2012-03-15, 14:05
Medlem
Jag kan inte riktigt göra rubriken mer specifik, men jag hoppas att det räcker såhär.

Det är nämligen så att jag fått en fantastiskt rolig present av min gudfar, nämligen en svart låda i trä med mitt namn inetsat i locket. Inuti lådan ligger det trettio stycken cigarrer av varierande storlek med texten "Especially blended and handrolled for XXX" på själva materialet "runt" respektive cigarr.

Cigarrerna är inköpta av min gudfar i Jakarta, för femton (?!) år sedan och presenten har sedan dess legat i en humidor med 65% luftfuktighet. Alla cigarrer är, förutom sin individuella inplastning även täckta av en - förmodat - tätslutande plast runt hela "boxinnehållet" så att säga.

Frågan är: Är cigarrerna, märkta i en innehållsförteckning endast med text som "6 Super Corona 3, 6 Super Corona 1" osv. fortfarande i rökbart skick och är det viktigt att jag införskaffar en egen humidor (om nu inte trälådan kanske agerar sådan?) för att bevara dem, eller är cigarrerna mer en "rolig grej" som alltså kan lämnas oöppnad och som "prydnad"?

Jag har ingen djupare insikt och erfarenhet om/i cigarrer, men skulle det visa sig vara "fina cigarrer" som kan ha ett värde, rent smakmässigt, att lagra korrekt och spara på så kommer jag nog kultivera ett sådant. Intresse alltså.

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2012-03-15, 17:55
Medlem
supraas avatar
Luftfuktigheten skall vara 72-73 % i en humidor.
Om de är inplastade så spelar de ju ingen roll om de har legat i en humidor eller ej.
Har inte cigarrerna möglat så går de utmärkt att röka, fast de bör nog ligga 1-2v i en humidor först.
En humidor har cederträ invändigt och har ett fuktare, till skillnad från lådan de nu ligger i.

Jag råder dig att köpa en humidor och lägga ciggarerna där i, utan plast då förstås. Tänk på att lufta ciggarerna emellan åt bara, så de inte möglar inne i humidoren. Jag rekommenderar också att du har något att dricka när du tar en ciggaren.

Tror jag svarade på alla dina frågor? Men läs lite om cigarrer och cigarrökning, det är faktiskt intressant
Citera
2012-03-16, 09:39
Medlem
Ja, tack så väldigt mycket! Jag är själv vin- och ölfantast så min förhoppning är att jag kan kombinera intressen . Men det är alltså till att "öppna" lådan, placera i humidor och sedan då och då ta ut lådan så att cigarrerna får "torka"(?) lite och således undvika mögel?

Finns det, precis som i vinsammanhang, möjlighet för cigarrerna att utvecklas över tid och i sådana fall - har det varit bra att de legat förslutna så länge, eller dåligt?

Väl mött!
Citera
2012-03-16, 09:41
Medlem
hejaklacksledares avatar
Nja. 65% som den har förvarats i är den vanligaste luftfuktigheten som används bland cigarrister. Med all rätt dessutom. Vid 72-73% ökar risken för mögel en del, speciellt om temperaturen är lite högre.

Vad är det för inplastning, är du säker på att det inte är ett ytterligare omslag av cellofan? Att man skulle slå in cigarrerna i plast tycker jag verkar konstigt. Cellofan andas. Plast gör det inte, åtminstone inte särskilt mycket.

Huruvida du behöver en humidor, tja.. Planerar du att röka cigarrerna? Jag är inte så hemma på indonesiska cigarrer; det är möjligt att dom har dött, men det är också möjligt att cigarrerna är fullt rökbara. Att lägga ner en tusenlapp på en humidor känns dumt ifall du bara vill förvara denna lådan. Sök på "plastidor" i cigarrtråden under delforumet Livsnjutare och finsmakare.

Undviker man att förvara cigarrer i över 70% luftfuktighet så är risken för mögel ganska liten. Man behöver inte lufta cigarrerna emellanåt. Jag rekommenderar dig inte att dricka något när du provar cigarren. Vatten på sin höjd, men inte sprit.

TS; har du bild på cigarrerna och dess låda?
Citera
2012-03-16, 11:51
Medlem
HugSeals avatar
Det billigaste sättet att förvara dem korrekt skulle troligen gå på kanske 250-300:-

En tupperware i plast som är tätslutande. Sen köper du kiselkattsand(typ exquisicat)(60:-). Oparfymerad då. En hygrometer kan du beställa från ebay t.ex. hygroset är ett bra märke. Den går på kanske 150:-

Lägg en hög kattsand i en liten skål och spraya lätt med vatten, lägg skålen och hygrometern i byttan och när den ligger runt 65 så lägger du i cigarrerna.
Citera
2012-03-16, 22:07
Medlem
Det verkar inte vara "plast", precis som du säger, utan cellofan som är själva "runtinslutningen". angående Tupperware-lådan är det ett väldigt bra tips, men om jag ska förvara cigarrerna tänker jag nog införskaffa någon form av "estetisk" lösning! Tack ändå för för tipset .

