Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-14, 17:51
Medlem
Hej!

Jag fick hem ett brev idag från CSN där det står att jag under 2010 tjänade för mycket. Första halvåret fick jag studiemedel för 22 veckor och andra halvåret för 12 veckor. Det ger ett fribelopp på 47 700 kr för första halvåret och 74 200 kr för andra halvåret. Totalt blir alltså fribeloppet 121 900 kr. Jag tjänade strax under runt 126 000 kr under 2010.
Nu vet jag ju att det inte handlar om när pengarna är intjänade som räknas utan när man fick ut lönen. Jag pratade med min arbetsgivare för år 2010 idag och fick ut ett lönebesked på mailen.

Nu är min fråga: Om jag inte "kan" redovisa när pengarna betalades ut, kommer jag då att bli återbetalningsskyldig det som skiljer sig mellan 126 000 kr- 121 900 kr= 4100 kr? Eller?

Om jag redovisar när pengarna betalades ut så har jag räknat på att jag under andra halvåret översteg fribeloppet med ca 15 000 kr. Det betyder alltså att jag måste betala tillbaka ca 15 000 kr?:/

Men om jag inte redovisar något så blir det väl 4100 kr? De kan väl inte själva kolla upp när min lön betalades ut under 2010?

Det är ju stor skillnad på 15000 kr och 4100 kr. Jag måste ju tänka ur ett ekonomiskt perspektiv känner jag.

Jag har hört/läst att man aldrig kan betala tillbaka mer än man tjänat över fribeloppet, men jag vet inte riktigt vad som gäller?

Tacksam för svar!
Citera
2012-03-14, 18:11
Medlem
theumans avatar
Fick också hem en "kommunicering" från CSN idag. Har tydligen tjänat ca 107000 under 2010 samtidigt som jag hade fullt studielån. Fribeloppet ligger någonstans runt 105000.

Spontant har jag ingen aning om vilka perioder jag jobbade under 2010, har inte heller sparat några lönespecifikationer. Misstänker dock att jag tjänat större delen min inkomst under höstterminen, jag skulle kunna hitta på att jag tjänat hälften under vårterminen och hälften under höstterminen. Men det känns lite riskabelt att bara hitta på om de nu får för sig att göra en noggrann kontroll.

Vad händer om man inte väljer att svara på deras brev? Har läst lite varstans att CSN då fördelar beloppet 50/50 på halvåret (vilket i detta fall skulle gynna mig)

Så jäkla surt att överstiga med någon tusenlapp bara..
Citera
2012-03-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theuman
Fick också hem en "kommunicering" från CSN idag. Har tydligen tjänat ca 107000 under 2010 samtidigt som jag hade fullt studielån. Fribeloppet ligger någonstans runt 105000.

Spontant har jag ingen aning om vilka perioder jag jobbade under 2010, har inte heller sparat några lönespecifikationer. Misstänker dock att jag tjänat större delen min inkomst under höstterminen, jag skulle kunna hitta på att jag tjänat hälften under vårterminen och hälften under höstterminen. Men det känns lite riskabelt att bara hitta på om de nu får för sig att göra en noggrann kontroll.

Vad händer om man inte väljer att svara på deras brev? Har läst lite varstans att CSN då fördelar beloppet 50/50 på halvåret (vilket i detta fall skulle gynna mig)

Jag glömde att skriva att jag var med om samma sak under 2009. Tjänade för mycket pengar under 2008 och hade dessutom fått ut studiemedel för 60 poäng när jag i själva verket läste 52,5 poäng. Jag kontaktade CSN då när jag märkte det, men jag fick inte ens ett tack utan behandlades som om jag hade lurat dem. De ville ha hela beloppet på en gång, men då jag har en förmåga att manipulera folk till min fördel så kunde jag dela upp betalningen.

Minns dock inte hur mycket beloppet var på och hur mycket jag var återbetalningsskyldig p.g.a att jag tjänade för mycket. Tror det totala beloppet låg på 15 000-17 000 kr. Men minns som sagt inte hur stor del av beloppet jag tjänade för mycket.

Jag skickade aldrig in några papper heller utan fick betala igen pengarna.
Vet ju dock inte om deras regler har ändrats.

Men precis som i ditt fall så gynnar det mig att strunta i att skicka in några papper och betala 4100 kr istället för 15 000 kr.

Känns lite som att jag besvarar min egen fråga, men vill samtidigt få det bekräftat att jag inte blir återbetalningsskyldig mer än 4100 kr?

När du skriver att du läst att CSN delar beloppet över två terminer, hur blir det i praktiken då? Du har tjänat ca 2 000 kr över fribeloppet? Och blir alltså återbetalningsskyldig 2 000 kr?
Senast redigerad av ClaytonKKK 2012-03-14 kl. 18:32.
Citera
2012-03-14, 18:40
Medlem
theumans avatar
Det står längst ner i deras brev: "Den inkomst du inte redovisar kommer vi att fördela jämnt över hela året".

