Citat:
Ursprungligen postat av LLenhammar
Tjabba tjena hallå! Min pojkvän har varit vegetarian i hela sitt liv. Men nu vill han inte vara det längre eftersom det är så sjukt irriterande!
Hur går man lättast tillväga? Är det lättast att börja med fisk eller ska man fläska på från början? Hur mycket/ofta ska man äta? Längtar!!
Kul tråd. Jag har noll erfarenhet, har alltid varit blandätare, men tänker hur man vänjer bebisar att konvertera från modersmlölk till riktig mat. Man börjar med smakportioner, ökar mängden succesivt, efter ett tag byter man ut hela portioner.
Nu tror jag att magen på en vuxen karl kan knappast vara lika känslig som en babymage, så jag tror att man gå framåt betydligt fortare, åtminstone för att skona magen. Hur man vänjer smaklökarna vid nya saker kan vara knepigare, beror på hur kräsen han är. Jag är en sån som gillar att testa nya grejer, men ratar vissa kryddor som jag direkt avskyr.
Laga vad DU tycker om och brukar äta. Man äter väl sällan bara kött eller fisk, man har väl alltid något till. Gör lite större mängd av tillbehören som ris, pasta, potatis och grönsaker så att han blir mätt även om han inte gillar det andra. Se till att ha kryddor hemma som han kanske anser vara ett "måste", sen är det upp till honom att avgöra vilka extrakryddor som han bara måste ha.
Alla har ju sina nojor, mat som man var förtjust i när man var liten tycker man om resten av livet. Nog tror jag att det är enklare med till- än avvänjning. Det senare är ju inte nödvändigt.