2012-03-21, 09:26
Medlem
Varför har man kvinnojourer när behovet är lika stort för män också? Vad är det som hindrar att man bara har jourer som tar emot både män och kvinnor?
Citera
2012-03-21, 09:28
Medlem
d1rtj4ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Att kvinnojourer får mer stöd har jag ingenting emot,

Nej, det borde vara lika.

Citat:

Att ge stöd till mansjourerna bara om dom la pengarna på projekt "könsmaktsordningen" är ju så jävla förnedrande att det finns inte, snacka om att håna män.

Ja, feministerna skall ha ensamrätt på hela synen kring makt och kön.

Citat:
I 10 år slogs Göran brutalt av sin fru, lämnade henne och sökte hjälp då fick han feministiska floskler nerkörda i halsen och fick lära sig att han ändå var överordnad sin fru och och var förövaren iaf.
Det är ganska märkligt det där, så mycket som feminister pratar om att man inte ska skuldbelägga offret men ännu en gång visar feministerna sitta rätta hycklande jag, är inte en kvinna offret så finns det inget offer.

Nej, eller ännu hellre:

1. När en kvinna faller offer för en man, låter det: djävla manskskrälle, vilket patriarkat, snacka om att det är ett tydligt bevis på kvinnors underordnade roll i samhället.

2. När en man faller offer för en kvinna, låter det: haha, vad hade mannen gjort innan för att förtjäna detta då? Han måste ju gjort någonting, för en kvinnan jag ju inte bara göra en man illa utan orsak? Mannen får skylla sig själv, han får helt enkelt skärpa till sig.
Citera
2012-03-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Varför har man kvinnojourer när behovet är lika stort för män också? Vad är det som hindrar att man bara har jourer som tar emot både män och kvinnor?

Att tvinga "proffsen" att ta hand om saker från olika håll borde ju rimligtvis bidra till ökad kompetens med tiden också.
Citera
2012-03-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Att tvinga "proffsen" att ta hand om saker från olika håll borde ju rimligtvis bidra till ökad kompetens med tiden också.

Precis. Bara positiva bieffekter.
Citera
2012-03-21, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av d1rtj4m
Nej, det borde vara lika.

Tänkte mer som i mer stöd överlag inte mer som i mer än männen.

Citat:
Ja, feministerna skall ha ensamrätt på hela synen kring makt och kön.

Ja sjukt är det, fattar inte varför mansjouren inte bara bad socialstyrelsen dra åt helvete när dom sa att pengarna måste öronmärkas till "könsmaktsordningen".

Citat:
Nej, eller ännu hellre:

1. När en kvinna faller offer för en man, låter det: djävla manskskrälle, vilket patriarkat, snacka om att det är ett tydligt bevis på kvinnors underordnade roll i samhället.

2. När en man faller offer för en kvinna, låter det: haha, vad hade mannen gjort innan för att förtjäna detta då? Han måste ju gjort någonting, för en kvinnan jag ju inte bara göra en man illa utan orsak? Mannen får skylla sig själv, han får helt enkelt skärpa till sig.

Precis, det är såklart väldigt bekvämt från feministisk håll att bara sätta på sig offerkoftan och gå genom livet som en förvuxen bäbis som aldrig behöver ta ansvar.
Citera
2012-03-21, 10:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Precis. Bara positiva bieffekter.
Positiva bieffekter? För vem då?

De flesta kvinnorna på jourerna arbetar ideellt och kan inte tvingas till någonting, lika lite som en fotbollsklubb kan tvingas lära ut knyppling bara för att.

Dessutom skulle du som man vilja tas emot av människor med den grundsynd som du skulle möta om du var utsatt? Du skulle ju möta utsatta kvinnor, eller anhöriga till utsatta kvinnor, kvinnor som på olika sätt mött och bestämt sig för att hjälpa utsatta kvinnor.

Skulle du inte vilja möta någon med förståelse för din situation och din utsatthet? Skulle du verkligen vända dig till en jour som tvingats ta emot dig?

Så positiva bieffekter för vem?
Citera
2012-03-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Positiva bieffekter? För vem då?

De flesta kvinnorna på jourerna arbetar ideellt och kan inte tvingas till någonting, lika lite som en fotbollsklubb kan tvingas lära ut knyppling bara för att.

Dessutom skulle du som man vilja tas emot av människor med den grundsynd som du skulle möta om du var utsatt? Du skulle ju möta utsatta kvinnor, eller anhöriga till utsatta kvinnor, kvinnor som på olika sätt mött och bestämt sig för att hjälpa utsatta kvinnor.

Skulle du inte vilja möta någon med förståelse för din situation och din utsatthet? Skulle du verkligen vända dig till en jour som tvingats ta emot dig?

Så positiva bieffekter för vem?

Vilket bara bevisar vansinnet. Kvinnor som är del av problemet skall försöka vara lösningen för andra?
Iden är väl att få kompetent hjälp? Kvinnor som verkligen löst sin situation är väl knappast mans-hatare längre? De kan säkert sätta sig in i en mans problem också. I alla fall om mina skatte-pengar skall gå dit.

Hur är det med empatin Micro?
Citera
2012-03-21, 11:23
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Kvinnor som verkligen löst sin situation är väl knappast mans-hatare längre? De kan säkert sätta sig in i en mans problem också. I alla fall om mina skatte-pengar skall gå dit.

Ja det kan vi.
(Sedan jag personligen fick faktiskt bättre hjälp av män än kvinnor när jag blev utsatt för partnermisshandel, han är EX i dag självklart, är en annan historia). Men jag har träffat på några kvinnor genom åren som har blivit misshandlade av sina EX som kan känna empati för män som blir misshandlade av sina kvinnor.

