Citat:
Ursprungligen postat av theuman
Fick också hem en "kommunicering" från CSN idag. Har tydligen tjänat ca 107000 under 2010 samtidigt som jag hade fullt studielån. Fribeloppet ligger någonstans runt 105000.
Spontant har jag ingen aning om vilka perioder jag jobbade under 2010, har inte heller sparat några lönespecifikationer. Misstänker dock att jag tjänat större delen min inkomst under höstterminen, jag skulle kunna hitta på att jag tjänat hälften under vårterminen och hälften under höstterminen. Men det känns lite riskabelt att bara hitta på om de nu får för sig att göra en noggrann kontroll.
Vad händer om man inte väljer att svara på deras brev? Har läst lite varstans att CSN då fördelar beloppet 50/50 på halvåret (vilket i detta fall skulle gynna mig)
Så jäkla surt att överstiga med någon tusenlapp bara..

Jag glömde att skriva att jag var med om samma sak under 2009. Tjänade för mycket pengar under 2008 och hade dessutom fått ut studiemedel för 60 poäng när jag i själva verket läste 52,5 poäng. Jag kontaktade CSN då när jag märkte det, men jag fick inte ens ett tack utan behandlades som om jag hade lurat dem. De ville ha hela beloppet på en gång, men då jag har en förmåga att manipulera folk till min fördel så kunde jag dela upp betalningen.
Minns dock inte hur mycket beloppet var på och hur mycket jag var återbetalningsskyldig p.g.a att jag tjänade för mycket. Tror det totala beloppet låg på 15 000-17 000 kr. Men minns som sagt inte hur stor del av beloppet jag tjänade för mycket.
Jag skickade aldrig in några papper heller utan fick betala igen pengarna.
Vet ju dock inte om deras regler har ändrats.
Men precis som i ditt fall så gynnar det mig att strunta i att skicka in några papper och betala 4100 kr istället för 15 000 kr.
Känns lite som att jag besvarar min egen fråga, men vill samtidigt få det bekräftat att jag inte blir återbetalningsskyldig mer än 4100 kr?
När du skriver att du läst att CSN delar beloppet över två terminer, hur blir det i praktiken då? Du har tjänat ca 2 000 kr över fribeloppet? Och blir alltså återbetalningsskyldig 2 000 kr?