Hallå!
Jag har preliminär-bokat en lägenhet, som kommer finnas tillgänglig från oktober 2012. Nybygge. För denna behöver jag låna pengar. Min pappa ska stå som borgenär på lånet. Dock vill även han om några år köpa egen bostadsrätt. Vilket han inte kan göra om han står som borgenär i kanske 30år.
Jag behöver honom till mitt lån för jag har endast provanställning. Men inom två max tre månader har jag fastanställning med riktigt bra lön. Tyvärr kan inte bostadsrätten vänta på det inte!
Går det att skriva av min pappa som borgenär när jag får fast? ELLER finns det något annat sätt att lösa detta?!
ok. jag antar att det är en bank som kommer att hosta upp pengarna? i vilket fall kan din far bara bli av med borgensåtagandet ifall borgenären går med på det.
Om din pappa ska stå som borgensman för lånet bör det inte vara några problem att säga upp borgensåtagandet när du fått en tillsvidareanställning.
Man gör då en omprövning på din ekonomi så att du kan stå för lånekostnaderna själv och klarar du det finns det ingen anledning för borgensåtagandet att kvarstå.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!