverige. Jävla idiot, vilken planet lever du på!
Senast redigerad av Sichti 2012-03-20 kl. 21:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in