• 1
  • 2
2012-03-17, 11:02
Medlem
Kan ju säga att jag funderar starkt på att dra över till London/NY eller dylikt och slå fäste där med min tjej, tror inte det kommer vara så förmånligt att bo i Sverige i framtiden. Kommer fortfarande betala samma höga skatt men mina barn kommer få sämre skolgång, kommer bli mindre pension för mig samtidigt som sjukvården kommer försämras pga ökat tryck men mindre budget. Nej, jag planerar att ta mitt pick och pack och flytta inom 3-4 år iaf.

Problemet är ju att de höga skatterna driver iväg mycket folk och företag som faktiskt betalar skyhöga belopp i skatt varje år, samtidigt som dessa pengar skall försörja fler. Det är inte en ekvation som kommer fungera i förlängningen. Har en känsla av att vi kommer se Socialdemokrater vid makten snart igen vilket bara kommer skynda på processen ytterligare (även om Moderaterna är Sosselight är de iaf lite mer höger).
Citera
2012-03-17, 13:17
Medlem
Christopher.s avatar
Jag är ytterst tveksam till om jag som ungdom någonsin kommer få någon pension. Därför jag väljer att inte pensionsspara. Politikerna har redan varit inne i syltburken och roffat år sig tusentals miljarder, bland annat min farbror (vila i frid) blev bestulen.
Citera
2012-03-17, 14:00
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
jo du har nog missupfattat saker med iom att det som finns där räknas upp med just inflationen och andra parametrar = de tappar inte köpkraft.

Du förstår nog inte vad jag menar. Det är så man kommer att urholka pensionerna, genom att förstöra deras värde. Varför skulle pensionerna med automatik räknas upp?

Vi har idag en officiell inflation med riggade parametrar på 2% fast vi i realiteten haft en inflation på 5-6% i över 10 år. Du kan ju själv räkna ut hur mycket det blir kvar efter 30 år.
Citera
2012-03-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Du förstår nog inte vad jag menar. Det är så man kommer att urholka pensionerna, genom att förstöra deras värde. Varför skulle pensionerna med automatik räknas upp?

Vi har idag en officiell inflation med riggade parametrar på 2% fast vi i realiteten haft en inflation på 5-6% i över 10 år. Du kan ju själv räkna ut hur mycket det blir kvar efter 30 år.

är väl bara att kika på pensionsmyndighetens hemsida så framgår det ju hur många % inkomstpensionen räknas upp med. visst inflation upp med 2 % och som du säger faktiskt på 5-6 % vad grundar du det på ?
Citera
2012-03-17, 18:30
Medlem
ganglere2s avatar
Nej, jag tror inte att pensionen kommer att finnas kvar då. Inte med dagens politik iaf.
Dessutom så kommer svenskarna tillsammans med folken i några andra vita västländer att vara i minoritet i sina egna länder 2044. "De nya" lär då se till att bara de får pengar.
Citera
2012-03-17, 18:43
Medlem
Med att pensionen försvinner menar ni att man inte kommer få något alls när man ska sluta jobba?
Till och med de 10%(?) som man kan välja att placera i olika fonder själv? (från den allmänna pensionen)
Citera
2012-03-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
Med att pensionen försvinner menar ni att man inte kommer få något alls när man ska sluta jobba?
Till och med de 10%(?) som man kan välja att placera i olika fonder själv? (från den allmänna pensionen)

man placerar 2.5 % av det du tjänar sj.
resten, 16% placeras i inkomstpensionpåsen.
Citera
2012-03-17, 20:27
Medlem
TripleXLs avatar
Hela pensionssystemet är en stor syltburk för politikerna att stoppa sina långra äckliga fingrar i.

Tänk er vilka summor som kan mjölkas ur. Bara tanken är helt sjukt.

Då vi har obefintlig sjukvård, obefintlig äldreomsorg, världens näst högsta skatt och arbetsvillkoren blir urholkade till rena nackdelar att ha ett jobb och sedan inte kunna försörja oss då vi kommit upp i åren pga utebliven pension.
Det blir tufft att leva i Sverige.
Fy fan säger jag bara.
Citera
2012-03-17, 21:19
Medlem
2,5 som man kan placera i olika fonder varje år eller hur?
Citera
2012-03-17, 21:41
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
2,5 som man kan placera i olika fonder varje år eller hur?

Japp PPM.
PremiePensionsMyglet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här