Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
tmach har ju gett en bra frklaring.
Vill dock pongtera fr dig LittleDave, att ven om tmach har jvligt rtt i det mesta han skriver kring pensionssparande, s har han ingen nyanserad bild av pensionssparande.
Ls in dig sjlv, ta del av litteratur frn "bda sidor". Men framfrallt, lyssna inte p bankens rdgivare fr mycket - eftersom de inte r rdgivare, utan sljare.
jag har visst en nyanserad bild av pensionssparande men nr jag frsker att vga in olika saker som har med pensionssparande att gra ( inlsningseffekt, skatteeffekter, framtida inverkan p bostadstillgg, risk, bankernas avgifter mm ) s har jag mycket svrt att att hitta anledningar till att pensionsspara.
det r en otroligt stor skillnad mellan pensionssparande som skedde fram till 1990 och pensionssparande som sker idag. pensionssparande var ffa ett instrument fr att snka sin skatt. med upp till 85% avdragseffekt frr och en marginalskatt runt 30% nu har det givetvis funnits frdelar att pensionsspara men ingen som sparar idag kan ens komma i nrheten av dessa siffror.
idag frsker bankerna att slja p oss en produkt vars bst fre datum passerades fr 22 r sedan...