• 1
  • 2
2012-03-18, 00:04
Medlem
mattias_rs avatar
Använd varmvatten och lyssna inte på att det utsöndras kemikalier m.m det är en sån liten chans att det kan hända och den obetydliga mängd som eventuellt kan komma ner i din kastrull är inte farlig.

I restaurangvärlden så kör man varmvatten man har inte tid och vänta på att kallvatten ska bli varmt genom uppvärmning. I alla fall där jag har jobbat.
Citera
2012-03-19, 18:45
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sobshak
För att döda bakterierna i varmvatten så behöver man koka vattnet i 10minuter
Beror det på att bakterier som levt i varmvatten är mer vana vid höga temperaturer och därför inte störs lika mycket av kokande vatten?

Använder man varmvatten i matlagning så brukar vattnet sällan hålla sig långt ifrån kokpunkten, så bakterier behöver man absolut inte fundera över. Däremot kan det som nämnts finnas avlagringar från rören ifall de är av koppar, och det är inte jättenyttigt. Legionella ska man inte behöva oroa sig för eftersom vattnet ska hålla tillräckligt hög temperatur för att det inte ska kunna förekomma - om varmvattnet var fullt med skadliga bakterier så borde man t ex aldrig bada eller duscha utan munskydd.
Citera
2012-03-19, 21:36
Medlem
lilla.bruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
För att snabba på uppkokningstiden när jag t ex kokar pasta eller potatis så brukar jag använda varmvatten från kranen (istället för kallt) från kranen.

Finns det några nackdelar med detta? Innehåller det mer klor?

Jag tänker som så, att eventuella bakterier försvinner när jag kokar, och det blir inte så värst mycket vatten kvar i det jag kokat i slutändan heller. (Fast i pasta stannar ju en hel del vatten, i förhållande till de övriga beståndsdelarna).

Vad säger ni om detta? Det enda jag hittar på nätet är typ "Drick inte varmvatten, för varmvatten är inget livsmedel."

Ja, du får upp kopparrester i vattnet som kommer från vattenledningarna. Om du ska koka mat eller kaffe/te i vattnet, bör du ej använda varmt kranvatten.
Citera
2012-03-19, 21:38
Medlem
lilla.bruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Använd varmvatten och lyssna inte på att det utsöndras kemikalier m.m det är en sån liten chans att det kan hända och den obetydliga mängd som eventuellt kan komma ner i din kastrull är inte farlig.

I restaurangvärlden så kör man varmvatten man har inte tid och vänta på att kallvatten ska bli varmt genom uppvärmning. I alla fall där jag har jobbat.

Det har inte med bakterier att göra, det har att göra med metallrester som kan missfärga maten eller ge den en konstig smak. Förvisso kanske inte detta märks så mycket vad gäller t.ex. potatis, men jag tror inte att någon seriös kock skulle använda varmt kranvatten till mat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in