Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-16, 00:35
  #1
Avstängd
http://plantphys.info/organismal/lec...s/Linnaeus.jpg

Man brukade ju förfalska, eller måla godtycklig påhittad figur på gamla målningar av "storheter".

Var det så med Linné?
Citera
2012-03-16, 00:47
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Bilden skulle jag tro är korrekt om än med ngn förskönhet.
Däremot är ju beskrivningarna av herr Linne något nationalistiska.
Men va fan, vi har ju inte så mycket att komma med här i Norden
Citera
2012-03-16, 02:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Men va fan, vi har ju inte så mycket att komma med här i Norden

Låter som självaste herr Reinfeldt.

Jämfört med vadå?

USA, Tyskland, England, Frankrike? Eller resten av världens länder?

Inom botanik finns ingen större än Linné. Och inom biologi finns väl bara en överman, Darwin.
Citera
2012-03-16, 02:21
  #4
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoogee
Låter som självaste herr Reinfeldt.

Jämfört med vadå?

USA, Tyskland, England, Frankrike? Eller resten av världens länder?

Inom botanik finns ingen större än Linné. Och inom biologi finns väl bara en överman, Darwin.

Får inte heller glömma att Linné var en jäkel på rasbiologi med också!
Citera
2012-03-16, 02:26
  #5
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Får inte heller glömma att Linné var en jäkel på rasbiologi med också!
Innan Darwin? Tror inte rasbiologin var riktigt utvecklad, även om man säkert såg svarta som mindre värda.
Citera
2012-03-16, 02:33
  #6
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Innan Darwin? Tror inte rasbiologin var riktigt utvecklad, även om man säkert såg svarta som mindre värda.

Nja nu tänker jag inte på svarta här! Nu var det ju så att Carl Von Linné ringde ju själv upp till en präst i Karesuando där han var intresserad om prästen kunde gräva upp samiska barn för att Linné vill forska formen på skallen. Linné var väldigt intresserad av samer och hur deras huvuden var formade, tjockhuvuden, småhuvuden och avlånga. Det gick ju så långt att han till och med utförde uppdrag att mörda samer och gräva upp mer lik för att forska. Samer var de fulaste han visste, så en lag infördes att lärare skulle få myndighetsroll om det fanns en samisk kille eller tjej i klassen. För den skulle steriliseras! Alla samer skulle steriliseras! Där har vi en story som är lång men jag gjorde den kort!
Citera
2012-03-16, 02:41
  #7
Medlem
Kosmios avatar
Kan förövrigt rekommendera dokumentären De icke önskvärda om du vill lära dig om hur hemsk våran botaniker var!
Citera
2012-03-16, 02:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Nja nu tänker jag inte på svarta här! Nu var det ju så att Carl Von Linné ringde ju själv upp till en präst i Karesuando där han var intresserad om prästen kunde gräva upp samiska barn för att Linné vill forska formen på skallen. Linné var väldigt intresserad av samer och hur deras huvuden var formade, tjockhuvuden, småhuvuden och avlånga. Det gick ju så långt att han till och med utförde uppdrag att mörda samer och gräva upp mer lik för att forska. Samer var de fulaste han visste, så en lag infördes att lärare skulle få myndighetsroll om det fanns en samisk kille eller tjej i klassen. För den skulle steriliseras! Alla samer skulle steriliseras! Där har vi en story som är lång men jag gjorde den kort!

Ringa upp? Carl Von Linné? Samiska barn i klassen? På 1700-talet? Jävlar, Linné var fan smartare än jag trodde, har han inte bara uppfunnit ett botaniskt klassificeringssystem utan även telefonen? Och honom ska de ta bort från 100-lappen
__________________
Senast redigerad av meanmanturbo 2012-03-16 kl. 02:56.
Citera
2012-03-16, 03:26
  #9
Medlem
Kosmios avatar
ohh där såg jag vad jag hade skrivit. Carl Von Linné höll på med rasbiologi. Och det var en man från Uppsala om jag har rätt som ringde upp till prästen i karesuando. Denna man har fått inspiration från carl von linné. förlåt för min misssägning, gjorde bort mig där märkte jag. jag får ursäkta mig själv att det är sent på natten och jag har svårt att sova.

rätt mig gärna om jag har fel
__________________
Senast redigerad av Kosmio 2012-03-16 kl. 03:46.
Citera
2012-03-16, 08:41
  #10
Medlem
morfars avatar
Nja rasbiologi som ämmne var inget som diskuterades på Linnés tid. Däremot så hämtades inspirationen till rasbiologi från Linnne, man tänkte att man kunde göra med människan vad linne gjort med blommorna.

Lite kul fakta. Han blev känd när han gick runt på krogar och botade könssjukdomar. Han trode banan var den förbjudna frukten eftersom man kan se Kristus ansikte när man klyver den. Banan historien är hörsägen men krogläkar linne e väldokumenterat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback