Jag ska kika på ett litet hus, renoveringsobjekt. Väldigt billigt, har endel sparat och jag ansökte om lånelöfte på endast 190k, vilket blev beviljat utan en enda fråga. Innan jag sett huset antar jag att det totalt kommer kosta i runda slängar 400-450k (inkl köpessumman) för att få det i fint skick. Jag var in på banken idag och tänkte höja lånelöftet till 225k ifall budgivningen inte går som jag vill. Men nädå, 18,500 brutto (jag räknade inte med lön efter skiftgång osv vilket såklart blir betydligt mer) var före lite, kalkylen visade att jag behövde tjäna 300kr(!) mer per månad för att kalkylen skulle hålla. (Totalt har jag dragit in nästan 70k brutto 2012) men jag räknar med drygt 22 brutto varje månad hädanefter. Men som sagt jag angav endast min "garantilön" varje månad.
Så jag gick in på en annan banks hemsida, och enligt snabbkalkyl kan jag låna nästan 900k. Så jag har tänkt traska in där imorgon och se vad dom säger, för visst kan jag ha 2st lånelöften ifall huset faller mig i smaken? Samt att det kan vara skönt att veta att man har 500k+ att röra sig med utifall man vill kika på något annat hus. För hus ska jag ha, så jävla less på att kasta pengar i sjön på en jäva hyresrätt.