2012-04-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakobnilsson1
Om det inte hade funnits döskallar så borde du väll ha nekat det!? tabbe? pPPpPPp

det här handlar om varför ni har döskallar, inte uppslala domkyrka

men antar väl att det också är en kristen symbol?

Inte någon tabbe alls. Jag som sagt varken förnekar eller bekräftar.

Du verkade vilja påstå att en eventuell förekomst av dödskallar på något vis skulle motsägande kristendom. Då blir min naturliga motfråga om Uppsala domkyrka, som innehåller massor med dödskallar, inte är kristen?
Citera
2012-04-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Vad har man för lokal då?
Den enda enheten i Kiruna är SJL Midnattssolen på Reenstiernagatan. Var ytterligare finns det en frimurarloial?

kyrkogatan 25
Citera
2012-04-30, 06:01
Medlem
Citat:
kyrkogatan 25

Nu har jag förvisso inte varit på platsen men det enda som finns på den adressen är Kiruna Lions Club, och det är som du säkert vet inte frimurare.

Hur vet du att det finns frimurare där?
Citera
2012-04-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Nu har jag förvisso inte varit på platsen men det enda som finns på den adressen är Kiruna Lions Club, och det är som du säkert vet inte frimurare.

Hur vet du att det finns frimurare där?

jag är inte helt säker men det här kan dra tankarna åt det hållet

http://www.frimurarorden.se/loger/at...attssolen-brf/

vill du ha en bild på lokalen?
den är röd, har inga fönster på baksidan
Citera
2012-04-30, 12:02
Medlem
Citat:

vill du ha en bild på lokalen?
den är röd, har inga fönster på baksidan

Det är väl samma ställe som du har visat bild på tidigare? Dvs där man delar hus men har olika lokaler inne i huset?
Citera
2012-04-30, 12:09
Medlem
Citat:
Det är väl samma ställe som du har visat bild på tidigare? Dvs där man delar hus men har olika lokaler inne i huset?

nej den lokalen ligger på Reenstiernagatan
Citera
2012-04-30, 12:10
Medlem
Citat:
Det var värst vad du skriker.

Du verkar hänga upp dig på olika symboler som du sett eller andra pratat om. Utan att gå in på vad som kan eller inte kan finnas i en frimurarloge, så kan olika symboler ha olika tolkning i olika sammanhang och olika tider. Om du inte vet vilken innebörd någon lägger i en symbol kan du inte heller veta vad den betyder.
Eller tror du återigen att en symbol (som en orm eller en dödskalle "betyder" något speciellt och entydigt? I så fall får du gärna berätta vad.)

jag är ganska så säker på att döskallar och ormar inte är de mest kristna här i världen
Citera
2012-04-30, 13:24
Medlem
Citat:

Jag undrar om det inte är en rest från en tidigare version av hemsidan. Midnattssolen var tidigare en Brödraförening (not "brf" i URL:en) men ombildades till loge 2001. Länken till den nuvarande logen är http://www.frimurarorden.se/loger/at...midnattssolen/
Det ser ut som om både den gamla brödraföreningen och den nya logen nämns på ordens hemsida...
Kanske hyrde den tidigare brödraföreningen in sig hos Lions? Men det är en spekulation.
Citera
2012-04-30, 13:27
Medlem
Citat:
jag är ganska så säker på att döskallar och ormar inte är de mest kristna här i världen
Båda symbolerna kan ges många olika betydelser och förekommer i olika kulturer. Båda finns i den kristna kulturen som både positiva och negativa symboler.
Citera
2012-04-30, 13:31
Medlem
Citat:

Hur förklarar du i sådant fall att man i de flesta äldre kyrkor hittar dödskallar? Menar du att de kyrkorna inte är kristna?
Citera
2012-04-30, 13:53
Medlem
Citat:
Båda symbolerna kan ges många olika betydelser och förekommer i olika kulturer. Båda finns i den kristna kulturen som både positiva och negativa symboler.

Citat:
Hur förklarar du i sådant fall att man i de flesta äldre kyrkor hittar dödskallar? Menar du att de kyrkorna inte är kristna?

varför frågas det om man är redo att avsäga sin tro för att gå tro på frimurarnas när man ska bli medlem?
Citera
2012-04-30, 13:56
Medlem
Citat:
Jag undrar om det inte är en rest från en tidigare version av hemsidan. Midnattssolen var tidigare en Brödraförening (not "brf" i URL:en) men ombildades till loge 2001. Länken till den nuvarande logen är http://www.frimurarorden.se/loger/at...midnattssolen/
Det ser ut som om både den gamla brödraföreningen och den nya logen nämns på ordens hemsida...
Kanske hyrde den tidigare brödraföreningen in sig hos Lions? Men det är en spekulation.

om de ombildades till en loge 2001 så antar jag att de behöver en större lokal än den på Reenstiernagatan

dom hyr nog in sig där ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in