För mig som har blivit utsatt för partnermisshandel (för över 22 år sedan iofs) kan sätta mig in i hur det är för en man att bli slagen. Jag ser nämligen ingen skillnad på om det är en, "man som slår en kvinna" el "en kvinna som slår en man", el om "en man slår en man" eller en "kvinna slår en kvinna" när det kommer till misshandel i förhållande. För mig är all form av partnermisshandel lika förkastligt oavsett könet på den som slår och könet som blir slaget.

Kan ju ärligt säga att jag är heligt förbannad på att man negligera kvinnor som idkar partnermisshandel med orden "det är värre när en man som slår för att han är fysiskt starkare". Vad har det med saken att göra? Många kvinnor kompenserar ju för sin "fysiska svaghet" med tillhyggen. Vilket i praktiken kan ställa till med värre skador än "nävarna". Att bli slagen av sin partner kan faktiskt vara lika förnedrande för alla som blir slagna, oavsett kön, för att man trodde att partnern älskade en och så blir man misshandlad i stället.
Senast redigerad av Empress 2012-03-21 kl. 11:33.
Citera
2012-03-21, 11:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vilket bara bevisar vansinnet. Kvinnor som är del av problemet skall försöka vara lösningen för andra?
På vilket sätt skulle de var en del av problemet?
Har de slagit kvinnan?
Slår han kvinnan för att de existerar?

Förklara hur du tänker här?

Citat:
Iden är väl att få kompetent hjälp?
Det finns många former av kompetenser - är du så ung så du inte är medveten om det?

Vet du varför man har lärlingsutbildning inom många yrken? Vissa saker lär man sig bättre genom förståelse om vad det faktiskt handlar om.

Jag lovar dig att om du frågar många som mött högskoleutbildade socionomer, pedagoger, psykologer osv... så är det deras brist på erfarenhet från livet man stör sig på.

Citat:
Kvinnor som verkligen löst sin situation är väl knappast mans-hatare längre?
Kvinnor som blir slagna är sällan manshatare - det är väl snarare mer rätt att anta att åtminstone vissa av männen som misshandlar är kvinnohatare. För såvitt jag kan se det är det då i min bok ett större uttryck för hat när man ger stryk än när man tar emot stryk.

Du har en konstig syn på kvinnor.

Citat:
De kan säkert sätta sig in i en mans problem också. I alla fall om mina skatte-pengar skall gå dit.
De har kanske inte viljan. Lika lite som fotbollsfantasten har vilja att lära ut knyppling - har du tänkt på det. Ingen jäkel frågar mig om vi skall satsa skattepengar på fotboll, golfbanor, eller annat som jag finner ointressant -- jag får helt enkelt finna mig i att det är intressant för andra grupper i samhället.

Det är lite konstigt för övrigt att ni så ihärdigt skall tvinga er på kvinnorna och deras organisationer -- lustigt så beroende ni tycks så vara, och så skrämmande det verkar vara att de inom dessa organisationer sätter kvinnorna före männen. Lite talande kanske.

Citat:
Det är nog en fråga du bör ställa dig själv faktiskt.

Edit:
Det finns jourer som vänder sig till både män och kvinnor, och det finns jourer som vänder sig enbart till män också. Jag vet inte hur bidragen ser ut för dessa i dagsläget då det blivit förändringar i bidragssystemet -- tidigare utgick statsbidrag till samtliga ideella organisationer som utgick från underlaget i jouren, utöver det kunde man söka från projekpengarna och var då givetvis tvungen hålla sig inom projektets intention.

Det kan ha ändrats - jag orkar inte kolla upp det. Men när SMR avsade sig bidrag i starten så fick andra mansjourer det vanliga statsbidraget utan att söka sig till projektet.
Senast redigerad av micro113 2012-03-21 kl. 11:46.
Citera
2012-03-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Ja det kan vi.

Tack Empress! Jag tror dig. Du verkar heller inte hata män. Som du skriver finns det säker alla möjliga olika fall och typer av (miss)förhållanden. Är ju ganska viktigt då att skapa sig rätt bild, innan man kommer med lösningar.
Vem är egentligen den aggresiva? Vem är eventuellt sjukligt svartsjuk? Vem lider av border-line?
Finns väl hur mycket som helst, och nog finns det konstruktiv hjälp ibland.
Alla. Även män måste bemötas av förståelse om de vill ta itu med allvarliga problem.
Citera
2012-03-21, 13:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tack Empress! Jag tror dig. Du verkar heller inte hata män. Som du skriver finns det säker alla möjliga olika fall och typer av (miss)förhållanden. Är ju ganska viktigt då att skapa sig rätt bild, innan man kommer med lösningar.
Vem är egentligen den aggresiva? Vem är eventuellt sjukligt svartsjuk? Vem lider av border-line?
Finns väl hur mycket som helst, och nog finns det konstruktiv hjälp ibland.
Alla. Även män måste bemötas av förståelse om de vill ta itu med allvarliga problem.
Men inte av kvinnor som valt att viga sitt engagemang till andra kvinnor.

Varför är det så viktigt att vinna just deras förståelse och gillande?

Hör du inte själv hur det låter?
Citera
2012-03-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På vilket sätt skulle de var en del av problemet?
Har de slagit kvinnan?
Slår han kvinnan för att de existerar?

Förklara hur du tänker här?

Finns ju som sagt olika fall. Inte helt ovantligt att kvinnan lider av någon psykisk sjukdom. Istället för att ta tag i det hela, flyr hon mannen och utsätter nästa man för samma skit. Kan tänka mig att sådana med nöje sitter på en jour och spelar hjälte, men jag hoppas verkligen att det inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in