Det står dock även tidigare i brevet "Om du inte redovisar hur dina inkomster fördelats över respektive halvår kommer vi att utgå från de inkomstuppgifter som du lämnat i samband med ansökan om studiemedel/rekryteringsbidrag"'

Jag har tydligen angett 0 kr i uppgiven inkomst, men detta kan väl inte ha någon betydelse? Och varför är man skyldig att ange en inkomst när man ansöker om studiemedel, det är ju oftast svårt att göra om man är student.
Citera
2012-03-14, 19:10
Medlem
Pihraijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaytonKKK
Jag glömde att skriva att jag var med om samma sak under 2009. Tjänade för mycket pengar under 2008 och hade dessutom fått ut studiemedel för 60 poäng när jag i själva verket läste 52,5 poäng. Jag kontaktade CSN då när jag märkte det, men jag fick inte ens ett tack utan behandlades som om jag hade lurat dem. De ville ha hela beloppet på en gång, men då jag har en förmåga att manipulera folk till min fördel så kunde jag dela upp betalningen.

Minns dock inte hur mycket beloppet var på och hur mycket jag var återbetalningsskyldig p.g.a att jag tjänade för mycket. Tror det totala beloppet låg på 15 000-17 000 kr. Men minns som sagt inte hur stor del av beloppet jag tjänade för mycket.

Jag skickade aldrig in några papper heller utan fick betala igen pengarna.
Vet ju dock inte om deras regler har ändrats.

Men precis som i ditt fall så gynnar det mig att strunta i att skicka in några papper och betala 4100 kr istället för 15 000 kr.

Känns lite som att jag besvarar min egen fråga, men vill samtidigt få det bekräftat att jag inte blir återbetalningsskyldig mer än 4100 kr?

När du skriver att du läst att CSN delar beloppet över två terminer, hur blir det i praktiken då? Du har tjänat ca 2 000 kr över fribeloppet? Och blir alltså återbetalningsskyldig 2 000 kr?

Du säger ju rätt i din första post: CSN kommer att dela din inkomst på hälften och lägga ena delen på första halvåret, andra delen på andra halvåret. Alltså kommer du att bli återbetalningsskyldig för de 15000 du tjänade över första halvåret, men ingenting för det andra halvåret. Så jag hade satsat på att försöka redovisa så mycket som möjligt.. Men om du redovisar allting så gick du över andra halvåret med 15000? Då kommer det ju inte spela så stor roll, så då hade jag chillat och väntat på inbetalningskortet..
Citera
2012-03-14, 19:14
Medlem
Pihraijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theuman

Ja, om du inte skickar in uppgifter delar CSN beloppet på hälften och fördelar det jämnt över året. Så troligtvis kommer du att få betala tillbaka lite mer än de 2000, eftersom fribeloppet brukar skilja sig åt mellan vår- och hösttermin. Men ja, om du inte orkar räkna själv, så vänta på att CSN gör det och skickar inbetalningskort, eller så räknar du själv och kanske sparar några kronor på det
Citera
2012-03-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pihraija
Du säger ju rätt i din första post: CSN kommer att dela din inkomst på hälften och lägga ena delen på första halvåret, andra delen på andra halvåret. Alltså kommer du att bli återbetalningsskyldig för de 15000 du tjänade över första halvåret, men ingenting för det andra halvåret. Så jag hade satsat på att försöka redovisa så mycket som möjligt.. Men om du redovisar allting så gick du över andra halvåret med 15000? Då kommer det ju inte spela så stor roll, så då hade jag chillat och väntat på inbetalningskortet..

Men jag tjänade ju 126 000 kr och fribeloppet för år 2010 låg på 121 900 kr för min del. Det är ju 4100 kr. Så om jag inte redovisar några uppgifter så borde dessa 4100 kr vara beloppet jag blir återbetalningsskyldig? Det är ju 4100 kr jag har tjänat mer än fribeloppet över två terminer. Jag har ju inte tjänat 15 000 kr mer, men om jag redovisar mina uppgifter så är det 15 000 kr mer på andra halvåret(vilket CSN inte vet om).

Som jag förstår det så sitter inte CSN på några uppgifter kring hur mycket jag fick ut i lön per månad under 2010? Det betyder ju att om jag inte redovisar hur mycket som betalades ut när så är det 4100 kr som jag ska betala tillbaka? CSN har ju ingen koll kring när pengarna betalades ut, korrekt?
Citera
2012-03-14, 23:21
Medlem
Jag fick också ett brev förra veckan där jag var tvungen att redovisa detaljerat för varje månad.
Anledningen till att de ber dig fylla i exakt för varje månad är för att de inte har den informationen. CSN får bara reda på din årsinkomst, därför är det din uppgift att redovisa för varje månad.

Det finns en risk med att fylla i fel summor, de kan komma att kräva bevis som lönespecifikationer eller intyg från arbetsgivare. Visar det sig att du fyllt i fel uppgifter medvetet, så blir du polisanmäld.

Jag fyllde i korrekt och fick idag mitt beslut. Inklusive räntan ska jag betala tillbaka ett femsiffrigt belopp för 22 veckors bidrag (ej lån). Det känns surt, men man får tänka att det är pengar som man fått av dem en gång i tiden.

