• 1
  • 2
2012-03-15, 13:39
Medlem
Tack för alla bra svar! Uppskattas verkligen! Kom gärna med fler förslag på vad man kan äta och hur mycket! Tack igen
Citera
2012-07-18, 12:10
Medlem
Razermannens avatar
kanske är lite sen här, men vad jag brukar äta efter fasta (kristen ortodox fasta då man äter som en vegan) är att jag brukar köpa en stor saftig flintastek, göra en bra panering på och käka med café de paris sås och klyftpotatis eller kyckling cordon bleu med något gott sidan om
Citera
2012-07-19, 10:38
Medlem
Som folk säger - börja med små bitar. Vit fisk är bra till en början, sedan lax. Sen kan ni göra grytor med en mindre mängd kött i som ni låter koka länge (typ burgundisk gryta, coq au vin). Börja med vitt kött (kyckling t.ex.). Ju mer sönderdelat och uppvärmt köttet är desto bättre! Därefter hamburgare, och sista steget blir sega stora köttbitar. Låt processen ta sin tid och ät bara kött någon/några gånger i veckan i början. Sen så är det ju bra att äta vegetariskt typ en gång i veckan som blandkostare också
Citera
2012-07-19, 11:15
Medlem
captainzeros avatar
Hm är det du eller han som tycker det är "så sjukt irriterande"? Hade han en lika dålig anledning till att bli vegetarian som att sluta vara det? Människans matsmältningssystem är kapabelt till en blandad kost, både carnivorisk samt herbavorisk. Asså att äta växter i muskelform är inte så stor skillnad från att äta dem ur sin ursprungsform, bortsett från strukturen på proteinet och alltså muskel fibret som faktiskt är ganska svårsmält för magen. Man behöver varken fasa ut eller in kött, magen tar hand om det mesta mer eller mindre bra bara. Gah, det är så sjukt frustrerande att folk är så sjukt noga med hela kött vs. veg skiten och totalt saknar kunskap om resterande 99% av näringsläran.

Folk som äter kött lider av en mängd olika vitamin, amino-syre, mineral etc brister i precis lika stor utsträckning som vegetarianer. Tro det eller ej. Läs svaret på din fråga i min text.

PS. Jag är inte vegetarian, jag utesluter bara kött ur min kost. vill inte tillhöra det där nedrans pattrask till dubbelmoralare-kunskapsbefriade-predikande-titta-på-mig-min-kost-är-speciell folket.DS
Citera
2012-07-19, 11:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razermannen
kanske är lite sen här, men vad jag brukar äta efter fasta (kristen ortodox fasta då man äter som en vegan) är att jag brukar köpa en stor saftig flintastek, göra en bra panering på och käka med café de paris sås och klyftpotatis eller kyckling cordon bleu med något gott sidan om
Fast det är nog väldigt stor skillnad på om man ätit vegatariskt under några månader under en religiös fasta jämfört med en person som varit vegetarian hela livet. Under några månader hinner inte magen vänja sig av med att smälta kött. Det gör den dock om man varit vegetarian i många år. Om man varit vegetarian i hela sitt liv är det nog ingen bra idé att börja med en saftig flintastek om man inte gillar magknip utan man bör nog börja med små doser för att succesivt öka.
Citera
2012-07-19, 11:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Folk som blivit vegetarianer brukar säga att dom saknar Bacon & Salami mest. Börja med det i liten skala. Sen har jag från flera veggopersoner hört att dom tycker att allt kött smakar lever, vilket låter rätt äckligt.
Citera
2012-07-31, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captainzero
Hm är det du eller han som tycker det är "så sjukt irriterande"? Hade han en lika dålig anledning till att bli vegetarian som att sluta vara det?
Vi båda tycker det är jobbigt så hade inte han velat hade jag inte försökt. Han föddes till det, allså hans föräldrar valde det åt honom och det är inget han kan göra något åt. Varför är det en dålig anledning att sluta vara det? Vilka "bra" anledningar finns det?
Citera
2012-08-03, 00:48
Medlem
Efter att ha varit vegetarian i 1,5 år käkade jag en (1) kräfta på en kräftskiva och magen mådde iiinte bra av det. Ett halvår senare käkade jag en köttbulle till jul vilket ledde till illamående och kräkningskänslor någon timme efteråt. Så riktigt samma sak är det inte att äta kött och grönsaker.. Däremot om man blandar fram och tillbaka eller bara varit vegetarian några månader funkar det att få i sig kött utan problem.
Citera
2012-08-08, 17:32
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LLenhammar
Tjabba tjena hallå! Min pojkvän har varit vegetarian i hela sitt liv. Men nu vill han inte vara det längre eftersom det är så sjukt irriterande!
Hur går man lättast tillväga? Är det lättast att börja med fisk eller ska man fläska på från början? Hur mycket/ofta ska man äta? Längtar!!
Kul tråd. Jag har noll erfarenhet, har alltid varit blandätare, men tänker hur man vänjer bebisar att konvertera från modersmlölk till riktig mat. Man börjar med smakportioner, ökar mängden succesivt, efter ett tag byter man ut hela portioner.

Nu tror jag att magen på en vuxen karl kan knappast vara lika känslig som en babymage, så jag tror att man gå framåt betydligt fortare, åtminstone för att skona magen. Hur man vänjer smaklökarna vid nya saker kan vara knepigare, beror på hur kräsen han är. Jag är en sån som gillar att testa nya grejer, men ratar vissa kryddor som jag direkt avskyr.

Laga vad DU tycker om och brukar äta. Man äter väl sällan bara kött eller fisk, man har väl alltid något till. Gör lite större mängd av tillbehören som ris, pasta, potatis och grönsaker så att han blir mätt även om han inte gillar det andra. Se till att ha kryddor hemma som han kanske anser vara ett "måste", sen är det upp till honom att avgöra vilka extrakryddor som han bara måste ha.

Alla har ju sina nojor, mat som man var förtjust i när man var liten tycker man om resten av livet. Nog tror jag att det är enklare med till- än avvänjning. Det senare är ju inte nödvändigt.
Citera
2012-08-12, 17:52
Medlem
Haha lite kul ändå att du jämför bebisar med en vuxen men du har en poäng! Har aldrig tänkt på det, att bebisar kanske inte heller "tål" kött i början men man lär dom. Han är inte kräsen men jag tror han tycker det är läskigt och lite obehagligt, men gott! Så det gäller väl bara att vänja honom vid det!
Citera
2012-08-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captainzero

Folk som äter kött lider av en mängd olika vitamin, amino-syre, mineral etc brister i precis lika stor utsträckning som vegetarianer. Tro det eller ej. Läs svaret på din fråga i min text.

mm förutom att nej det stämme inte alls. eskimåerna levde på mellan 90-99% kött och led inte av brist på något alls i födoväg. det blir lite löjligt att komma och påstå något som uppenbarligen inte stämme mtp att det finns folk som har ätit enbart kött och inte fått några som helst brister. och detta är alltså gjort även i kontrollerade studier just för att sådana som du ska förstå.fast du kanske har helt nya rön efter att detta har varit etablerad sanning i 90 år nu?
Senast redigerad av chipskungen 2012-08-13 kl. 15:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in