2012-03-15, 17:29
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Jag var förbi Örebro för ett tag sedan och fikade på Svampen. Är ju ett räcke på insidan att hålla sig i, men i nivå med innerkanten, sedan helt fritt att glida ut på sluttningen mot ytterkanten. Kan inte se att ens finns någon vajer att hålla sig i vid ytterkanten om ångrar sig mitt i glidningen ned längst betongen.

Och tycker innerkanten med räcke ser kusligt ut, då ett lite större barn lätt kan häva kroppen mot räcket med händerna och balansera på magen för att se bättre, och råka tippa över och glida ned....

Känns som att de kunde ha ett staket med nät och överkant med taggtråd runtom utan att det skulle försämra sikten nämnvärt.

Inte för att det förändrar så mycket kanske, den som vill ta livet av sig gör väl det och går ju inte att skydda oss mot allt farligt, men......

Ja, kommer ihåg när jag var där som femåring...
Vilket sug det var, man kände precis hur det skulle vara att rulla ner för kanten!

Fick gå in på mitten och hålla fast mej själv för att jag inte skulle göra det.
Citera
2012-03-15, 18:06
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
1500 döda på golden gate och ännu inga staket som hindrar hoppare. Vilken värld vi lever i. Svampen har ett en decimeters räcke senast jag var där. Bara kliva över och åka rutschbana.
http://retardzone.com/2008/08/27/wor...-destinations/

Om någon vill ta självmord så tar den personen självmord. Att folk hoppar från en bra tycker jag ändå är "bra" - därför att ingen behöver se den döda kroppen. Däremot att sätta någon form av nät, eller ännu högre skyddsstaket på Svampen vore nog trevligt för de närboende.
Citera
2012-03-15, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Är väl inte direkt så att man bryr sig om det kostar 30k, ska man dö så ska man dö liksom.
Precis. Då kan man lika väl hoppa framför ett tåg eller från ett vattentorn.
Citera
2012-03-15, 19:25
Medlem
användarnmnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMGClayAiken
Precis. Då kan man lika väl hoppa framför ett tåg eller från ett vattentorn.
Om man är jävligt självisk ja. Sen att det kostar pengar tror inte jag att så många bryr sig om. Som jag förstått det så brukar folk som tar självmord inte tänka så mycket på annat än just att de mår dåligt.
Citera
2012-03-15, 19:35
Medlem
2 st sedan 2000 har hoppat från Svampen. Det var ett flertal på 70-talet men efter det lugnt..
Citera
2012-03-15, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
Om man är jävligt självisk ja. Sen att det kostar pengar tror inte jag att så många bryr sig om. Som jag förstått det så brukar folk som tar självmord inte tänka så mycket på annat än just att de mår dåligt.
Varför skulle de då bry sig om att du tycker att de är själviska? Många begår ju självmord pga ekonomiska problem. Jag skulle vilja påstå att det är det är den näst största anledningen till varför folk tar sina liv. Den första är psykiska sjukdomar.
Senast redigerad av OMGClayAiken 2012-03-15 kl. 21:02.
Citera
2012-03-15, 21:05
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaHela
Japp det var ett självmord igår. Fick detta på mailen från barnens skola:

Information till Vårdnadshavare med barn på Norrbyskolan

Igår på eftermiddagen onsdag 14/3 var några barn med om en mycket otrevlig händelse vid Svampen då en man tog livet av sig. Några barn blev ögonvittne till händelsen. Under senare delen av eftermiddagen hade vi samtal med barnen och lämnade över information direkt till föräldrarna när de hämtade sina barn. Vår skolkurator var på plats från start och samtalsstöd erbjöds. Socialtjänsten erbjöd också sitt stöd. Idag torsdag har vi mött upp barnens frågor i klassrummen och även idag så har skolkuratorn varit på plats. Är det något barn eller förälder som behöver samtalsstöd så finns skolkurator

Hälsningar
Rektor Norrbyskolan

Skandal med en rektor som inte vet att det heter "begå självmord", och inte "ta livet av sig".
Citera
2012-03-15, 21:15
Medlem
coexs avatar
Åkte förbi svampen idag och blodpölarna syns fortfarande. Han landade på framsidan av tornet alltså där ingången är, på gräset alldeles brevid asfalten.
Tycker det är väldigt själviskt att ta självmord där. Exempelvis var en lågstadieklass i svampen parken och de flesta ungarna blev vittnen till händelsen.
Citera
2012-03-15, 21:17
Medlem
nittinies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMGClayAiken
Varför skulle de då bry sig om att du tycker att de är själviska? Många begår ju självmord pga ekonomiska problem. Jag skulle vilja påstå att det är det är den näst största anledningen till varför folk tar sina liv. Den första är psykiska sjukdomar.
Men vem var det då?Var det den där indiske burkplockaren som cyklar(cyklade?) runt och plockade burkar året runt?Han som det ryktades om att han var riktigt rik, rik som ett indiskt bergstroll?
Citera
2012-03-15, 21:25
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coex
Åkte förbi svampen idag och blodpölarna syns fortfarande. Han landade på framsidan av tornet alltså där ingången är, på gräset alldeles brevid asfalten.
Tycker det är väldigt själviskt att ta självmord där. Exempelvis var en lågstadieklass i svampen parken och de flesta ungarna blev vittnen till händelsen.

Härlig inställning du har verkligen. På ett sätt är det väl bra att ungarna får se det, det är ju en del av livet.

Folk dör ju varje dag både naturligt och i olyckor. Själv är jag 30 år och har fortfarande inte sett en död människa. Är inte det lite märkligt ?
Citera
2012-03-15, 21:25
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Skandal med en rektor som inte vet att det heter "begå självmord", och inte "ta livet av sig".

Ta livet av sig är korrekt språkbruk vad jag vet? Ta självmord däremot..
Citera
2012-03-15, 21:29
Medlem
coexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Härlig inställning du har verkligen. På ett sätt är det väl bra att ungarna får se det, det är ju en del av livet.

Folk dör ju varje dag både naturligt och i olyckor. Själv är jag 30 år och har fortfarande inte sett en död människa. Är inte det lite märkligt ?
Vet inte om det där var ironi men ja, jag tycker det är själviskt. Klart att det är en del av livet men barnen ska väl fan onte behöva bevittna en sådan händelse, det sägs ju att hans fru var med dör uppe. Och de som jobbar i cafeterian på svampen lär ju inte heller smälta det över dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in