2012-03-15, 09:54
Medlem
LittleDaves avatar
Har ett privat pensionssparande p Swedbank som inte fylls p nu eftersom min ekonomi r t fanders. Det ligger ca 4000:- dr som jag skulle ha jttemycket nytta av just nu. Finns det ngon mjlighet att ta ut dessa pengar i frskott? Det mste jag vl nd f bestmma sjlv eller har jag ingtt ngot avtal iof att jag ppnade ett pensionssparande konto?

Ngon som har koll p detta?
Citera
2012-03-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave
Har ett privat pensionssparande p Swedbank som inte fylls p nu eftersom min ekonomi r t fanders. Det ligger ca 4000:- dr som jag skulle ha jttemycket nytta av just nu. Finns det ngon mjlighet att ta ut dessa pengar i frskott? Det mste jag vl nd f bestmma sjlv eller har jag ingtt ngot avtal iof att jag ppnade ett pensionssparande konto?

Ngon som har koll p detta?

det hr r ett av det viktigare sklen till att man inte ska pensionsspara. det r mycket dumt att lsa pengar till man r 55 r.

du lste vl villkoren innan du skrev under?

eftersom det handlar om relativt lite pengar, mindre n 30% av ett prisbasbelopp dvs 13200 kr, s finns det en mjlighet att f ut pengarna. kravet r dock bl.a. att det inte har skett ngra inbetalningar p 10 r...
Citera
2012-03-15, 12:27
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
det hr r ett av det viktigare sklen till att man inte ska pensionsspara. det r mycket dumt att lsa pengar till man r 55 r.

eftersom det handlar om relativt lite pengar, mindre n 30% av ett prisbasbelopp dvs 13200 kr, s finns det en mjlighet att f ut pengarna. kravet r dock bl.a. att det inte har skett ngra inbetalningar p 10 r...

Sinnessjukt! Klart jag inte lste avtalet jag var ung och dum och gick p allt min bankman sa. Vad hnder man om man byter bank d? Flyttas dom ver bara till den andra banken d?

S med andra ord, det r omjligt?
Citera
2012-03-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave
Sinnessjukt! Klart jag inte lste avtalet jag var ung och dum och gick p allt min bankman sa. Vad hnder man om man byter bank d? Flyttas dom ver bara till den andra banken d?

S med andra ord, det r omjligt?

man mste akta sej noga fr bankmannen, hans arbete gr bara ut p att ordna maximalt med intkter fr banken. han r inte din kompis ven om han grna vill framst som det...

att byta bank hjlper tyvrr inte, du fr snllt vnta tills det har gtt 10 r sedan du senast satte in ngra pengar. frst d kan du ta ut det som r kvar efter att bankens och statens rliga avgifter respektive avkastningsskatt knaprat bit fr bit av ditt kapital...
Citera
2012-03-15, 17:07
Medlem
arcen2011s avatar
tmach har ju gett en bra frklaring.

Vill dock pongtera fr dig LittleDave, att ven om tmach har jvligt rtt i det mesta han skriver kring pensionssparande, s har han ingen nyanserad bild av pensionssparande.

Ls in dig sjlv, ta del av litteratur frn "bda sidor". Men framfrallt, lyssna inte p bankens rdgivare fr mycket - eftersom de inte r rdgivare, utan sljare.
Citera
2012-03-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach

mmm du fr terkpa JA om du r 55 r. den regeln ska du ocks fylla.
sen har du fler alternativ med, tex terkpsvrde r mindre n 10% av ett pbb vilket r den regel han IDAG klassas in under.
Senast redigerad av chaux 2012-03-15 kl. 17:18.
Citera
2012-03-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
mmm du fr terkpa JA om du r 55 r. den regeln ska du ocks fylla.
sen har du fler alternativ med, tex terkpsvrde r mindre n 10% av ett pbb vilket r den regel han IDAG klassas in under.

det har funnits en 10% regel men jag tror att den r avskaffad...

http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80002218.html

http://www.skatteverket.se/privat/sk...1c8000927.html
Citera
2012-03-15, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
tmach har ju gett en bra frklaring.

Vill dock pongtera fr dig LittleDave, att ven om tmach har jvligt rtt i det mesta han skriver kring pensionssparande, s har han ingen nyanserad bild av pensionssparande.

Ls in dig sjlv, ta del av litteratur frn "bda sidor". Men framfrallt, lyssna inte p bankens rdgivare fr mycket - eftersom de inte r rdgivare, utan sljare.

jag har visst en nyanserad bild av pensionssparande men nr jag frsker att vga in olika saker som har med pensionssparande att gra ( inlsningseffekt, skatteeffekter, framtida inverkan p bostadstillgg, risk, bankernas avgifter mm ) s har jag mycket svrt att att hitta anledningar till att pensionsspara.

det r en otroligt stor skillnad mellan pensionssparande som skedde fram till 1990 och pensionssparande som sker idag. pensionssparande var ffa ett instrument fr att snka sin skatt. med upp till 85% avdragseffekt frr och en marginalskatt runt 30% nu har det givetvis funnits frdelar att pensionsspara men ingen som sparar idag kan ens komma i nrheten av dessa siffror.

idag frsker bankerna att slja p oss en produkt vars bst fre datum passerades fr 22 r sedan...
Senast redigerad av tmach 2012-03-15 kl. 18:29. Anledning: komplettering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in