Angående foton på lådan/cigarrerna så återkommer jag så fort jag kommer hem och kan ordna det. Håll till godo!

Om det är till någon hjälp heter producenten av cigarrerna: "PD TARU MARTANI" - in Yogyakarta - Indonesia
Senast redigerad av Imortal 2012-03-16 kl. 22:14. Anledning: Utebliven info + språkfel
Citera
2012-03-17, 02:16
Medlem
HugSeals avatar
skall du skaffa en estetisk lösning så är det en humidor som gäller. dock ingen med en "glasruta"(ja, oftast plexi). Detta eftersom dessa för det mesta inte håller lika tätt. Släng ut fuktaren och hygrometern som följer med. fuktaren är en mögelhärd utan dess like och hygrometern visar oftast fel. Köp en tub "beads" frn heartfeltindustries eller kör på kiselkattsand. Och köp en vettig hygrometer från heartfelt, ebay eller liknande.
Citera
2012-04-14, 20:05
Medlem
Xqizs avatar
Sitter med samma problem. Min Far kom hem från Cuba med en låda http://www.cigarrlagret.nu/product_i...products_id=42

Efter att ha kollat upp dom, kände jag mig tvungen att köpa en förvarings låda till dom. Gick in på Cigarrlagret och hittade http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=398 vill ju inte att dom ska förstöras. Är det något jag ska tänka på hur jag förvarar dom i den?
Citera
2012-05-19, 16:55
Medlem
CigarGekkos avatar
http://www.youtube.com/watch?v=drh1uBC5AGI

In och kolla !

Om du har fler frågor, PMa mig !
Citera
2012-05-19, 16:57
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imortal
med texten "Especially blended and handrolled for XXX" på själva materialet "runt" respektive cigarr.
OT: det där som sitter runt varje cigarr kallas maggördel (alltså mag-gördel, som en liknelse med det plagg som kallas maggördel som man har till smoking: brett sidenband över magen).
Citera
2012-05-19, 21:50
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xqiz
Sitter med samma problem. Min Far kom hem från Cuba med en låda http://www.cigarrlagret.nu/product_i...products_id=42

Efter att ha kollat upp dom, kände jag mig tvungen att köpa en förvarings låda till dom. Gick in på Cigarrlagret och hittade http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=398 vill ju inte att dom ska förstöras. Är det något jag ska tänka på hur jag förvarar dom i den?

Var köpte far din cigarrerna? Vad fick han betala?

Cohiba Esplendidos är den mest förfalskade cigarren på Kuba. Säljs på gatorna och försäljarna hävdar att dom känner någon på fabriken eller liknande. Väldigt många får med sig någon låda cigarrer hem från Kuba, inte sällan cohiba esplendidos i tron om att dom är äkta. Givetvis kan cigarrerna smaka gott ändå! Men några äkta cohibas är det inte. Om det nu inte är så att han köpt pinnarna i en la casa del habano.

1000kr som humidoren du länkade kostar är troligtvis dyrare än vad lådan med cigarrer är värd.

Enklaste och billigaste sättet att förvara hela lådor är i en tät plastlåda. Smartstore heter en populär variant och finns på claesolsson bl.a. Beads används med fördel som fuktmedium. Sök på "plastidor" i cigarrtråden.

Har du möjlighet att lägga upp bilder på lådan så hade det varit intressant att se!
Citera
2012-05-19, 22:28
Medlem
För det första borde väl detta diskuteras i Cigarrtråden!?

För det andra kan man alltid lägga sina cigarrer och lådor med cigarrer i en vanlig fryspåse och knyta till så håller de fukten och aromerna väldigt länge, i väntan på en mer permanent förvaring.

För det tredje är med största sannolikt cigarrerna från Jakarta inte av någon högre kvalitet, om det inte var så att en rullare från Kuba var där och gjorde customcigarrer, men det kan ju ändå vara kul att bevara dem i rökbart skick.

Hur du än förvarar dem, plastpåse/platslåda/humidor, så måste du ha en fuktare då de säkert redan har torkat ut en hel del sedan de lämnade din gudfaders humidor (cellofan är genomsläppligt för fukt!).

Så, sök i Cigarrtråden så hittar du massor av tips för befuktning och förvaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in