Lite OT: Vet någon om man kan kontakta CSN och förhandla bort räntan?
Citera
2012-03-15, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramses_
Jag fick också ett brev förra veckan där jag var tvungen att redovisa detaljerat för varje månad.
Anledningen till att de ber dig fylla i exakt för varje månad är för att de inte har den informationen. CSN får bara reda på din årsinkomst, därför är det din uppgift att redovisa för varje månad.

Det finns en risk med att fylla i fel summor, de kan komma att kräva bevis som lönespecifikationer eller intyg från arbetsgivare. Visar det sig att du fyllt i fel uppgifter medvetet, så blir du polisanmäld.

Jag fyllde i korrekt och fick idag mitt beslut. Inklusive räntan ska jag betala tillbaka ett femsiffrigt belopp för 22 veckors bidrag (ej lån). Det känns surt, men man får tänka att det är pengar som man fått av dem en gång i tiden.

Lite OT: Vet någon om man kan kontakta CSN och förhandla bort räntan?

Men beloppet du betalar tillbaka är lika stor som beloppet som översteg fribeloppet då va?
För jag vill ju inte behöva betala tillbaka flera tusen kronor mer än vad jag är återbetalningsskyldig. Tjänade ju 4100 kr över fribeloppet. Jag kan redovisa mycket av pengarna, men om det är till min fördel att inte redovisa så vill jag helst slippa.

Du kan ju kontakta CSN och be om att få en återbetalningsplan om det är till någon hjälp.
Citera
2012-03-15, 11:08
Medlem
Citat:
Men beloppet du betalar tillbaka är lika stor som beloppet som översteg fribeloppet då va?
För jag vill ju inte behöva betala tillbaka flera tusen kronor mer än vad jag är återbetalningsskyldig. Tjänade ju 4100 kr över fribeloppet. Jag kan redovisa mycket av pengarna, men om det är till min fördel att inte redovisa så vill jag helst slippa.

Du kan ju kontakta CSN och be om att få en återbetalningsplan om det är till någon hjälp.

Nej, du betalar inte skillnaden av fribeloppet och det du översteg.
Du betalar tillbaka en del av, eller hela studiemedlet. Beroende på hur mycket du tjänat.
I mitt fall ska jag betala tillbaka allt jag fått, en ränta samt en avgift på 100 kr.
Citera
2012-03-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramses_
Nej, du betalar inte skillnaden av fribeloppet och det du översteg.
Du betalar tillbaka en del av, eller hela studiemedlet. Beroende på hur mycket du tjänat.
I mitt fall ska jag betala tillbaka allt jag fått, en ränta samt en avgift på 100 kr.

Allt du fått? Hmm
Sist jag blev återbetalningsskyldig så översteg jag det totala fribeloppet med ca 10 000 kr. Det var också den summan jag fick betala tillbaka.
Som jag har förstått det så ska man betala tillbaka det som överstiger fribeloppet, i alla fall så var det så sist.

Denna gången har jag dock inkomster på ca 87 000 kr på andra halvåret där fribeloppet för min del låg på 74 200 kr. Jag översteg alltså fribeloppet med 12 800 kr. Under första halvåret tjänade jag ca 38 000 kr och då låg fribeloppet på 47 700 kr. Här ligger jag alltså 9 700 kr under "taket"

Om jag har förstått det rätt(vill i alla fall tro att det är så) kommer de ta summan jag översteg, dvs 12 800 kr-9700 kr(för att jag under första halvåret låg 9 700 kr under deras fribelopp)= 3 100 kr?
Citera
2012-03-15, 12:21
Medlem
Citat:
Allt du fått? Hmm
Sist jag blev återbetalningsskyldig så översteg jag det totala fribeloppet med ca 10 000 kr. Det var också den summan jag fick betala tillbaka.
Som jag har förstått det så ska man betala tillbaka det som överstiger fribeloppet, i alla fall så var det så sist.

Denna gången har jag dock inkomster på ca 87 000 kr på andra halvåret där fribeloppet för min del låg på 74 200 kr. Jag översteg alltså fribeloppet med 12 800 kr. Under första halvåret tjänade jag ca 38 000 kr och då låg fribeloppet på 47 700 kr. Här ligger jag alltså 9 700 kr under "taket"

Om jag har förstått det rätt(vill i alla fall tro att det är så) kommer de ta summan jag översteg, dvs 12 800 kr-9700 kr(för att jag under första halvåret låg 9 700 kr under deras fribelopp)= 3 100 kr?

Vi säger att fribeloppet är 47700 kr och du tjänar låt oss säga 110 000 kr. Då ska du inte betala tillbaka mellanskillnaden alltså 62 300. Tänk själv det är logiskt.
Det som händer är att de har en tabell som de räknar från, efter en viss gräns så är du tvungen att betala tillbaka allt (det är det värsta som kan hända).

Tjänar du låt oss säga 10-20 000 över fribeloppet så har du fortfarande rätt till studiemedel, men inte hela beloppet. Därför ska du i en situation som denna betala tillbaka en del av det du fått.

Exakt hur de räknar och var maxgränsen på tjänad inkomst går vet jag inte :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in